søndag 6. oktober 2019

Høstferien 2019 - Rogaland

Mellomstmann og jeg har hatt en fin mor-og sønn-tur til Rogaland, med besøk hos mine foreldre.

 Disse to flotte sauene møtte vi på en dag vi gikk tur på Lauvvik! 
Men la oss starte med begynnelsen: 

Mandag: 
 Vi tok toget fra Oslo S til Sandnes sentrum, en 7,5 times togtur, som dessverre ikke ble noen højdare. Mellomstmann var kvalm stort sett hele tiden. 

 Noen bilder fra togturen: Her har vi det som antakelig er Norges vakreste togstasjon; Gjerstad. 

 Her har vi kommet inn i Rogaland

 Da vi nærmet oss Sandnes ønsket en regnbue oss velkommen!
Morfar møtte oss på togstasjonen. 

 Utsikt fra mormor og morfars leilighet

Tirsdag:
 Jeg fikk låne bil, og viste mellomstmann alle steder jeg har bodd og gått på skole. Her er vi ved Jåtten skole hvor jeg dessverre kun gikk ett år, i 1. klasse. 

Onsdag: 

 Vi satt på med mormor dit hvor hun skulle på klassetreff (noe de har en gang i måneden!), og mens hun var der ruslet vi rundt i sentrum. 

 Her ser vi Nygårdshuset fra 1835. Er fredet og ligger i Sandnes' gågate; Langgaten.

 Senere på dagen dro vi med mormor til Lauvvik, hvor mormors kusine har hytte. Fin kjøretur inn dit også, på ca en halv time. 

 Utsikt mot Høgsfjorden

 Utsikten fra hytta

 Her var det også tomater!

 Vi hadde laget vafler samme morgen, og brakte dem med oss ut hit. Fin temperatur, og fint å sitte ute. 

 Ingen hyttetur uten KvikkLunsj!

 En som koser seg!

 Her renner det en bekk over tomta - husker jeg syns det var gøy da jeg var liten!

 Ferjen som går mellom Lauvvik og Oanes. 

 Noe annet jeg husker er at det vokser plommer her, men nå var sesongen over. Fant kun noen få.

 Jeg og mellomstmann tok en rusletur på en sti som går bak hytta - jeg husket nok den også etter hvert, selv om det er mange år siden sist jeg gikk her. Det var her vi traff sauene!

 Måtte ta litt flere høstbilder!


 Vakkert sted!

 Gamle redskap!

Torsdag: 

 Vi besøkte min onkel og tante som bor på Klepp, og besøket ble avsluttet med at mellomstmann fikk prøve grandonkels firhjuling!

 Litt lek på lekeplassen utenfor mormor og morfars leilighet!

 Om kvelden var jeg ute og spiste med to venninner, mens mormor og morfar var barnevakt!

Fredag: 

 I dag var det morfar som tok oss med på tur, og ferden gikk med tog til Stavanger. Her ser vi gamle Stavanger sykehus, hvor jeg ble født!

 Mellomstmann og morfar utenfor Stavanger museum!

 Her var det mye rart og fint å se og gjøre!

 Blant annet en VELDIG stor dukke!

 Så ble det byvandring og kafebesøk. 
Her er mellomstmann utenfor huset hvor hans tippoldefar bodde en gang!


 Valbergtårnet - brannvakttårn reist i 1853. I bruk av vektere til 1922. 

 Mellomstmann utenfor Skagen 18 - en fredet bygård hvor eldste del er fra ca 1700 - et av byens eldste hus!

 Vi var også på sjøfartsmuseet før vi reddet mellomstmann fra krokodilleangrep ved Breiavatnet og dro hjemover. 

Lørdag:
 Om bord i et lite fly (kun to seter på hver side) klare for å dra hjem. Mellomstmann var glad for at det ikke ble tog hjemover også!

Bilde tatt fra flyet. Mye snø! 

På flyplassen hentet pappa og brødrene oss, men den som tror vi skulle rett hjem og hvile tar feil. 
Følg med i neste blogginnlegg for å få vite hvor vi dro direkte fra Gardermoen. 
(Hint: begynner på H....)




2 kommentarer:

  1. Noe uheldig plassering av tittel og bilde: Sauene får status om foreldre!! Ellers som alltid grei oppsummering! Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Går ut fra at de fleste skjønner at foreldrene mine ikke er sauer 😂

      Slett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!