søndag 28. november 2021

Første adventshelg 2021

 

God første søndag i advent!
Vi har tent lys, sunget og hatt vår tradisjonelle kalkunmiddag.


På fredag var det på tide å si farvel til denne langtidsblomstrende frost-motstandsdyktige sommerblomsten!


I dag har den blitt erstattet av grener fra edelgranen, og jeg har satt på lyslenke med timer, og satt batteri-kubbelys med timer i lyktene. 


Også fra fredag.
Hadde hjemmekontor og var en tur i hagen for å ta inn gulrøtter, men jorden var så frossen at jeg måtte vanne med varmt vann for å få dem opp! Fremdeles like mange igjen ute.


Hentet minstemann på skolen 13:15 og så bar det rett til frisøren. Klar for advent!


Lørdag morgen.
Gubben og minstemann hadde tatt bilen til fotballcup i Oslo, så jeg måtte pent ta toget til Bondens marked på Kolbotn. Her passerer jeg Tussetjern.


Jeg så til min forskrekkelse at jeg hadde trykket «interessert» (på Facebook) på fire ulike julemarkeder denne dagen! Men jeg prioriterte Bondens marked på Kolbotn! 

Det var fort gjort - jeg kunne ta toget tilbake på samme billett!


Da er juleribba i hus! Både den og sylten kommer fra Heidal Landbruksprodukter, som er en familiebedrift med egne utegående dyr! 
I tillegg ble det medisterpølse, karbonadedeig av hjort, kremete geitost, plommesyltetøy, og røkt ørret.


Så var det å rigge seg til i kjellerstuen og pakke julekalendergaver! 
Klarte ikke vente med julemusikk lenger, og spilte musikk fra ipaden mens jeg pakket og pakket.


Skulle ønske jeg kunne si «ferdig!» men jeg har fremdeles litt som gjenstår, spesielt til eldstemann! Vanskelig med pakkekalender til 15-årig gutt, så dette er siste året han får! Neste jul blir det flaxlodd-kalender! (eller noe annet…)


Minsten kom hjem fra fotballcup med stor medalje! Laget hans hadde vunnet to av tre kamper!


1. søndag i advent. Jeg og mellomstmann var i kirken. 


Etter kalkunmiddag var det ut og henge opp lyslenke på busken på plattingen.


Gubben hadde tidligere også hengt opp lys på trærne her, og stjerne i vinduet.


Desserten var gresskarpai.


Nå er det peiskos i stua! 

Ha en fin adventstid!



1 kommentar:

  1. Flott adventsblogg! Og gratla med fotballmedalje til Henrik - har en sjøl forresten!

    SvarSlett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!