søndag 11. oktober 2020

Oktoberhelg

 

 

Begynner med fredag hvor jeg gikk alenetur til Rausjø og Børtervann. Åpner med dette bildet som jeg syns ble det beste jeg tok.

Dette var det første jeg så da jeg parkerte på Bysetermåsen. Javel ja.
Hørte også et skudd på vei hjem - der ble det en elg mindre!


Ny turbukse og nye tursko! Hadde med ekstra sko i sekken for sikkerhets skyld, men trengte dem ikke, de nye skoene var kjempegode!


De som har fulgt bloggen en stund vet at vi ofte har gått på denne veien mot Rausjø, men aldri kommet helt frem. Men nå nådde jeg Rausjøgrenda, og det er et fantastisk fint område. 


Så det ble en del bildeknipsing.
Dette er på andre siden av veien, ser ut til å være et tjern som holder på å bli myr. 


Mange koselige hytter i nærheten.


Inngangen til badeplass


Har gått her en gang før, med barselgruppe og mellomstmann i vogn, og noe av det jeg husker er denne veien med vann på begge sider.


Rausjø


Rausjødammen.
Den nederste fløterdammen i Rausjøvassdraget som strekker seg fra Grastjern til Børtervann. Tømmerfløting har foregått i dette vassdraget i over 200 år.


Målet for barselturen den gangen var DNT-hytta Øvresaga.


Men nå fortsatte jeg nedover mot Rausjø skole.


Og kom til slutt fram til Tangetjernet som er en del av Børtervanna.
Her tok jeg en god pause med mat og boklesing!


Lørdag.
Ser det kjent ut? La ut tilsvarende bilde i fjor. Det var atter en gang tid for selskap hos minstemanns kamerat i "Dragedalen" som de kaller det selv, med tema: Kom som du ikke er. Da måtte han låne storebrors Mann med ljåen-kostyme.


En passende middag etter gårsdagens "jakt": Elgstek. 
Stekt i leirgryte - anbefales, ble saftig og mørt.
Saus basert på Toros Jegersaus.


Søndag
Ny tur i dag til Sørmarkskapellet ved Slora gård.
I stedet for å følge grusveien som sist, fulgte jeg denne gang en blåmerket sti som går over Kollåsen naturreservat. Det ble litt av en utfordring!


Veldig vått etter de siste dagers regn, men de nye turskoene holdt meg tørr.


Og skumle glatte broer som måtte krysses, og trær en måtte krype under.


Kupert terreng! Jeg brukte over en time på denne turen, og det var god trim for kropp og hjerne - måtte jo stadig ta avgjørelser på hvor neste steg skulle plasseres. Men jeg klarte det!!


Fin gudstjeneste i kapellet, så var det matpause ute. Koselig med sauer her. Skimter såvidt Langen i bakgrunnen.


Traff kjente som jeg gikk sammen med tilbake (grusveien - men traff ingen hester denne gang!), og vi stoppet innom det flotte stillerommet før vi bega oss på vei.


Så ble det jammen litt honning-kjøp underveis!


Så var det hjem til litt avslapning før middagslaging. I dag hadde vi fiskegrateng.


Og eplegrøt til dessert. 

Dette kaller jeg en fin oktoberhelg!

(Går også en del turer i ukedagene alene eller sammen med andre - bilder på instagram: @elisabethkras)
 

1 kommentar:

  1. KJære datter! Jeg er mektig imponert. Skulle så gjerne gått med deg, men nå svikter beina. Legeogfysiot. mener det kommer fra ryggen.
    For øvrig fin (blogg) beskrivelse av turene. KLEM!

    SvarSlett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!