søndag 4. august 2019

Fjerde ferieuke

Mandag:
Mandag morgen var kjølig og fin, og gresskarplanten hadde åpnet en stor fin blomst. Den lukket seg igjen ettersom det ble varmere utover dagen. Som vi ser er planten enda bitteliten - i år som i fjor måtte vi slite for å redde den, med mye vann og av og til ekstra skygge. 

Morfar laget fine kanter i oppkjørselen til oss!

Nabokatten på besøk igjen. 

Været ble varmt og fint, og gutta var i full aktivitet i hagen en lang stund. 

Både basseng og vannsklia var populære. 

Det kom et vanvittig regnskyll, men etterpå klarnet det opp og eldstemann og jeg dro til Breivoll for å ta kveldsbadet vårt!

Tirsdag: 
Først måtte vi dessverre ta farvel med mormor og morfar som vendte nesen hjemover for denne gang.
Så var det tur til reguleringstannlege med eldstemann, og så ordne nytt pass for mellomstmann. 
Dagens inneprosjekt. Før-bilde av eldstemanns rom. 

Etter-bilde: Alt klart til ungdomsskolen. En stor søppelsekk ble kastet i tilhengeren. 

Reguleringsgutten ønsket seg myk middag i dag. 

Onsdag:
Jeg kjente det med en gang jeg våknet: Dette var en ENERGIDAG!

Mellomstmann fikk besøk av en kamerat mens jeg lagde lapper. Jeg glemte å ta sukker i, men de smakte bra likevel. Sunne lapper!

Samtidig lagde jeg Shortbread kjeks. Har laget det en gang før, men da lagde jeg med margarin. Disse lagde jeg med smør, slik det skal være, og de ble veldig gode. Klar for mange gode te-stunder utover høsten nå! Hver kjeks veier 75 gram - jeg veide deigen da jeg bakte dem ut, slik at de skulle bli like store. 

Forberedelser til høsten: Umulig å finne fine høstduker i butikker for tiden, så jeg laget disse brikkene av gamle gensere, ved hjelp av stryketeip! Den bakerste laget jeg for en god stund siden, med nål og tråd. 

Ikke lei av jordbær enda!
Hadde også to andre inneprosjekt i dag, nemlig å rydde i skapene under TVn (greit å bli kvitt de gamle Teletubby dvd'ene og mye mer! To bæreposer kunne kastes) og fikk vannrenset teppene i stua og gangen.  

Torsdag:
I dag ble det hagearbeid igjen: Klippe hekk, busker og kratt! Minstemann var hos en kamerat, og om kvelden tok eldstemann og jeg kveldsbad igjen. Her ser vi ham på vei ned til Nedre Breivoll, hvor vi ikke har vært før, men ville prøve ut i dag. Kan anbefales!

Fredag: 
Jeg skulle egentlig bare vaske badegolvet, men det ballet på seg, så jeg endte opp med å rydde i badeskap og hyller. En bærepose med søppel. I dag var det minstemann som fikk besøk av kameraten, og jeg gikk sammen med dem og mellomstmann for å kjøpe is, sjokolademelk og Doritos. Så måtte alt jeg hadde klippet i hagen dagen før ryddes bort. Dette ballet også på seg, og en god del mer ugress og div ble tatt opp. 

Da fortjente jeg vel å sole meg litt etterpå!

Om kvelden dro eldstemann og jeg til Ingierstrand for å ta kveldsbadet vårt. Kjempefint her også - nå når vi endelig fikk parkert bilen og fikk en sjanse til å se oss om, jfr forrige uke. 

Lørdag: 
 Utflukt til Østfoldbadet i Askim! En kjempemorsom dag for både store og små!

Etterpå spiste vi på Peppes pizza før vi kjørte hjem igjen.

Lørdagskveld med pastarett og kos. 

Søndag: 
I dag tok jeg meg først en tur i kirken - det var lenge siden sist. 

Så ble det jammen en utflukt i dag også! Teknisk museum på Kjelsås i Oslo. 

Her var det også mye gøy og lærerikt

Man blir jo revet med....

Gutta på svarthvitt TV i Månelandingsutstillingen

Noe av det morsomste var å snakke med hverandre i gammeldagse telefoner!

Så var det hjem til middag.
En begivenhetsrik og aktiv uke! Neste uke er det fremdeles skoleferie og jeg skal ha hjemmekontor. Men vi får vel til litt aktiviteter innimellom, tenker jeg!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!