mandag 2. april 2018

Påsken 2018 Sjusjøen

Vi leide en hytte gjennom AirBnB på Mesnali som ligger rett sør for Sjusjøen. Kjøreturen gikk fint, men bakken ned til hytta var så bratt og glatt at gubben ikke turde kjøre ned dit. Løsningen ble å kjøpe 10 poser med strø-middel og strø bakken før vi kjørte ned!

Skjærtorsdag: Parkerte ved Rustad hotell- og fjellstue, like ved Sjusjøen-vannet. Vi fulgte "Sjusjøenrunden" langs vannet i en halv time. Mye saktegåring og masing om pause, spesielt fra minstemann.

Mellomstmann, som vi skimter her, har blitt en racer i skisporet. Da vi kom nedover langs østsiden av vannet rastet vi ved et stort tre der noen hadde rastet før oss. Det ble en fin rast.

Minsten laget hule under de nederste greinene og vi spiste brød, appelsin, Kvikk Lunsj og drakk kakao.

Det ble laget "stoler" i snøen og hull i bakken. Her ser vi eldstemann.

Mellomstmann.

Hu mor følte for å ta en selfie.

Vi hadde strålende sol fra skyfri himmel alle fire skidagene. Perfekt påskevær!

På tilbaketuren.
Tilbake igjen testet jeg ut en skiløype i nærheten av hytta. Den var ikke bra, isete og glatt. Hytta ligger på 500 meter, mens Sjusjøen er på 800 meter, så det har mye å si.

Etter middag sendte vi de små ut for å leke mens vi spilte Risk med eldstemann. Han knuste oss som vanlig og fikk verdensherredømme.

Så ut vinduet av og til mens vi spilte - her ser vi minstemann i full gang med å hogge biter av en trestamme/stubbe med turspaden min. De hadde det veldig gøy - plutselig kom de bærende på svære istapper - oops! Så ble det krimnovelle og blaing i Hytteguiden på meg.

Langfredag: Kjørte enda lenger oppover i dag, til Storåsen. Men her var det litt for kupert, synes jeg. Det gikk bra med barna, de likte nedoverbakkene og jeg var imponert over dem. Det gikk verre med elefantmamma som nesten ikke klarer å komme seg opp igjen når hun detter (meg).

Vi rastet igjen ved et stort tre (naturlig søkk rundt stammene her), og gubben spadde benk til oss i snøen, og vi hadde en veldig fin rast. På tilbakeveien fikk jeg mer nyte sola, utsikten og sette pris på dagen, helt til oppoverbakkene startet. Minsten gråt seg oppover alle bakkene fordi han var tørst og sliten, men vi hadde drukket opp alt vannet!

I bilen på vei nedover tok vi en avstikker mot Nordseter for å sjekke ut terrenget der, men det så vi fort at var alt for kupert for oss.

Påskeaften: SÅ mye mer vellykket enn gårsdagens skitur! I dag kjørte vi inn mot Rømåsen seter, til Rømåsmyra, hvor vi parkerte og tok løypa som går i retning Sjusjøen. Denne løypa er en del av "Birkebeinerløypa" eller motorveien som noen kaller den, for det er en "firefeltsvei" - fire spor parallellt.

Den løypa ville jeg egentlig unngå, men nå var vi her, og den var så flott! Perfekte forhold, fantastisk utsikt og en løype som ikke var paddeflat, men heller ikke kupert, helt perfekt for oss.

Plutselig så vi at vi var i nærheten av der vi rastet Skjærtorsdag, så vi fant frem til samme treet i dag også, og hadde en flott rast med brød, kakao, Safarikjeks og "Kvitsj Lunsj" som de to minste sier.

Plutselig ble vi overrasket av noen kalde vindpust. Det hadde til da ikke vært noen vind.

Hei fra mellomstmann

Så ble det påskeaftenmiddag med lammekoteletter med champignon og fløtestuede poteter, rødvin til oss og Solo til barna. Etterpå var de de to små ute litt mens vi spilte Risk med eldstemann igjen.

Hver kveld så vi Harry Potter-film med eldstemann etter at de to små var lagt. Jeg hadde med litt påskepynt hjemmefra.

1. påskedag: Så deilig å ha en hel dag til her. Vi gikk akkurat samme tur som dagen før. Minstemann foretrekker å gå uten staver, men syns det hjelper å holde i pappas skistav opp bakkene.

Sjusjøen.
På vei tilbake nøt jeg varm påskesol rett i fjeset og fantastisk utsikt til store snødekte fjell i horisonten (Synnfjella??)

Snø og tre i omfavnelse.
Nøt den siste skituren denne vinteren. For en vinter! Og for en påske! Så heldige vi er.

Dette var startstedet vårt påskeaften og 1. påskedag.

Påskeharen hadde lagt noen egg utenfor hytta, som måtte letes etter.

Det ble "påskelunsj" i stedet for middag, med egg, røkelaks, lammerull og fenalår. Gele og vaniljesaus etterpå.

2. påskedag: Vi kom oss av gårde allerede kl 10! Ikke noe kø! Stoppet på Nebbenes kro rett sør for Minnesund og tok en pause der.

Så takknemlig for denne vinteren, all snøen og skiturene, fantastisk vinterferie og en ordentlig drømmepåske som vi kommer til å leve lenge på!