søndag 21. juni 2026

En interessant uke

 

Mandag.
Lupinene begynte å gå i frø og måtte fjernes. Fant en stor sekk og hadde dem oppi, og la sekken i tilhengeren. Lupiner skal ikke i hageavfallet!


Etter.
Klar for peonblomstring.


Potetstatus.


Tirsdag.
En innholdsrik jobbdag som bl.a inneholdt å være med på størstedelen av TEK Norges ehelseforum. 
Fine vinduer i trappeoppgangen til TEKNorge.

Men måtte gå litt tidlig for å være med på siste yogatimen før sommeren - i Legeforeningen har det vært tilbud om yoga for de ansatte hver tirsdag, og det har jeg benyttet meg av!

Faggruppemøte etterpå.


Onsdag. Parken ved Ullevål sykehus. 
Nok en veldig interessant jobbdag. Jeg skulle på kort varsel (ble endelig avklart dagen før) steppe inn som vikar og være referent i styremøte for Eldre Legers Forening.


Styremøtet foregikk i sykehusmuseet!
Et interessant sted hvor jeg vil tilbake for å se og lære mer. Håper å kunne ta med meg faggruppen hit.


Oslos første ambulanse. Trukket av hest, men med blålys!


Etterpå var det rett tilbake på jobb og for første gang opp på taket over 7. etasje, hvor NFA styret var samlet før middag. Det var også sommerfest for hele Legeforeningen i dag, men siden jeg skal slutte valgte jeg å heller være med på styremiddag i Gamle Raadhus, som er den oransje bygningen til venstre i bildet.


Her fikk vi et chambre separee med Christian IV på veggen.


Forrett: lun aspargessalat.


Hovedrett: entrecote av kalv.


Dessert: hvit sjokoladecremeux i terte med rabarbra.

En hyggelig middag, og etterpå gikk jeg og nærmeste leder og sjekket ut sommerfesten som var på taket av Steen&Strøm. En del hadde gått, de som var igjen var ute på dansegulvet, og plutselig var vi med i en slags rar ringdans! Var ikke der så lenge før jeg bega meg på hjemvei.


Torsdag morgen.
Peonene!


Etter jobb: det var på tide med et frisørbesøk.


Klar for sommer!

Tromsfetter kom og ble hos oss til lørdag morgen.


Fredag. 
Felles sommerlunsj for seksjonen i dag på Brasseri Hansken, som ligger vegg i vegg med Legenes Hus.
En kjempegod Cæsarsalat!


Fredagens peonbilde.


Siste skoledag og vi følger tradisjonen med is på Funky Frozen Youghurt. Denne gang var ikke eldstemann med, men kameraten til minstemann var med i stedet.


Klippet plenen foran huset da vi kom hjem. Målet mitt er å klippe den hver fredag hvis det er vær til det. Den bak huset får være noen andre sitt ansvar. Mitt mål i år er å prioritere forhagen.
Fagerbusken blomstrer også fint nå.


Lørdag formiddag.
Gubben var på trening, så jeg tok en spasertur til butikken med sekk på ryggen, for jeg måtte ha egg til gjeitemelkslapper!


De ble gode, men nå har jeg bestilt noen flere silikonformer å steke dem i, slik at de ikke flyter ut og blir for tynne.


Søndag og mellomstmann 17 år!
Eskene i vinterhagen inneholder en kommode fra Møbelringen, hvor vi var i går. Det er altså bursdagsgaven fra meg - den gamle kommoden hans har vært kjørt og lealaus en stund.


Dagens peonbilde.


Forøvrig veldig fornøyd med forhagen akkurat nå - pent med peonblomstring, fagerbuskblomstring og helt kortklippet gress!


Dagens gudstjeneste foregikk i Siggerud kirke.


Kirkekaffe med avtakking av organist som skulle slutte.


Satt ute på «piazzaen» som vi kaller det «nye» området som har blitt til pga bygging av den nye kirkestuen. En del satt inne i kirkestuen også, men vi som satt ute var veldig fornøyde med det, og hadde det riktig hyggelig!


Litt jobb i hagen da jeg kom hjem - plattingen trengte litt TLC.


Etter.
Det tok meg over en time!


Litt annen hagestatus: peonen bak huset ved epletreet har også begynt å poppe nå.


Har ikke gjort noe med sandkassen i år. Den har blitt en slags vill blomstereng. 
Ser vi har fått hagenelliker oppi der. 


Jeg pottet om og satte ut agurkene. Vi får se hvordan det går. I kassene er det noen få gulrøtter og spinater, men sistnevnte minket i antall hver dag, så jeg måtte legge over netting. Det er heller ingen spinater igjen i den store kassen (bortsett fra den ene store som jeg dyrket frem i potte først.)


Litt dill har jeg klart å få fram i potte under tak på terrassen. 


Kun en av de tre gresskarplantene har klart seg, trist å tenke på hvor store, grønne og fine de var inne i vinterhagen. Lærepenge: jeg må ikke så gresskarfrø så tidlig! Når plantene er så store at de MÅ plantes ut bør det være slutten av juni, ikke begynnelsen!


Bursdagen ble som mellomstmann ønsket seg: bestilt pizza fra Dominos…


….og kjøpt marsipankake etterpå!

Da er jeg klar for siste arbeidsdag i Legeforeningen i morgen, og så blir det en lang ferie!
Stay tuned, og ha en god sommer!











søndag 14. juni 2026

Villblomstenes dag

 

Spesiell søndagstur i dag. Mer om den lenger ned.


Onsdag var det avdelingens sommerfest på jobb. Den skulle ha vært hjemme hos avdelingsleder på Bygdøy, men pga været ble det på avdelingen, men det ble veldig hyggelig og gøy!

Ingen bilder fra mandag og tirsdag. Tirsdag var det bare regnvær, men på mandag fikk jeg tatt en økt i hagen etter jobb.


Torsdag ble det også hage etter jobb. FØR-bilde.


Etter.
Tok også opp tistler fra plenen.


Fredag.
Storkenebb blomstrer. Jeg klippet plenen i fronthagen etter jobb og før taco.

Lørdag var jeg på bondens marked på Kolbotn, og senere fulgte jeg mellomstmann til frisør.


Søndag.
Sommerfest i kirken.


Her har peonene begynt å poppe allerede. Det er like før de popper i min hage også.


Diakonen, som har vært her i kirken så lenge vi har bodd her, ble takket av da hun går av med pensjon.


Jeg måtte dra fra festen litt tidlig, for jeg skulle være med på blomstervandring, arrangert av Oslo og Akershus botaniske forening (dvs Geir Arne, som jeg kjenner fra kirka, og som jeg også har vært med på myrvandring en gang)

Vi ble fire stk totalt, og vi startet ved Paddetjerna. Jeg fikk vite at der har det vært en søppelfylling en gang. Derfor finner vi en del forvillede hagearter der, bl.a Skogforglemmegei, som vi ser på bildet.


Og Skvallerkål!


Forvalurt.


Russekål, som kom inn i landet ved kornimport fra Ukraina e.l.


I de sylinderne som ligger oppå Paddetjerna er det bark som skal trekke ut giftstoffer fra den tidligere fyllingen.


Selvsagt lupiner her også!


Vi beveger oss lenger inn i skogen, og finner ordentlige villblomster! 
Dette er Sneglebelg, som også er en erteblomst.


Småmarimjelle og stormarimjelle.


Nok en erteblomst: knollerteknapp.


Tyttebærblomst!


Tiriltunge, også den i erteblomstfamilien.


Linnea, lukter mildt, men godt.


Sverdlilje som ikke har sprunget ut ennå, dette er en hjemmehørende iris.


Gjærvikke. Nok en erteblomst.


Hoggorm!


Så kom vi ned i Assurdalen.
Vi så mange flere blomster, men jeg kan jo ikke ta bilder av absolutt alt. Jeg trodde at en bregne var en bregne, men tror vi ble vist ca 7 forskjellige sorter. Fikk også vite at kjerringrokk, som jeg hater så intenst å ha i hagen, er blant de eldste plantene som finnes, og trolig er opphavet til all oljen vi utvinner.


Enghumleblom, tilhører rosefamilien.


Hvitbladtistel. Den stikker ikke, og skal snart blomstre.


Myrtistel.


Ballblom.


Vi tok en pause i gapahuken på Kloppa mens det pøsregnet. To damer som var der fra før badet i Assuren.


En andefamilie dukket opp etter hvert.


Vi fulgte den nye lysløypa et stykke. Ingen av oss skjønte hvorfor det var lagt så mye bark på sidene. Avrenning fra den vil ikke være bra for naturen rundt, og Geir Arne mente at det burde heller bare være lagt jord istedet.
 

Forlatt bygning da vi nærmer oss Stallerud.


Her vokste det daunesle, som egentlig ikke er en nesle i det hele tatt.
Vi tok stien gjennom skogen tilbake til Paddetjerna, det er langs den jeg pleier å plukke blåbær og tyttebær. En lærerik søndagstur!


Hjem og lage rabarbrapai til dessert.
Middagen ble en Jegergryte med elgkjøtt kjøpt på Bondens marked i går.


Da er det kun en uke igjen til skoleferie.
Ha en fin en!