søndag 7. februar 2021

Flere skiturer

 Etter forrige blogginnlegg kom det et fryktelig uvær med regn og varmegrader, kalt «Frank», som ødela alt vi hadde av snø og vintervær. Heldigvis kom vinteren tilbake etterpå, med kuldegrader og etterhvert også litt snø.

Mellomstmann hadde hjemmeskole mandag, onsdag og fredag og trengte litt hjelp disse dagene, men på tirsdag og torsdag kunne jeg komme meg ut. 
Tirsdag var det løypa fra Krokhol til Sandbakken som skulle testes. 


Sporene var ganske dårlige i begynnelsen, men ble bedre og bedre etter hvert. Fra parkeringsplassen på Krokhol til krysset «Franskeplassen» er det en stigning på 75 høydemeter, og det tror jeg faktisk har noe å si for forholdene. 



Flott tur! 


Sandbakken ligger 86 meter fra kommunegrensa til Oslo - vi har jo omtrent hatt portforbud i Nordre Follo kommune i det siste pga et utbrudd av et mutert og enda mer smittsomt corona-virus, og alt ble stengt ned igjen. Men jeg var helt alene her og tok sjansen! Ingen som kunne arrestere meg, hehe! 


Godt med en matpause og en kopp te!


Her har vi utnyttet plassen hvor den gigantiske palmen stod tidligere. Så man får trimmet de dagene man ikke er på tur også. 


Sykkelen kan kobles til iPad og appen Kinomap, slik at man kan velge sykkelruter man kan følge, som her hvor jeg følger en sykkeltur i Alpene! 


Torsdag. Jeg var spent på å prøve skiløypa fra Bysetermåsen til Skjelbreia gård. I begynnelsen var den ganske dårlig og isete. 


Men en nydelig dag var det!


Og et nydelig område. Skiløypene går utenom grusveien, for den må holdes kjørbar, derfor hadde jeg ikke vært på denne stien før, selv om jeg er kjent i området.


Begynnelsen av løypa er «enveiskjørt», men her har jeg kommet opp der hvor begge sporene går sammen.


En del av løypa var markert som ikke oppkjørt på iMarka-appen, og jeg var veldig nysgjerrig på hvorfor. Men her ser vi: sporene har istedet blitt kjørt ut til Morttjernet. 


Her går det en sti langs vannkanten, men det gikk også spor over vannet.


Sporene gikk ganske nært land, men på tilbakeveien gikk jeg et spor som gikk midt utpå vannet. Ingen andre i nærheten, men jeg så jo at de nettopp var brukt, og det var helt trygt etter mange dager med mange kuldegrader! 
Det er noe eget og magisk ved å gå på islagt vann!


Her snur jeg meg og tar et bilde, man skimter tjernet i solbad. Syns dette ble det beste bildet! 



Her kan man velge å gå mot Vangen, men jeg har hørt at denne løypa er mye mer kupert enn den til Skjelbreia, så nei takk! 


Synes dette myrområdet jeg kom til etter Morttjernet var veldig flott!


Her er jeg på Plankeveien, en gammel vintervei mellom Oslo og Enebakk. 


Så var det pause på Skjelbreia gård. Den siste kneika før gården er for bratt for meg (både opp og ned), men ellers er denne løypa ganske flat. Mest kupert er den i området rundt Bysetermåsen. 


Lørdag: ingen tvil om hvor jeg skulle! Tid for Langen igjen! Det er laget dobbelt skøytespor siden sist, og skisporene var også bedre enn forrige gang jeg gikk der.


Hestene på Mjøvik gård


Fantastisk vær! 


Da jeg skulle raste gikk jeg over på motsatt side av Gjersenga for å kunne sitte i sola.


Rester av bålplass, og falt helt til ro her, kjente at sola varmet


Litt vind var det, men det hjalp å ta opp hetta!


Noen har laget isskulpturer.


Det som skjer er at jo mer vannet fryser til is, jo mer plass trenger isen, for den trenger større plass enn vann. Så vi ser at isen presser seg sammen og ofte lager en slags bakke opp mot land, og av og til brekker i stykker. Hørte flere slike smell da jeg satt der, men det er altså er godt tegn, isen er veldig trygg nå. 


Søndag: Noen koser seg i varmen fra peisen


I dag hadde eldstemann lovet meg å bli med på tur på Langen. 
Her tar vi en liten minipause ved Geitholmen. (Her ser vi tydelig en sprekk som har dannet seg da isen har presset seg opp mot land)


Det ble en kortere tur enn den jeg vanligvis tar, men til gjengjeld gikk det i superfart! Riktig treningstur for hu mor, som ellers er vant til å rusle i sitt eget tempo!


Vi hadde en riktig koselig rast på en brygge ved Klemma, og temaet var terraforming og bosetting på Mars og andre planeter! 


Imens: De små guttene hadde fått nye skøytehjelmer og var ute på skøyter med pappaen! 

Nå ser det ut til at været og kulda skal holde hele neste uke også, så får vi se hva vi finner på da!





















1 kommentar:

  1. Hei! Det gjør meg glad å se at dere bruker vinteren på en god måte. Litt imponert av byttet palme/sykkel. Kunne ikke vært mer enig, håper den blir brukt mye av alle!!! KLEM!!

    SvarSlett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!