søndag 11. april 2021

Ukeslutt

 Nok en gang ukeslutt og blogging.

Det har vært en fin uke, spesielt siste halvdel.

På torsdag ble det tur igjen, og da gikk jeg til Rausjø - best å holde seg til skogsbilveier slik forholdene er nå.


Jeg hadde ikke ventet å se ender i bekken som går ved siden av veien. Så dem på tilbakeveien også. Kanskje paret er utstøtt fra resten av flokken og må holde seg i skogen?...


Rausjø. 
Fremdeles mye is, og det kom så mange rare lyder fra den. 
Skulle tro det bodde en svær syngende hval i vannet.


Gjessene er fremdeles trygge på isen.


Et lite, koselig anneks ved en av hyttene.


Alltid fascinert av dette stedet.


Vakkert sted. En flik av Rausjø går innover her.


Rausjødammen


Her må man hente vann hvis man bor på DNT-hytta Øvresaga, og det var den som var målet mitt for dagens tur.


Øvresaga.
Da jeg nærmet meg hytta så jeg røyken som kom opp av pipa - det var altså noen der. 
Da ble det change of plans - jeg snudde og gikk tilbake til Rausjø


Satte meg her i stedet, og det var jo ikke noe dårlig valg! 


Reklame anno 2021

Fredag måtte jeg en tur til Oslo for å levere nøkkel, og ta med meg personlige eiendeler 
fra den gamle jobben.
Etterpå var det hjem og se streamet begravelse - min gamle sanglærer og kordirigent som døde 95 år gammel den 26. mars. 
Like etter at jeg hadde sett begravelsen fikk jeg vite at prins Philip var død 99 år gammel! 
Litt av en dag!


Lørdag: 
Eldstemann hadde som Mat&Helse-oppgave å lage en toretters middag til familien. 
Her produseres kald avocadosuppe til forrett!


Den ble veldig god! 


Hovedretten var pasta carbonara.


Fire dager til generelt bålforbud - da gjelder det å få hele familien med på en båltur!


Vi dro til Kloppa/Assuren.
Det kom en syklende familie rett før oss og tok den største bålplassen, men det var ikke så dumt å få den som ligger nærmere tjernet, for guttene var stort sett på brygga hele tiden.


Isen er kun trygg for endene nå!


Litt av hvert på bålet, pølser, marshmallows og pinnebrød. 
Hadde hatt litt for lite mel i pinnebrøddeigen, men med to pinner gikk det bra til slutt.


Minstemann lånte telefonen min for å ta bilde av et stort isflak.


Pinnebrød og kakao med krem - nam nam!


Gubben hadde det som en konge i medbrakt stol og reinskinn!

En hyggelig eldre mann med hund kom og slo av en prat og ba oss huske å slukke bålet etter oss.
Mens han og gubben snakket om hvor de hadde vært i militæret så jeg på hunden, og ble mer og mer sikker på at jeg hadde sett den før. Da minsten og jeg var her høsten 2019 snakket vi jo med en eldre mann som lot hunden sin hoppe uti vannet ved brygga.
Til slutt måtte jeg spørre «hvor gammel er hunden» for jeg husket at jeg skrev i blogginlegget at hunden var 12 år. Mannen svarte «13,5», og da ble jo neste spørsmål om hunden pleide å bade fra brygga når det er isfritt, og det gjorde den! Så det var altså samme mann - og hund - som minstemann og jeg traff den gangen! 

Morsomt!


Så glad jeg fikk med alle på en fin tur i dag. 
Guttene lekte med pinner (sabler og sverd) på tilbaketur - det er de ikke for store til ennå!


Til middag ble det lettsaltet torsk.

Da er vi klar for ny uke i pandemi-tilværelsen: minstemann skal på skolen hver dag (8:30-12:30), det skal mellomstmann også men bare halve dager (11:30-13:30) og eldstemann skal annenhver dag (tirsdag og torsdag)  🤯🤯🤯





















1 kommentar:

  1. Hei! Det blir nesten å gjenta seg selv til det kjedsommelige; du er god som får alle med deg. Garantert at disse utfluktene vil bli husket og er et godt tilskudd til oppdragelsen og å lære naturen å kjenne. Vel blåst! Håper det gir gutta mersmak! KLEM!!!

    SvarSlett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!