fredag 23. februar 2018

Vinterferien 2018

Hellebekkseter, Bagn Vestås

17. - 21. februar 2018
Her var vi i fire netter, dvs tre hele dager (heretter kalt dag 1 , dag 2 og dag 3)

 Allerede 9:20 dag 1 gikk jeg ut på rekognoseringstur, med vannflaske og KvikkLunsj. Jeg gikk ned til bilveien, gikk langs den kanskje 10 meter før jeg gikk opp til Røde Kors hytta. Rett bak den begynte skisporene. Jeg så på kartet der, og fant sporene som går mot Bjødalen og Rabalen. 


Jeg gikk i 2 km til Øytjern. Dette er akkurat et slikt skiområde jeg ønsker meg .

 Jeg var helt alene, traff ingen, men så masse hare- og revespor. 

 Ved tjernet tok jeg vann og KvikkLunsj pause mens jeg studerte kartet her også. Fant ut at om jeg fortsetter langs høyre side av tjernet kommer jeg til Bjødalstjernet og Bjødalen, og går jeg langs ventstre kommer jeg til Rabalen (Rabalsfjellet). 

 En løype rett til venstre oppover en bakke fant jeg ut at går tilbake til Røde Kors hytta igjen, men jeg gikk samme løype tilbake som jeg kom. Jeg gikk forbi Røde Kors Hytta i retning Ellingsæter, og fikk øye på hytta vi leide. Da gikk jeg ut av løypa og laget skispor fram til hytta, slik at vi slipper å gå bilveien.

 Så var det ut på tur med resten av familien. Det begynte å snø litt og horisonten var mørk. Pga det, og at de små ble slitne, gikk vi ikke helt til Øytjern, men rastet ved løypa. 

Mens vi rastet stoppet snøværet og det klarnet opp.

 Gutta brastte rundt i snøen, brukte den lille sammenleggbare spaden jeg har kjøpt for å ha i tursekken, og laget seg groper og hull. Vi spiste egg og brød, og drakk kakao, og hadde en fin rast. 

 Vi gikk tilbake til hytta for gutta var ivrige etter å lage snøhule der. I mens gikk jeg videre mot Ellingsæter. 

 Jeg kom ned til bilveien og så at skiporene fortsatte på andre siden av veien, og videre ned til Øvre Bukfyllvann. Men jeg gikk ikke dit, snudde og gikk tilbake og tok så noen spor mor Skrikarvollen hvor jeg gikk litt før jeg snudde og gikk tilbake. 

 Da jeg kom tilbake til hytta måtte jeg bare le: Der lå eldstemann og koste seg inni en snøhule! De andre hadde gått inn. 

 Så ble det litt kabal, strikking, yatzi med eldstemann før middag. Hyttekos om kvelden.

 Dag 2. Snøvær, grått og tåkete. Jeg smurte boller med ost som vi tok med oss. 

 I dag gikk vi motsatt vei av i går, altså der jeg gikk alene mot Skrikarvollen, men vi gikk litt lenger enn jeg gjorde i går. Rastet på et lunt sted med høye grantrær. 

 Fin rast i dag også.Vi prøvde å være helt stille for å høre på stillheten der, men det var ikke så enkelt!

Vi reiste oss og pakket sammen da snøkastingen mellom gutta begynte å gå for vidt, og gikk tilbake igjen. 
 Det vil si, jeg tok av ved den gamle løypa til Ellingsæter, den er ikke maskinkjørt og inneholdt bare ett dårlig skispor. Så jeg gikk bare ca 10 minutter før jeg snudde og gikk tilbake til hytta igjen.

 Der lå eldstemann inni snøhulen som var blitt enda større enn i går. Om kvelden etter middag var de ute alle sammen og lekte mer i snøhula og gravde den enda større med to rom. "Vi fant en benk!" - de hadde gravd seg helt inn til hytteveggen. 

 Dag 3. I dag gikk vi alle helt til Øytjern. Litt lett snødryss i dag også, og overskyet. 

 Da vi kom til Øytjern og rastet skinte sola på fjelltoppene. Se så vakkert!

 Rabalsfjellet. Vi spiste brødskiver, egg, Safarikjeks og KvikkLunsj.

 Etter rasten gikk de andre tilbake, mens jeg skulle videre til Bjødalstjern. Den første delen av løypa (bildet) var flat og omgivelsene helt fantastiske. Siste del var VELDIG BRATT! Jeg ploget litt, gikk litt traktorspor, men et stykke måtte jeg ta av skiene og gå. Det er dette som kalles Tempelhaugen. 

 Men så var jeg fremme ved Bjødalstjern. I Bjødalen. Det så veldig fint ut, og jeg sto og så meg om ved kartet der og hvilte meg litt. Da traff jeg det første mennesket jeg hadde sett i løypa denne dagen! Så var det bare å starte på oppstigningen. 

 Da jeg kom helt opp der løypa flatet ut stoppet jeg og tok en vannpause. (Bildet viser "bakover", der jeg hadde gått). Det hadde vært dagens trim, for jeg måtte gå traktorspor et langt strekk på det bratteste. Men jeg tok ofte pauser og beunderet utsikten. 

 Traff på et troll!

Ved Øytjern tok jeg opp den bakken hvor løypene også går tilbake til Røde Kors hytta - det blir et paralellspor til der vi hadde gått. Øytjernrunden. Her var det også veldig fint og koselig å gå. 
Hyttekos resten av dagen!

Både ankomst og avreisedagen var nydelige med sol. Veldig lei for å reise hjem, men det er jo skiføre hjemme også. Og fri i fire dager til. Og så har jeg allerede begynt å glede meg til neste hyttetur - den blir i påsken på Mesnali ved Sjusjøen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!