lørdag 27. desember 2014

Vi elsker hjemme-jul!

Tredje juledag allerede! Håper alle har kost seg i julen - det har hvert fall vi.
Jeg er glad vi slipper å reise bort i julen, da jeg syns det er best å feire julen hjemme!
 
Her har første og foreløpig eneste objekt i min julekrybbe, Jesusbarnet, fått selskap av alle englene!

Foreldrene mine kom hit forrige søndag, og skal dra hjem igjen i morgen. På julaften kom også bestemor hit, og lå over til 1. juledag

Den store inspirasjonen kom over meg om kvelden fredag den 19., og da ble denne lille dekorasjonen til. Jeg fikk den ene av disse Kosta Boda telysholderne for mange år siden av en venninne, og for ca ett år siden kjøpte jeg to til på loppemarked. Tre er et fint tall!


Det er en jobb å arrangere julaften! Jeg satt ned mens jeg så Askepott, ellers var jeg på bena hele dagen. Selv med god hjelp fra min mor ble det mye å gjøre - spesielt fordi vi har et ødelagt rør, så vi ikke kan bruke kjøkkenvask eller oppvaskmaskin, men må vaske opp på gamle måten i baljer. Men for første gang på mange år var alt likevel ferdig til Sølvguttene begynte, og jeg kunne sitte ned og se Sølvguttene før vi spiste! Lykke!


Nytt av året! Jeg har tidligere hatt julekortene stående på piano eller Tv-benk, men i år fant jeg på dette. Syns det gjorde seg riktig bra.

Syns det passet fint med oljepolerte epler i kjøkkenvinduet. (Dette var før oppvaskbaljene gjorde sitt inntog...)
 
Treet ferdigpyntet på sin plass i vinterhagen.
Vi pyntet treet lille julaften kveld, rett etter røykelaksen og eggerøren. (Barna får fiskepinner). Så var det legging av barn, deretter Hovmesteren, og så et bad. Tradisjonene må følges!

24. desember. Slik ble felles julekalenderen seende ut. At de to største barna kranglet hver dag om hvor delene skulle plasseres og at mammaen sint rullet kalenderen sammen og la den oppå et skap midt i adventstiden er for lengst glemt....

Slik så bordet vårt ut før vi begynte på julemiddagen. På julaften hadde vi som vanlig ribbe og riskrem.

Spennende!
Når tre små gutter skal åpne gaver må det nødvendigvis bli litt kaotisk, men det ble en veldig fin julaften med mange flotte pakker.

Så var barna i seng. Jeg multitasket: fylte barnas julestrømper mens jeg så midnattsmessen fra Roma. Vi har tradisjon for å henge opp julestrømper natt til 1. juledag, men jeg vet at mange får strømpene sine allerede på julaften.
På første juledag tok jeg med meg en mor og en svigermor til 1. juledagsgudstjeneste, og så var det hjem til stor julelunsj etterpå. I går hadde vi pinnekjøtt (barna fikk indisk kyllingrett), så nå blir det laks i dag. Vi trenger litt fisk nå!
 
Ha en fortsatt fin jul!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!