mandag 8. august 2022

London 2022

 

Mor-og-sønn-tur til London!
Vi skulle egentlig dratt i pinsen, men pga en viss brukket ankel så måtte turen utsettes til 4. august.

Og selv om akkurat dette bildet er litt juks - det var bare en blå vegg bak oss da bildet ble tatt - så VAR vi oppe i London Eye, bare se bilder lenger nede!
Men la oss starte med begynnelsen!



Her er vi på Gardermoen, hvor turen startet med en burger for eldstemann.


London!
Eldstemann kunne se både London Eye og Big Ben fra vinduet.


Vi måtte vente over en time på flyplassen før den forhåndsbestilte drosjen kom seg unna en kjempe trafikkork! 
Her ser vi tydelig hvor tørt det har vært i London i sommer.


Kjøreturen fra Heathrow til vår Bed & Breakfast i Pepy’s road var lang, og det var godt å komme fram til slutt. Dette ligger i området Peckham i den sørlige delen av London.


Fint bad også, og det var kun vårt!


Vi gikk ut for å gå på en Thailandsk restaurant i nærheten, og jeg kunne ikke dy meg for å ta bilde da vi passerte dette huset - det var jo nesten som min kjøkkenhage med tomater, agurk og paprika (som ser mye bedre ut enn mine!), og også en liten aubergineplante, ser det ut til. 


Fin utsikt fra den Thailandske restauranten.


Grei mat, men vi var ikke helt fornøyd med den romtempererte drikken!


Vår B&B ligger rett ved en park som heter Telegraph Hill Lower Park, og da vi gikk forbi den så vi dette søte ekornet.


Godt å slappe av på rommet etterpå!


Frokostrommet!
Vi spiste sammen med to av de andre gjestene, et eldre par fra Nederland. 
Dagen etter var det også et par fra Birmingham der, som skulle i et bryllup, og i dag, mandag, etter at de andre hadde reist spiste vi frokost med mor og datter fra Dover (?)


Toast, te og frokostblanding!


Etterpå gikk jeg ut i hagen, som er anlagt av vertens far. 
De beklager litt at de ikke hadde holdt den i orden i det siste, men jeg så jo potensialet og hvordan den hadde vært.


Fontene med masse alger.


Frodig!


Bringebær her også!


Flott, blomstrende busk.


Roser.


Vi gikk til nærmeste togstasjon, New Cross Gate, og tok toget til London Bridge, det er kun en stasjon.
Det første vi gjorde var å kjøpe en frokost nr 2 til eldstemann på McDonalds! Han hadde kun spist en toast om morgenen.


Eldstemann med the Shard i bakgrunnen. The Shard er Londons høyeste bygning, med kontorer, restauranter, hotell og leiligheter. Den ble bygget mellom 2009 og 2012, og fantes altså ikke sist jeg var i London, som var i 2005. 


Jeg hadde på forhånd kjøpt billetter til Hop-on-hop-off sightseeing buss, og vi tok den fra Tower Bridge. Her kjører vi over Tower Bridge.


Vi gikk av på Westminster bridge, for vi hadde jo billetter til London Eye som vi ser i bakgrunnen.


Big Ben, som eldstemann gjerne ville se når han var her.


Vi har gått over broen, og er på vei til London Eye.


Vi var litt tidlig ute, så vi kjøpte is og så litt på gatekunstnere.


Fin karusell her også!

Ordet karusell kommer fra gammelt italiensk og spansk Garosello/Carosella, som betyr «lite slag». 
Dette fordi tidlige maskiner ble brukt til kavaleri-trening av araberne på 1100-tallet.


Men vi skulle jo opp i London Eye!


Ikke noe skummelt, det var store vogner med mange mennesker i, og man kunne gå rundt omkring i vognene. Og de bevegde seg så sakte at man ikke merket det.


Storslagen utsikt!
Vi ser St. Paul’s cathedral helt til høyre i bildet.


Vi er på toppen! 135 meter over bakken.


Her ser vi Big Ben og Parliament (eller Palace of Westminster, som det egentlig heter), og bak ligger Westminster Abbey.


Vi fortsatte sightseeingturen vår med bussen, og da jeg kom forbi dette stedet gikk tankene mine til 1999 da jeg reiste til London for å se den den gangen helt nye musikalen Mamma Mia.

Vi tok hele runden med bussen!


Spiste pizza i nærheten av London Bridge før vi tok toget hjem.


Neste morgen (og de neste morgenene) ble det full English breakfast på eldstemann!


6. august ble dagen for British museum!


Der var det mye interessant å se for historieinteresserte mor og sønn - vi begrenset oss til utstillingene som handlet om assyrerne, egypterne og antikken. 
Må begrense oss litt da eldstemann fortsatt bruker krykker og blir fort sliten.


Bra at noe kalte på latteren også i British museum!


Etterpå var det bare Mc’ern som gjaldt!


Etter at vi var kommet hjem, gikk jeg ut igjen for å handle på den store Sainsbury’s på New Cross gate. 
Et must når jeg er i England. Sightseeing, museer og Sainsbury’s!!


Jeg gikk over veien til parken for å spise min mat der (vi går ikke ut igjen for å finne middagsrestaurant, det blir for mye gåing for eldstemann).

Fin park med lekeområde, skate- og ballområde, to bursdagsselskaper pågikk der, og mange lå i sola eller skyggen. 
Men denne dammen var ikke noe fint syn med alle algene.


Ganske tamme og uredde disse ekornene.


Og søte!


Jeg satte meg på denne benken for å spise.


Litt rart med asfalterte stier, og det er heller ikke tillatt å sykle eller ha med hund i parken!


Men jeg satt nå der en lang stund i sola!


7. august.
Det var min tur til å bestemme aktivitet, og da ble det Hampton Court Palace!


Her hadde jeg aldri vært før, og det har vært nr 1 på lista lenge over det jeg ville gjøre når jeg en gang kom tilbake til England.


Her var det anlagt en fin blomstereng.


Hampton Court Palace!
Her bodde bl.a kong Henry VIII, Elizabeth I, William III og Mary II, og George II.


Her har vi gått inn i Base Court, hvor jeg hentet autoguide.


En som har gitt opp?


Vi begynte med å se Henry VIIIs rom, det var jo det mest interessante!
 Dette er den store hallen hvor de store gildene ble holdt.


Mye å se her!


Kongen har satt seg til bords!


Jeg kunne godt tenke meg å ha slike fine gulvputer som de hadde her i Great Watching Chamber.


Her kunne man spille Fox and Geese, et brettspill som var populært den gangen. Trolig er det litt beslektet med Hnefatafl, vikingspillet.


Et enkelt kontor/soverom.


Henry VIII!


Utsikt ned til Fountain Court.

Vi fikk også se ned fra galleriet til Chapel Royal, hvor Edward VI ble døpt og dronning Jane Seymore lå på likstrå, men her var det ikke lov å fotografere.


Vi gikk deretter inn i Georgian story, hvor Hanoverkongene George I og II bodde.


Serviettbrettekunst!


Fra the privy chamber.


Fantastiske takmalerier.


Jeg må av og til la bildene tale for seg selv.


Harpsicord, replika av et flamsk instrument fra 1600-tallet.


Musikk var en viktig del av livet ved hoffet til dronning Caroline. Musikere ble invitert både for å spille og gi musikktimer til de kongelige barna.



Det ble en del fotografering!




Litt av en peis! 
Eldstemann syns det var i overkant å både ha bilde/byste av seg selv + speil å se seg i.


Vi kom ut til Fountain court.
Eldstemann satte seg på en cafe mens jeg utforsket videre på egen hånd.


Dette er kopi av en vinfontene i den indre Clock Court.


En som har fått for mye!


Så gikk jeg for å se på Henry VIII’s kitchen. Og det var ikke småtterier!


Lagringssted for fisk.


Det skal ha vært en uutholdelig varme her, med flere åpne ovner som var i bruk til matlagningen.


Mellomlagring


Kjøkkenet besto av flere åpne rom.


Tilbehør og sauser.


Fine kurver


Kjøttet stekes.


Kjøkkenjentene i arbeid!


Jeg gikk så for å se på William IIIs rom. 


Han var en nederlandsk prins med engelsk prinsesse til mor, og han regjerte sammen med sin kone og kusine Mary II fra 1689 til 1702.



Utsikt mot the Privy Garden.


En avlapningstrone!




Kontor.


Og et unevnelig rom!




I mellomtiden hadde eldstemann gått ut fra kafeen og inn i den slorslagne parken
 the Great Fountain Garden.


Det var en veldig varm dag!


Flotte blomster.


Nærbilde.


The long water, en del av parken.


Beitende gjess.


Da jeg snur meg mot slottet igjen var utsikten denne.


Skulptur på vei ut og forbi de andre, mindre parkene/hagene.


The Privy Garden.


En sval og skyggefull tunnell.


Eldstemann tok dette bildet av meg i åpningen av tunnellen.



Jeg likte kikkhullene gjennom hekkene.
Det vi gikk forbi her heter the Pond gardens.

Denne delen av hagen var så flott og blir ikke rettferdig gjengitt på bildene.


Sitrustrær.


Det var også en annen rosehage, labyrint og annet, men det lå på den andre siden av slottet, og vi måtte begrense antall skritt!


Ikke så ofte jeg blir stående og stirre på en hage, men det gjorde jeg virkelig her!


🤩






Verdens største drueranke!


På vei ut gjennom blomsterengen.
En fantastisk opplevelse å ha vært her, og det syntes eldstemann også!


Spiste god lunsj på italiensk restaurant Zizzi i Hampton.


Godt med en hvil på togstasjonen!


Inskripsjon på benken.
Etter tog og buss tilbake til New Cross kjøpte vi oss en velfortjent is, og dessuten litt mat-to-go i dag også.


I dag gikk jeg til Telegraph Hill Upper Park, og her var det tillatt med både hunder og sykler! 


Mange ungdommer var samlet her, og jeg satt meg på en benk ved tennisbanen.



8. august var det på tide å si farvel til verten vår og takke for et hyggelig opphold.
Etter en lang drosjetur gjennom London tok vi oss en god lunsj på Yo!Sushi på flyplassen.
Nå er vi vel hjemme igjen, og føler oss heldige som fikk være noen dager i London!











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!