søndag 12. juli 2015

Nevø-besøk

Første ferieuke over!
Siden gubben jobber (heldigvis mest på hjemmekontor) har jeg måttet aktivisere barna. Som nevnt tok jeg dem med til Vinterbro på mandag, på tirsdag var jeg med de to yngste hos bestemor, Hurlumheihuset på onsdag, torsdag var vi stort sett hjemme, jeg tok bare med mellomstmann en snartur til legen for å sjekke ut en klump på stortåa hans, og til Drøbak på fredag.
 
 Lørdag var vi på Tusenfryd alle sammen - en fin dag.
Men så - da vi hadde vært der - kjørte gubben og hentet bestemor og nevøen vår på 10 år, som bor i Finnmark til vanlig men som nå egentlig er på besøk hos pappaen sin i Oslo, men skal være hos bestemor til tirsdag da faren er på forretningsreise.

Her kommer det ingen gresskar i år. Det blir nok påskeliljer her tenker jeg.
Ja, jeg må snike inn noen hagebilder.

Det var fint vær og vi kunne være ute mye både i går og i dag. Veldig bra, siden nevøen liker hagen vår så godt. Ja, han og bestemor overnattet selvfølgelig til i dag! Her ser vi mellomstmann på sykkelen sin. Eller motorsykkelen, som han sier nå, etter at vi så bilshow på Tusenfryd i går. Morsomt å se ansiktet hans under bilshowet  - det var forresten en opplevelse for alle tre gutta, og mammaen og pappaen også

Jeg laget innbakt skinke og ost til middag. Her ser vi peonene, noe medtatt etter alt regnværet i det siste.  

Brennende kjærlighet!

Disse trærne har stått inne i stålnetting hele livet, men den har vi nå klippet bort for å ta vekk disse trærne. Men da jeg så dem endelig stå der og vaie fritt hadde jeg ikke hjerte til det. Får vente til høsten, tenkte jeg. Men nå har det ene lagt seg ned i en bue!

Husker dere stien jeg gravde frem i fjor? Det trengs litt frisering her snart!

Jeg var så opptatt av å stirre inn i naboens hage at jeg holdt på å gå rett inn i nettingen her. Det har nok blitt litt badminton på gutta her i dag.

Hvorfor jeg stirret sånn inn i naboens hage? Se på dette. Naboen gjør ingenting i hagen. Det er kun gresset som blir klippet av og til. Men det er noe som er så vakkert i all sin ustelthet og villhet.


Slik som denne for eksempel. Vet jeg la ut bilde av denne i fjor også. Den skulle jo vært beskåret for hundre år siden. Men den er så vill og vakker!
 
Tilbake til vår hage. Nå blomstrer endelig denne flotte busken som står helt oppi husveggen vår.


Mellomstmann koser seg i hengekøya.

Jeg fikk gjort en del i hagen i dag. Bl.a er jeg FERDIG! med å legge duk og bark under denne hekken. Nå er det bare selve hekken som må "friseres" litt.

Villskapen fra nabohagen kommer helt inn i vår hage. Her er det epler på gang.
Jeg fikk også rensket under tilsvarende hekk til den andre naboen. Her var det masse brennesler og kjerringrokk.

Så var det ut og plukke markjordbær. Minstemann klarte å gumle i seg alle, den lille........

Til middag laget jeg hjemmelaget fiskegrateng, for det husker jeg at nevøen vår likte så godt en annen gang han var her. Og det falt i smak denne gangen også. "Jeg syns at du og Marianne på Hamar lager den beste maten", sa han, og tantehjertet svulmet av stolthet!

Dessert: "Trifle" - en trelagsdessert som jeg laget også fordi jeg husket at nevøen likte den så godt en annen gang. Han skal jo gjøres litt stas på når vi ser ham så sjelden. Den gikk ned på høykant . Eldstemann ville ha den i bursdagen sin, og det ville nevøen også, og måtte få med seg oppskriften. "Hvorfor åpner du ikke et spisested, mamma?" spurte eldstemann etter den tredje porsjonen. "Ja, hvorfor gjør du ikke det??" spurte nevøen med oppriktig alvor.
 
Da det var på tide for gubben å kjøre bestemor og nevøen tilbake, fikk eldstemann bli med og overnatte hos bestemor han også. Ellevill jubel! Så nå sitter vi her med kun TO gutter og et hus som virkelig trenger å ryddes.
 
Ha en fin uke!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!