søndag 10. januar 2021

På tur i vinterlandskap

 Har vært på tur nesten hver dag denne uken!

Mandag var planleggingsdag, men på tirsdag var det ut på tur alene! 


Vi har fått snø og vinter, men dessverre ikke nok snø til gode skispor. Derfor er mulighetene litt begrenset, så jeg bestemte meg for en tur langs Bøhlerveien og Eikjolveien.


Ikke stor fare for dette nå, nei.


Vakre Nordre Bøler. Nå hadde jeg hele dagen på meg og kunne gå mye lenger enn jeg før har gjort i dette flotte gårdslandskapet.


Dette er Rud gård.


Koselig lite hus på Rud gård.


Dette er Mørk gård, som ligger ved Eikjolveien.


Går man videre på Eikjolveien kommer man så til Eikjolgårdene; her ser vi Søndre Eikjol.


Midtre Eikjol


Og Nordre Eikjol


Dette er Karlsrud gård, for målet mitt for turen var Karlsrudtjernet.

På andre siden av veien, altså til høyre ligger en svær driftsbygning med sikkert over 40 kyr i et halvåpent fjøs, dvs. de er under tak, men likevel ute. Jeg gikk forbi midt i foringen, og ble litt nervøs. Jeg måtte si til meg selv mange ganger at de kuene SIKKERT ikke kunne klare å komme seg ut av fjøset og løpe rett mot meg!

Da jeg like etter gikk forbi en innhegning med hester, syns jeg det var nesten koselig sammenlignet med å gå forbi fjøset. Så jeg er tydeligvis mer redd for kyr enn hester da!


Målet: Karlsrudtjern. Et fint sted å ta lunsj.



En kald dag, fint å ha med reinsdyrskinnet å sitte på!


Siden jeg hadde tatt bilder av så mange gårder denne dagen, tok jeg likså godt et bilde av Ramstad gård også da jeg kom tilbake til Langhus igjen.


Onsdag: Minstemann ville så gjerne være med på tur, så jeg hentet ham rett etter skolen 13:15, 
så kjørte vi til Krokhol.
Som vi ser er det skispor her, og faktisk en del skiløpere, men personlig vil jeg gjerne ha litt mere snø før jeg syns sporene er bra nok! (Kravstor)


Denne lille pytten hadde i hvert fall sikker is!


Minipause!


Alltid gøy med istapper!


Vi gikk ikke så langt, tok pause med kakao og pølser i termos på Franskeplassen.


Mer gøy på isen på tilbakeveien


Torsdag: Tur til Vangen. 
Her går skisporene utenom grusveien, så derfor et trygt valg i dag.


Nydelige omgivelser. Her er nordre ende av Igletjernet.


Får nesten skiturfølelse selv uten ski på beina. Vinterlandskapet, knirkingen under skoene og naturopplevelsen er jo den samme!


Så vakkert, men vakrere i virkeligheten enn på bilder! 


Midtre Kjerrmåsatjern.
Jeg har blitt så glad i tjern og små vann!


Ikke bare å ta inn all skjønnheten!


På Vangen var de strømløse, og jeg koste meg foran peisen med en veldig god kanelbolle!


Etterpå gikk jeg litt videre på en sti som går ned til Mosjøen. Her så jeg til min overraskelse at den ene halvdelen av vannet lå helt åpent, mens den andre halvdelen var frosset.

Rart. Men like fullt et flott sted.


Dette må vel skyldes et lynnedslag?


Fredag. Både eldste og mellomste var hjemme fra skolen, og det ble derfor bare en kort tur i Assurdalen før jeg skulle hente minstemann. Dårlig bilde, jeg tok det bare for å vise at det var skispor her til en Facebookgruppe hvor man melder om skiføre. Litt isete og glatte så de ut, håper veldig på mer snø snart!


I dag søndag: endelig skitur! Selv om det «bare» var på Greverud golfbane, var det likevel deilig å få gått litt på ski! Her har de snøkanoner og kan lage snø selv. Vi var tidlig ute, men det var mange folk der!


Gubben skulle prøve de nye skiene sine, og jeg måtte jo lufte den nye skijakken og skibrillene jeg fikk til jul!

De to minste akte en del også, og det ble en Kvikklunsj- og vannpause.


Fint å ha et slikt sted i nærheten! 
En fin søndag!







1 kommentar:

  1. Du verden for en leksjon i lokal geografi. Du er heldig som har anledning til å gjøre deg kjent i omegn. Håper dere får litt mer snø i natt. Iflg. YR er det ventet.
    Ha en aldeles strålende vinter. Mange klemmer!

    SvarSlett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!