mandag 1. februar 2016

På interrail i år 2000 - del 2


Fra Hydra reiste jeg hele veien tilbake til Brindisi, Italia igjen, og toget deretter til Roma. Og da var det skjærtorsdag! Å ankomme Roma på skjærtorsdag uten å ha bestilt hotellrom ble en utfordring, men fant etter tre timers streving et hotell som het Adriatic som lå rett ved Peterskirken, og fikk et rom til 100000 L, men da orket jeg ikke mer og måtte gi opp å finne noe billigere. 

 På Langfredag var jeg først og så meg om i Peterskirken, senere på dagen var jeg på langfredagsmesse der. Utdrag fra reisedagboken: "Jeg havnet ganske langt fremme og nærme midtgangen faktisk, omkranset av turister, pilegrimer og mange nonner!(...) Det var også en opplevelse å se paven. (...) Hele messen var vakker - jeg skjønte ikke mye, men "hele" langfredagsteksten dukket opp i hodet mitt da de messet denne på latin. Vakker korsang - og spesielt vakkert ekko var det i kirken faktisk! En opplevelse. Jeg vandret litt rundt og kjøpte is etterpå. Godt og varmt i Roma i dag"

 Påskeaften var det besøk i Vatikanmuseet. Utdrag fra reisedagboken: "Jeg var mest interessert i å se det Sixtinske kapell, og fulgte derfor skiltene mot dette. Men jeg skjønte raskt at vi på denne måten ble "lurt" igjennom hele museet. Mye gikk jeg fort forbi, for jeg så mye av det samme i Hellas og i går - hvertfall føltes det sånn. Men jeg stoppet ved det jeg syntes var mest interessant. Men noen steder måtte jeg bare stanse og ta meg god tid, ofte med bakoverbøyd hode og åpen munn! Det er nemlig ikke bare i kapellet at det er helt utrolige takmalerier"

 Jeg hadde Credo-satsen fra Messe for to kor av Martin i hodet hele denne turen, så derfor måtte jeg bare ta dette detaljbildet.
 1. påskedag reiste jeg videre til Firenze. Der var hele byen smekkfull, og i en kjempelang kø på turistbyrået kom jeg i snakk med en fransk-kanadisk jente som også reiste alene. Vi ble enige om å dele et rom. Det billigste vi fikk tak i var et trestjernes dobbeltrom til 240000L ! Altså 120000 for hver av oss. Dyrt, men det var eneste mulighet. Etter å ha sjekket inn gikk vi ut for å finne et billigere sted til neste natt. Til slutt fant vi et dobbeltrom til 120 000 L. 

Men neste dag traff vi på en av de andre jentene som også hadde stått i den lange køen dagen før. Det endte opp med at vi delte et firemannsrom med henne og venninnen. Det ble 50 000 på hver av oss!

 Jeg og den fransk-kanadiske tilbrakte dagen sammen og besøkte den store domen. Utdrag fra reisedagboken: "Domen var stor og mektig, men mørk og dyster. Det som var fantastisk her var den store kuppelen, full av malerier - rettere sagt et stort maleri som skulle forestille dommedag. Bakerst i kirken var det et ur som gikk baklengs. Etterpå stod vi 2,5 evigheter i kø for å komme opp i kuppelen og få utsikt over byen. Der stod vi i styrtende regnvær, som heldigvis gav seg etterhvert. Det var ikke bare vi som var så galne - køen var lang som et vondt år. 463 trappetrinn ble tilbakelagt. Dette er ikke et sted for dem som har klaustrofobi. På en avsats kunne vi gå inn i kuppelen og betrakte maleriet mer på nært hold. Detaljene var fantastiske".
 Neste dag reiste jeg videre til Annecy - via Milano (øverst) hvor jeg måtte vente på tog, og Aix-les-Bains.
 Utdrag: "Så jeg brukte tiden til å bese kirkene, jeg gikk den idylliske Quai de L'Ile til kirken St. Francois. Da jeg kom inn var det ingen andre der, og gregorianske-lignende musikk ble spillet i høyttalerne. Setemningsfullt! Jeg gikk andektig og så meg om, spesielt hadde kirken en svært flott altertavle. Rett ved siden lå kirken St.Maurice, den var større, men mer dyster. Etter på gikk jeg bort til Cathedrale St Pierre og etter  ha sett i den gikk jeg Quai Mme de Warens til Notre Dame kirken. Her var virkelig den store Mariadyrkelsen. Stor og flott takkuppel var der i allefall". 
(...)
"jeg gikk videre til Quai Bayreuth, og vurderte sterkt om jeg skulle være med på båt-sightseeing på innsjøen kl 16.00. Etter å ha bestemt meg for ikke å gjøre det to ganger, bråombestemte jeg meg, og ble med likevel. Det var en fin tur med flotte fjell og pene bygninger"

 Neste natt ble tilbrakt i Besancon, og natten etter det i Nancy. Utdrag: "En stund etter gikk jeg på "matjakt". Jeg fant en grei plass på den eventyrlige rådhusplassen, og hadde en 3-retters til 105 F. Alt for mett vraltet jeg litt rundt forbi - jeg hadde ikke fått tak i noe kart (ekstra skjerping!), men alt gikk bra. Jeg fant ut at det var et svært tivoli rett i nærheten av hotellet mitt, så jeg vandret rundt der lenge og myste. Ble svmmel av bare å SE på de mest forferdelige karusellene"

De neste nettene ble tilbrakt i S Hertogenbosh i Nederland (her kom jeg intetanende til Nederland på selveste Queensday - kan sammenlignes med å komme til Norge på 17. mai uten å ane at det er nasjonaldagen) og Leer i Tyskland. Så var ringen sluttet - 1. mai var jeg atter i København og tok nattoget hjem til Oslo. 

Utdrag: "Det er forskjell på å reise nordover og sørover i Europa. Jeg tror jeg var kommet til Brindisi før noen gadd å bry seg med passet mitt. Men på vei nordover fra Italia måtte jeg vise passet for hvert nytt land, og natten til Oslo tok kaka. 3 ganger ble vi vekket  av kontrollører; først var det svensk "tull" m/hund, så var det svensk passkontroll og klokken 6 om morgenen kom norsk tollkontroll! Og stilte mange helt unødvendige  spørsmål!!"

(...)

"Jeg nekter nesten å tro at jeg faktisk har gjort dette. Men jeg er kjempeglad for at jeg gjorde det. Og alt gikk bra! Ingenting å være redd for i det hele tatt. I Oslo var alt som før. T-banen gikk sin vante gang, stemmer pratet norsk i høyttalerne og folk satt morgentrøtte på vei til jobb. Akkurat som ingenting! Ingen visste at jeg hadde vært en måned Europa rundt! Jeg trenger nok fremdeles tid på å fordøye inntrykk. Jeg har lært mye om Europa, og de forskjellige "folkene", blitt "kjent" i en del viktige byer. Jeg har også lært mye om meg selv."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!