søndag 14. juli 2019

Første ferieuke

Da er vi ferdige med uke 1 av ferien, og den har inneholdt mye forskjellig!

 Mandag: Dagens hageoppgave var å renske opp under hekken mot naboen i vest. Det ble to trillebårlass. 

Bønnestatus: De hurtigvoksende dvergbrekkbønnene til akklimatisering i vinterhagen

Etter hagejobbing ble det en liten sykkeltur med de to minste. Jeg har jo skaffet meg sykkel til 150 kr på loppemarked, og hadde nå endelig fått tilpasset setet. Så det ble en liten øvelsesrunde i nabolaget. Det er jo 20 år siden sist jeg syklet. Eller hvertfall 15.

Ikke for store til litt husking!


 Noen hagebilder: Sjasminen blomstrer nå fint...

 Og lukter fantastisk!

 Brennende kjærlighet!

 Vet ikke hva disse heter

 Hekken nederst i hagen

 Bie på biehuset

 I år får vi blåbær!

 Mer brennede kjærlighet. Vurderer å flytte disse for å utvide jordbæråkeren. Men hvor?

 I sesong

 Til middag ble det gubbens Omelett Spesial...

 Og vi markerte at det var 7 år siden minstemann ble døpt. 

 Etter middag dro jeg til Kolbotn og drakk kaffe (i mitt tilfelle Chai Latte) med noen venninner. 

 Tirsdag: Dagens hagejobb var å renske og legge ny bark under hekken mot nord. Ett trillebårlass. Men etter det var det endelig tid for Softis på Nesset!

 Utsikten fra Nesset. Helt innerst i Bunnefjorden.

 Til middag ble det Våruller. Litt krevende, best å vente med slikt til ferien! Brukte løk, kyllingkjøttdeig, gulrot og sommerkål. Lime, hønsebuljong og soyasaus.

 Pensle med egg rundt kanten av deigen

 Steke noen minutter på hver side

 Servere med mango, agurk og søt chili (med rømme). Alle likte og spiste!

 Onsdag: Endelig fikk bønnene bli plantet ut! Var en tur på Plantasjen og kjøpte grønnsakjord først.
Dagens hagejobb var å ordne på begge sider av den øverste stien nordøst i hagen. Ett trillebårlass.

 Avslapning i skyggen på Plattingen. Drinken er en alkoholfri grapefruktdrikk fra Leske. 

 Morelltreet fungerer som parasoll!

 Ville blomster, men de er så vakre. 

 Vi fikk besøk av gubbens fetter fra Troms, og da ble det grillmat igjen. Flintsteik, burgere, potetsalat, og atter en gang tomat- og mozzarellasalat. Vi har to basilikumplanter, en butikkjøpt og en frøplantet (som minstemann valgte som premie på 17. mai), så det er bare å utnytte dem. 

 Og til dessert: Pavlova! Som jeg hadde hatt lyst på i dagesvis. 

Torsdag: Fetteren lå over til i dag, og satt på med oss til Majorstua, der han gikk til Vigelandsparken og vi andre til Frognerbadet! Her koste barna seg masse i barnebassenget, som var så varmt at det kjentes ut som et badekar. Men det brydde ikke barna seg om.

 Bading, gøy, soling, gubben fikk trent i det store bassenget, og eldstemann moret seg i stupebassenget. 

 Utsikt mot Vigelandsparken fra der vi lå. 

 Fikk ikke jobbet så mye i hagen i dag, men tok en bærplukkerunde, litt av hvert her, markjordbær, rips, bringebær og solbær. 

 Solbærene var nå modne og jeg ribbet hele busken vår. Det ble 100 gram. 

 Dette moste jeg sammen med sukker - kaldrørt solbærsyltetøy til brødskiva!

 Fredag: Eldstemann og jeg var en snartur innom legen og fikk tatt noen blodprøver av oss begge. Etterpå ville minstemann så gjerne gå tur, bare ham og meg. Det var greit for de andre, og vi gikk rundt Tusse. 
Kummelokkene er altså heiser. Det er noe minstemann husker at vi pleide å leke før i tiden - det var vel den eneste måten jeg klarte å få ham med på når han ble sliten, det var å lete etter "heiser". Men dette syns han fremdeles er gøy!

 Hver sommer er det buss for tog her. Her ser vi hvorfor: arbeid på toglinjen, og det bråkte veldig!

Under denne brua bor det et troll, som pleier å sove med litt av hodet over vannet. 

 Alltid stas å kaste steiner i Tussetjern...

 slik at det blir ringer i vannet

 En hest ville gjerne hilse på. Den virket litt stresset pga bråket på toglinja.

 Det var en gang.....

 Langt nok unna bråket fant vi et sted å ta saft og kjekspause

 Vel hjemme igjen. Man skal jo nyte været mens det er her, så det ble en time på solsenga før dagens hagejobb: Ordne på hver side av den nederste stien nordøst i hagen + i Markjordbærfossen. Ett trillebårlass pluss en del jeg kunne kaste direkte på avfallshaugen som ligger like under fossen. Og så kunne jeg endelig plukke markjordbær i fossen, hvor jeg ikke hadde kommet til før nå.

 Lørdag: Gårsdagens hagearbeid gjorde at jeg endelig kunne ha markjordbær på frokosten. 
Dagens hagearbeid var å spraye ugress i oppkjørselen med 7% eddik. Det gikk fort å bruke opp en hel flaske, så får vi se om det virker. 

 Dagens lunsj som jeg slapp å dele med bordkameraten. 

 Må jo ta det litt rolig etter maten.....og se på at gubben klipper plenen....

 Etterpå ble det en runde bowling på Ski storsenter

 Og etter det middag på Egon!

 Handling og blomsterkjøp til slutt. 

 I dag søndag: Bringebær på frokosten. Noen fra hagen og noen butikkjøpte.

Fikk ellers ryddet mellomstmann sitt rom, solt meg på terrassen, vasket badebassenget, med det samme jeg var i gang med hageslangen ble det også spyling av terrasse, oppkjørsel, og platting med benk. Nå har vi spist taco og bringebær og lekt at det er lørdag istedet for søndag. Det er det som er så fint med sommerferie - det kan være hvilken dag vi vil!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!