søndag 11. juli 2021

Home alone

 Fra lørdag i forrige uke til fredag denne uken har jeg vært helt alene hjemme!

Gubbe og sønner har nemlig vært noen dager i Vadsø. I mens har jeg hatt det stille og rolig - og ryddig! - hjemme i varierende vær. Det ble altså ingen store utflukter, men litt ordning i hus og hage.


På mandag ble det luking under denne lange hekken på vestsiden. Det tok to timer og resulterte i to trillebårlass. Litt i overkant, kjente jeg etterpå, men så deilig å være ferdig med det! Litt senere samme dag gjorde nabodama det samme på sin side av hekken, så nå ser det veldig bra ut her!


Meanwhile, in Vadsø:
Kos på stranda på Ekkerøy!


Litt kjedelig å være alene hjemme også, så heldigvis fikk vi til et jentetreff på Kolbotn senere på dagen!


Tirsdag: nå var det hekken på nordsiden sin tur. I stedet for to trillebårlass ble det én sinkbøtte! Så mye lettere her pga duk og bark.
La på ny bark også, og det gjorde jeg på den måten at jeg la barken i trillebåren først, og så la den ut under hekken, så slapp jeg å løfte de tunge bark-sekkene.
(Note to self: trenger 4 sekker til denne hekken)


Meanwhile, in Vadsø:
Gutta koser seg ved Navarsvannet.


Dagens jordbærfangst.
Når har jeg faktisk to esker i frysen. Dette er den beste jordbæravlingen til nå, selv om det også i år er en del bær som råtner på rot. Uten at jeg denne gang kan skylde på verken frostfri vinter eller kontakt med jord. 


På onsdag tok jeg pause fra hagearbeid og gikk tur i stedet.
Gikk opp på en høyde ved Løvestien for å få en ordentlig utsikt over Bensekulpen.


Jeg gikk videre om Tusse også.


Oppmerksomhetssyk hest. Vrinsket høyt da jeg snudde hodet bort fra ham og så et annet sted.


Tussetjern


Etter tre dager med kotelettgryte-rester fra frysen var jeg klar for noe annet.
Raabiten sushi har flyttet inn hos No4. Først da jeg gikk inn dørene der bestemte jeg meg for å sitte der i stedet for å ta med hjem.


Torsdag: tilbake i hagen.
Denne stien i nordøst er et årlig prosjekt.
Ikke helt lurt å ha to vekster som kryper mot hverandre her.


Sånn. Det var ett stort trillebårlass, og fullstendig kaos i maurkolonien innerst på stien når jeg kommer og drar opp gress og ødelegger for dem.

Men det er gøy med før- og etterbilder, så la oss ta noen flere:


Bilde fra 2013.
 (Morsomt med bleia som ligger ved siden av bassenget 😁)


Bilde tatt på samme sted 8 år senere.


2014


Samme sted 2021


2013


2021 samme sted


2015


2021 samme sted. Den nye garasjen ligger lenger fra veien enn den gamle.


Utsikt fra plattingen mot mursteinsbedet i 2014.


2021 samme sted.
Det har skjedd litt på disse årene! 


Mange som nyter sommersesongen!


Siste singelmiddag på en stund!


Meanwhile in Vadsø:
I nærheten av finskegrensa ble det observert reinsdyr!


Fredag:
Den første agurken høstet.
Ikke så stor, som vi ser, men pga de litt gule strekene på den sterke grønnfargen måtte jeg bare prøve om denne var moden.


Og det var den jammen. En frisk, safig agurk med mye agurksmak, og ikke litt «tørr» som den kan være når den ikke er helt moden. Da slapp jeg å kjøpe agurk til tacoen i dag!


Plukket også noen markjordbær til minstemann, han liker så godt å lage sitt eget syltetøy av dem.


Gresskarplantene er nå gigantiske, og som ventet har de begynt å krype ut på plenen.


Flere antydninger til gresskar er det også. 


Stadig frodigere urtepotter.


Purreløken gjødslet og hyppet


Denne agurken fortsetter å vokse. 


Men se på denne raringen!


Og nå begynner det å utvikles tomater også!


Peonene er klippet ned, men nå er det den brennende kjærligheten som lyser opp dette området i hagen. Syns det ble flott her, det er jo den første sommeren etter at jeg laget denne forlengelsen av steinbedet



Nye blomster til Vadsøfarernes hjemkomst. Jeg hentet dem på flyplassen. Alt gikk bra på reisen og de hadde hatt en fin ferie. Men de var glade for å være hjemme igjen, og det var veldig godt å få dem hjem!


Lørdag og regnvær.
Da passet det bra å lage flere shortbread.
Handling, og lasagne til middag.

Søndag.
Ikke lett å finne nye motiver fra kirka, alt ser jo likt ut hele tiden, men i dag øynet jeg et nytt motiv.


Dagens hageprosjekt - før-bilde av den nedre stien.


Etter-bilde.
Klippet krattet til venstre med manuell hekksaks, og det sitter jeg og kjenner på i høyre skulder nå.
Stor jobb dette her, og jeg ønsker hele krattet dit peppern gror.
(Alt til høyre i bildet er et eget prosjekt, med elektrisk hekksaks)


Potetene blomstrer!
Det betyr at det nærmer seg høstesesong, men de skal gjødsles og stå der litt til, så de blir store og fine.

God søndags kveld, og ha en fin uke!







1 kommentar:

  1. Kjære Elisabeth Kjempejekt å se alt du får til - og i tillegg "koser" deg med hagearbeidet. Vi har pakket og alt er klart til turen i morgen. Vi ses! KLEM!

    SvarSlett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!