søndag 2. mars 2014

Litt om sosiale medier

Sitter og ser litt på "den siste viking" på TV. De som har fulgt litt med på denne bloggen i det siste vet at jeg er litt i vikingtiden for tiden, pga diverse bøker jeg har lest. Har lært ganske mye. Men av og til har det slått meg: Tenk om Facebook og instagram hadde funnes i vikingtiden! Kan du tenke deg hvilke statuser og bilder det kunne blitt? Noen forslag?

Instagram bilder av vikingtokter og byttet fra disse? Bilder av noen som blir sjøsyke? Statuser om hvordan det går for seg på blotene? Det er jo ganske morsomt å begynne å tenke på dette! Bare fantasien som setter grenser - men det jo tenkes at statusene ikke hadde vært så annerledes enn våre - bilder av barna som leker, av mat som skal spises, av det gode skiføret. Hisse seg opp over de som bestemmer i samfunnet. (Jeg har moret meg med å lage noen forslag nederst på siden)

Nå er det facebook og instagram jeg er mest aktiv på selv, så derfor er det mest nærliggende å bruke dette som eksempel. En annen ting har slått meg i det siste også: disse sosiale mediene blir brukt av alle samfunnslag, fra de rikeste til de fattigste. Hørte nettopp at det var i Indonesia (tror jeg) at folk var mest ivrige på Facebook. Og det er jo ikke noe rikt land. Har man en mobil og tilgang til internet, så er det jo bare å bli med.


Må innrømme at jeg "følger" noen rike og berømte overklassefolk på instagram, og det er jo en helt annen verden. Vil ikke påstå noe om at de sosiale mediene visker ut klasseskiller akkurat, men man kan hvert fall få bedre innblikk i hverandres verden om man ønsker - som et lite vindu man kan se gjennom i det minste.
Hva følgene blir - tja det skal ikke jeg våge meg til å mene noe om - ennå.


Viking-instagram:
God morgen! Klar for en ny dag

Nå har jeg fått meg et slikt trendy smykke jeg også - skal visst bringe lykke!

Da var helgevasken tatt!

Gubben klar til avreise

Fin fangst - mange ringer i år!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!