mandag 5. april 2021

Påsken 2021

 

Se så fin denne ble da blomstene sprang ut! 
Vi hadde noen fine dager med sol og varme som satte fortgang i våren. 


Tulipaner fra Giving & Dining med gammel og ny påskepynt.


Årets påsketre.


Denne vinduskarmen ser vel nøyaktig lik ut som den gjorde i fjor...


Skjærtorsdag gikk gubben og jeg en tur på Løvestien. Her ser vi Bensekulpen, fremdeles islagt.


Til middag var det betasuppe med kjøtt fra svineknoke. 
Jeg brukte Toroposer, men med ekstra poteter og gulrøtter oppi. Halvparten av vannet var kraften fra kjøttet, men det hadde holdt med en fjerdedel, det ble litt for salt. 


Hver kveld har vi sett påskekrim! 


Langfredag gikk vi tur om Tusse. 
Det var heldigvis mindre isete enn forrige gang vi gikk der, men fortsatt is på Tussetjern.


Så hjem, spise og lese påskekrim. 
Denne boken, Retterstedet, holder jeg på med ennå, og den er så vanskelig å legge fra seg! 


Påskeaften ble det innkjøp av Brioche og jordbær, og så ble det kosestund i vinterhagen med kakao og krem!
Ingen tur i dag. Fint vær, men handletur var nok. Det ble søknadsskriving og en yoga i stedet.


Om kvelden ble det tradisjonen tro lammekoteletter med sopp og fløtepoteter.


Påskeegg til dessert!


Far og sønn tok et slag sjakk. Sønnen vant.


Også denne påsken var kirkene stengte, men jeg har fulgt med på gudstjenestene som ble lagt ut på Facebook fra Langhus og Siggerud kirker.


1. påskedag.
Tradisjonelt påskebrød, men laget det litt mindre enn tidligere siden det bare var oss fem.
Men vi facetimet med Vadsø senere på dagen, spesielt siden vår yngste nevø hadde bursdag i dag. 


Rosa konditorfarge skapte faktisk rosa egg! Jeg trodde jeg måtte bruke rød for å få dem såpass rosa.


Påskeharen har vært på ferde.


Riktignok er det ingen som tror på hverken julenisse eller påskehare lenger, men alle tre gutter synes fortsatt det er stor stas med eggjakt i hagen, og gleder seg til dette!


Ingen tur i dag heller, lage påskelunsj og være påskehare var aktivitet nok. Det ble krimlesing i stedet.


Men i dag, 2. påskedag, gikk jeg en tur fra toppen av Bøleråsen til Bukkestitjern. Denne turen gikk jeg første gang i fjor, på samme dag som Norge ble stengt ned. Det var den 12. mars, men det så helt likt ut i år, jeg husket godt dette isete partiet.


Stien hadde flere steder blitt utbedret med teppe, flis og stokker, så det ble en mindre sølete opplevelse enn sist, men frosten som var i natt gjorde også sitt til at det ikke ble for gjørmete.


Bukkestitjern.
Også dette tjernet var fortsatt islagt.


Det var mange folk ute, så rasteplassen var ikke uventet opptatt, men jeg satte meg akkurat her, på en avsagd trestamme


Solen kom fram! 
Nydelig sted, og ikke så langt, bare 1,6 km fra der jeg hadde parkert bilen. En fin begynnertur.


Da jeg kom hjem ble det den store omplantingsdagen. 
To agurker og 16 tomatplanter fikk større potter og mer jord


Må ordne flere støttepinner. Jeg har jo aldri hatt så mange planter før!

En fin, rolig og tradisjonell påskeferie! Da er vi klare for start igjen i morgen.

Håper alle har hatt en fin påske!




1 kommentar:

  1. Hei! Gøy å lese dine blogger. Du får jammen meg utført mye, både med og uten fam. på slep. Flott at du holder påsketradisjonene i hevd. Tross pandemi, sykdom osv. synes jeg at du er krumtappen i 13C. Klem(er)!!!

    SvarSlett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!