søndag 4. juli 2021

Jordbær, agurker og mye mer


Jordbærsesong!


Nå har også paprikaene fått stativ, og kommet seg ut. Men dette var ikke den rette plassen for dem, de fikk vind- og solsjokk, så nå står de på terrassebordet under tak!


De fire siste tomatene pottet om og kommet ut. Men selvfølgelig var det for mye sol og vind for dem også her. Nå har de fått plass i nærheten av de andre.


Nå komme noen før-og-etter bilder:

Et område av terrassen jeg av forståelige grunner ikke har delt bilde av før!


Men nå: Ny putekasse gjorde susen!


Før: 

På Google Earth ser gata vår fremdeles ut som den gjorde i 2009 - 

rett etter at vi hadde flyttet inn her.


Etter:
12 år senere!


Før:
Ville tilstander i bringebærhjørnet

Etter allergitablett og ordning. Nyser alltid som verst inni dette hjørnet her!


Men her er jo den rabarbraen som sto her før alt av bringebær kom opp!

Nå har jeg gravd den opp og funnet et nytt sted for den.


Tre store agurker på vei på samme plante!


 Peon på baksiden av huset. Litt dårlig plassert, ikke alltid de blomstrer, men i år kom det nå en blomst. 


1. juli.

Gubben var ute med noen kamerater, så istedet for laks, som vi ofte har denne dagen (min farfars bursdagstradisjon var laks og jordbær) så ble det kebab på Balkan. Det hadde nok ikke farfar visst hva var!


Men jordbær og is ble det senere!


Dagen etter trengte vi ikke dra til butikken for å kjøpe jordbær: nok i hagen!


Grilling om kvelden.


Litt aktivitet etter middag: både den gamle postkassen og det alt for høye stativet skulle bort!


Nytt nummerskilt og ny postkasse på garasjeveggen!


En runde i hagen en solfylt lørdags morgen: squashens blomster har åpnet seg.


Fint gulrotteppe!


Det skal bli spennende å se hvor store de blir til slutt, disse gresskarplantene. Fortsetter de slik vil de både nå opp til naboens hekk og til plenen. Må kanskje «redde» bønnene og gulrøttene etterhvert.


Bønnene trives og blir ikke spist på lenger.


Litt mer gressløk og persille enn sist!


Og purren blir stadig større og sterkere.

En liten agurk til.


Men de tre her altså. Må bare passe på å høste dem før de blir overmodne


Peon og epletre.


Nå blomstrer den fine hostaen min ved markjordbærfossen.

Som nevnt før har jeg fjernet de andre hostaene for de ble spist opp av snegler. Men det dukket jo opp en under syrintreet også. Må vurdere om den kan fjernes eller ei - vil ikke gjøre noe som kan skade treet! 


Solbær i modning. 

Det er ikke antydning til rips i år. Og kun den ene av mine to blåbærbusker får bær. I dag har jeg lagt netting over den og over solbærbusken.


Peonene har nå sett sine beste dager, men nå begynner den brennende kjærligheten å blomstre. Den flyttet jeg fra mursteinsbedet og hit i fjor.


Hva vokser under edelgranen her? Jo, ved hjelp av appen Artsorakel fant jeg ut at det var Ugrasklokke, prestekrage og Moskus-kattost!


Og jeg fant endelig ut hva disse heter! En dame på instagram foreslo bergknapp, og det var det, nærmere bestemt Bitterbergknapp!


Lørdag ble en veldig varm dag, og da er det alltid fint å sitte litt i skyggen av morelltreet.



Nå begynner det å komme blomster på skjærsminen på nordsiden.


Og dette er dagens jordbærfangst! Gøy å plukke så mange jordbær fra egen åker!









 

1 kommentar:

  1. Hei kjære Elisabeth!!! Det er så hyggelig å se at din interesse for vekster og hagen vedvarer. I disse deilige sommerdager med fruktsetting og diverse blomstring, undrer det meg at du ikke har gitt peonen v/epletreet en bedre skjebne. Den trenger god jord og gjødsling. Ellers likte jeg fotoet fra benken mot den nye garasjen (som ser veldig bra ut) godt. Min yndlingsplass for avslapping og en stille stund (benken altså)! Gleder meg til å bese plantasjen! KLEM!!!

    SvarSlett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!