søndag 14. august 2022

Eldstemann 16 år

 

På fredag fylte eldstemann 16 år, og allerede på lørdag skjedde noe han har sett frem til lenge: første øvelseskjøring med pappa!
Bildet er tatt i carporten hvor det var en liten instruksjon først, men det var selvsagt gubben som kjørte til parkeringsplassen der det ble øvd.

Han kom strålende hjem og fortalte at det hadde gått kjempebra! Siden har det blitt to øvelsesturer til!


Nytt tilskudd til vinterhagen: gubben hadde sett seg lei på bananfluene og anskaffet en kjøttetende plante mens jeg var i London!


Syns dette området i hagen er blitt veldig fint nå på sensommeren.


Hele denne uken har minstemann vært på sommerskole: Forskerfabrikken. Dette bildet har jeg lånt fra en videosnutt vi ble tilsendt, og viser non-stop stafett.


Eldstemann på restauranten Gamo på Radisson Red på Gardermoen.
Grunnen til at vi tok bursdagsfeiringen her, var rett og slett at tanten med samboer og de to minste barna skulle overnatte her på sin ferd fra Vadsø til Mallorca!


Fin meny her! Har tidligere spist lunsj her noen ganger i forbindelse med jobbmøter.
Hadde lammekoteletter. Mange av barna hadde burger.


Gubben hadde laks.


Gubben ville ha ostefat til dessert, og til vår overraskelse ville eldstemann det også. 
Stor gutt nå!


En sjokoladekake til meg, som jeg ikke klarer å huske navnet på nå!

Senere på kvelden hentet gubben bestemor og nevøen vår, som kom med et senere fly, og kjørte nevøen til niesen vår for overnatting der - de skal jo også med til Mallorca! - før han kom hjem med bestemor langt utpå natten. Hun skal være hos oss helt til Mallorcafarerne kommer tilbake neste helg.


Lørdag morgen ble det gaveåpning. Klart for øvelseskjøring.


Og et tegnebrett til PC, som han hadde ønsket seg.


Min aller øverste prioritet på lørdag var å endelig få kommet meg ut på blåbærtur!
Fikk ikke med meg minstemann, som jeg hadde håpet, men
så godt å komme seg ut og nyte skogens ro igjen!


Min frykt for at det ikke skulle være noen bær igjen viste seg å være ubegrunnet!


Drikkepause på Kloppa på vei hjem. Der var det fullt av folk og flere badet!


Litt innkjøp og ferdigstillelse av sjokoladekake etterpå, så ble det mer bursdagsfeiring!


Liten hagetur: nå kommer det flere roser på roseplanten min!


Det ble ett gresskar pr plante! Altså tre. Dette viser antydning til å skifte farge.


Vokst seg store har de hvertfall.


Og endelig kommer det antydning til agurk! I fjor sommer var vi selvforsynt med agurk hele sommeren, men i år er de så sent ute. Men bedre sent enn aldri!


Også på en av de mindre plantene.


Druene vokser!


Og flere tomater er på vei også.


Det ser også ut til at gulrøttene er store og fine!


I dag søndag har jeg og bestemor vært på jente-kjøretur til Bysetermåsen, hvor vi hadde med kaffe på termos og sjokoladekake fra i går.


En varm dag, det har blitt både gjemsel og vannkrig med de minste gutta i hagen, og litt luking, men jeg fikk også laget syltetøy av halvparten av blåbærene. Den andre halvparten er i frysen og skal bli saft!

Ha en fin uke - her blir det hjemmekontor mens kollegene er i Arendal, siden både eldstemann og mellomstmann skal begynne på nye skoler på onsdag - det passer bra når bestemor er her!


1 kommentar:

  1. Hvor tar du energien fra?? Aldeles flott blogg. Flott hage, Du e' bare go'e!!

    SvarSlett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!