søndag 26. mai 2024

Bisettelse, hjemreise, 17. mai og pinse

 

Mandag 13. mai.

Først fysisk møte med mors saksbehandler i kommunen og ei fra hjemmesykepleien.
Dro og hentet mors nye bukse som var ferdig lagt opp, og handlet kaker.
Så ble det litt rydding og avslapning,

Etter middag dro jeg og minsten og hentet bilen der den hadde stått parkert om natten og dagen pga kosting av garasjegulv. Vi dro og handlet før vi kjørte hjem igjen.

Så kom IC, som hadde meldt seg frivillig til å være serveringshjelp under minnesamværet dagen etter. Vi «sjauet» først møbler slik at det skulle bli plass til alle, og fant ut hvordan vi skulle gjøre det praktisk med servering etc. 

Da vi var ferdige kom gubben og de to eldste, som kom med fly samme dag og skulle overnatte på hotel Residence.

Så kom Line med hjemmebakt sjokoladekake til minnesamværet. 
Igjen: for noen venninner jeg har som stiller opp!


Tirsdag formiddag, 14. mai.
Sandnes kapell.
Den tunge bisettelsesdagen.


Sterkt å gå inn i kapellet.
Visste at det kom til å bli det, så jeg ønsket å gå inn før alle andre kom.
Heldigvis var Irene der tidlig, og kunne følge meg inn og være der for meg.

Seremonien ble både fin, enkel og riktig, synes jeg. Jeg holdt minnetale, og det gikk bra.
Jeg var også med å bære kisten ut, sammen med gubben, eldstemann, mine to kusiner og kusines mann.
Nok et sterkt øyeblikk når bilen kjørte bort med båren.


Minnesamvær hos mor etterpå.
Vi var 21 personer. Pluss IC som var serveringshjelp, og jeg vet ikke hvordan det skulle gått uten henne!
 Så takknemlig! ❤️


Kaker både fra Line og yngste kusine, pluss tre butikkjøpte.
Det ble et godt minnesamvær synes jeg - alltid godt å samles etter en slik seremoni.
Gjestene forsvant litt etter litt, og til sist gubben og alle tre gutta, som skulle ta fly hjem kl 19:30.


Onsdag 15. mai.
Mor og jeg dro tilbake til kirkegården, og gikk til minnelunden der alle kransene fra i går ble lagt.
Her skal fars urne settes ned i sommer.


Dagen gikk ellers med til et par andre ærender og en del praktisk administrasjon som alltid følger i kjølvannet av et dødsfall.


Eldstemanns ord på kransen fra barnebarna.


Så var det hjemreise - Line kjørte meg til flyplassen. Vet jeg gjentar meg selv, men igjen: hva skulle jeg gjort uten disse tre fantastiske venninnene jeg har her i Sandnes!


Så var det å begi seg på hjemvei og tenke over hva man skal gjøre med resten av livet.
Det er på mange måter et veiskille når en av foreldrene dør. Samtidig som det ikke har gått helt opp for meg hva som har skjedd ennå, så er det allikevel en sånn «livet blir aldri det samme»-situasjon. Man tenker over hva man vil gjøre og hva som er viktig. Det syns jeg at jeg er ganske god til allerede, men klart at når dette skjedde blir alt forsterket og man blir enda mer fokusert på det. 


Jeg syntes det var rart å tenke på at det skulle være 17. mai to dager senere. Livet fortsetter med planer i kalenderen, men jeg aner ikke hvordan jeg vil reagere på alt som har skjedd i dagene som kommer. Kjenner bare på at det er en del av mitt liv som er borte, og det blir aldri det samme igjen. 


16. mai.
Jeg hadde bestemt meg for en helt lavterskel 17. maifeiring i år, ikke noe kakebaking, eller lage lomper og potetsalat etc etc. Men det ble nå litt å gjøre denne dagen likevel.


Det sklir jo litt ut her når jeg ikke er hjemme! 
Så ble ble litt støvsuging, gulvvask, klesvask og støvtørking. 


Pynte litt til 17. mai.
 Stryke bunadsskjorte, sjal, forkle, flagg og sløyfer. 
Sjekke bunadssølvet.
 

Rododendron.


Epletreet hadde så vidt begynt å blomstre.
Gubben hadde heldigvis klippet plenen kvelden før.


Følge minstemann til legen. 
Da fortjente han (vi) en is etterpå!
Sørge for å få mellomstmann på konfirmasjonssamling.


Selv om ikke jeg ville bake, så ville minstemann lage muffins.


Nei, uffda.


Sånn ja, bedre!


Jeg var først en tur på Langhus hagesenter, så på matbutikken etterpå.


Tradisjonen tro gikk Langhus Brass i gata vår og øvde seg til morgendagen!
Spiste bestilt pizza.
Leverte gevinst på skolen.


Minsten og jeg la glasur på muffinsene. Melis med Oboy oppi.
 Jeg måtte en ekstra tur til butikken for å kjøpe melis, men det var de utsolgt for på Extra. Så måtte til Meny, og der hadde de jo suksesskake! Samme type som vi hadde på minnesamværet. Så da blir det suksesskake likevel i morgen, selv om jeg ikke fikk bakt!


17. mai 2024.
Eldstemann «meldte seg ut» i år (går ut fra at han kommer sterkere tilbake neste år når han er russ), og minstemann stilte i skjorte og kosebukse!


Flagget var oppe….


…og solen skinte fra skyfri himmel på en knallvarm 17. mai - stor kontrast fra den iskalde nasjonaldagen vi hadde i fjor.


Flagg på plass.
Planten helt til høyre har kommet ut igjen etter å ha overvintret inne. 
Pelargonen som sto i potten ved siden av takket for seg nå etter 8 år!


Idrettsplassen i fjor. Da hadde byggingen av den nye svømmehallen nettopp startet.


I år!
Hallen er ferdig, men er ikke åpnet for publikum ennå. 


Vi venter på 17. mai toget.


Minstemann gikk i toget med klasse 6a.


Jeg sto og solgte is fra kl 11 til 12:15. Gøy og travelt, men best av alt: dette var min aller siste oppgave på skolens 17. mai-arrangement ever! 7. klasseforeldrene (som vi blir neste år), har nemlig ingen oppgaver!


Det flagges ved Lillebjørn.


Etter at isvakten min var over tok jeg med is til de andre. Vel fortjent til alle sammen, og minstemann kastet skjorta.
Kjøpte også litt lodd, og minstemann vant en premie.


Det var så varmt på terrassen at det ikke gikk an å sitte der. 
Jeg satte meg derfor i skyggen av morelltreet, og hadde en rolig og fin stund der.


Spørs hva bunadspolitiet ville sagt om solbrillene og capsen min.


Rododendron.
Ser ut til at den får rekordmange blomster i år.


Satt litt på terrassen og spiste is og kake, men det ble for varmt. Satte meg i stua, og sovnet pladask og fikk meg en god lur!


Etter hvert grillet vi, men måtte spise inne da det var alt for varmt på terrassen. Men satte oss ut dit med is og kake etterpå.


Tradisjonen tro: av med bunad, på med joggebukse og så var det tid for en sherry.
Senere på kvelden så jeg Fedrelandet, en film jeg hadde hatt lyst til å se lenge.

Så det ble en ganske fin 17. mai på tross av den tunge tiden vi har vært gjennom og står i fremdeles.


Pinseaften 18. mai.
En varm dag, og det ble først en del ærender.
Så prioriterte jeg å ta opp løvetann, men ble ikke halvferdig! Alt for mye løvetann!
Her ser vi syrinblomstringen.


Reker og hvitvin om kvelden.
Eldstemann fikk sushi og de to yngste kyllingnuggets.


Pinsedag 19. mai.
Mellomstmann hadde som konfirmant oppgaver i kirken denne dagen. Det hadde visst jeg også - foreldre til de som har oppgaver skal ha ansvar for kirkekaffen. Da jeg ble minnet på dette dagen før tenkte jeg først at jeg ikke hadde kapasitet, og ville bare kjøpe et par kjekspakker, men så fant jeg jo en pose med Toro LangpanneBrownies i skuffa, og minstemann hjalp meg å lage den. Så det ordnet seg.


Se hvem jeg fikk med meg på tur etterpå!
Minstemann, som egentlig skulle bli med, trakk seg. Gubben hadde fått en strekk i leggen når han trente og kunne derfor ikke ta med seg eldstemann på idrettsbanen slik planen var. Så da ville eldstemann bli med meg på tur istedet.


Vi gikk til Stuene.
Nok en supervarm dag, så det var godt å ta en drikkepause i skyggen på stabburstrappa, og nyte freden og roen her på Stuene.


Utsikten fra trappa.


Oj!
På høy tid å få disse potetene i jorda.
Når groene har blitt så lange må man bare legge dem horisontalt.


Jeg fikk også plantet de løkene/frøene som jeg fikk fra jobben da jeg sluttet.
Disse plantet jeg i baljen jeg tidligere har hatt rosebusk i.


Så altså, helt til venstre i bildet. Til høyre for den skal jeg ha gresskar, deretter løk og kål i neste pallekarm. Så har jeg satt poteter i pallekarmen til høyre for den igjen, der hadde jeg gulrøtter i fjor. I den helt til høyre i bildet skal jeg ha gulrøtter i år.

Tårene begynte å trille da jeg holdt på med dette. Far fulgte alltid sånn med på hva jeg gjorde i hagen, og nå kan jeg ikke fortelle ham om det lenger! 


Grillmat til middag.


En stund etterpå plantet jeg disse…..


….oppi den gamle sandkassen her.


Og disse…..


….oppi kassen her. Alt rusket som står foran her må jeg ta bort litt senere.


Til slutt på denne fine, varme og både gode og triste pinsedagen, må jeg vise at epletreet blomstrer flott! Som vi ser rakk vi ikke å beskjære det i fjor høst.


Så fine blomster!
Det blir en del epler i år også.


20. mai 2. pinsedag.
Startet dagen med å skrive tre jobbsøknader.
Så var det ut i hagen og så bie- og sommerfuglvennlige blomster i sandkassen.


Så fikk jeg sådd gulrøtter her, hvor det var gresskar i fjor.


Og sådd løk og spisskål i denne, som lå brakk i fjor. I kassen bakenfor, som også lå brakk i fjor, skal jeg plante ut gresskarene, men de trives foreløpig inne så jeg unngår å plante dem ut i denne hetebølgen.


Etter lunsj var det først binde opp peoner, deretter fortsette med å ta opp løvetann, helt til løvetannfjerneren ble ødelagt. Fortsatt ikke ferdig, men det begynner å se bedre ut nå.


Pause under morelltreet, og plutselig var det en due som kurret rett oppfor meg.
Etter middag, som i dag var gresskarsuppe, ble det avslapning på terrassen, vanning med vannslange på alt jeg syns trengte det, så litt yoga og dusj.
Så var jeg klar for min nye «jobb» dagen etter.

Litt om resten av uka også:

Tirsdag 21. mai. 
På bussen på vei hjem fra min første dag som eksamensvakt i Oslo Mets eksamenslokaler på Ullern.
Denne dagen var en opplæringsdag, og det gikk veldig bra. Jeg ble godt mottatt og lært opp!
Dro innom XL Bygg i Ski og kjøpte to sekker jord, og så til Plantasjen for å kjøpe ny løvetannfjerner.
Nok en varm dag.


Onsdag 22. mai.
Bilde fra Botanisk hage.
Jeg fikk tatt en god økt i hagen på formiddagen. Først ha jord på vollen og så blomstereng. Så ta opp resten av løvetann - endelig ble jeg ferdig!


Etter lunsj reiste jeg til Tøyen for et jobbintervju kl 14.
Var litt tidlig ute, så ruslet først og så på gamle trakter - bodde jo her fiskalåret 96-97.


Så gikk jeg en svipp innom botanisk hage - slike blomster hadde jeg i hagen før, men de forsvant dessverre på et tidspunkt.


Men allium har jeg i hagen.


Bare se her!
Intervjuet gikk bra, så var det hjem til handling og etter hvert middag.


Den lille syrinen ved kjøkkenhagen.


Menighetsrådsmøte om kvelden.


Torsdag 23. mai
I dag tok jeg pause fra alt og måtte bare komme meg ut i skogen. Dro til Rausjø/Øvresaga rett etter skolelevering.


Her så jeg at det var laget en rampe til utedoen. Da måtte det jo være ny dør også?


Det var det! Og ikke bare det!
Alt var nytt!


Helt ny utedo faktisk!
Det ble jeg glad for. 
Fant ut fra hytteboka at den ble bygget i januar.


Jeg tok ut en stol fra hytta (skal sikkert ikke gjøre det, men…) la et teppe og pute oppi og satte meg her.


Sola skinte, fuglene sang, insektene summet.
Ingen bildur, lyder fra naboer eller lyd fra TV innefra.
Kun et og annet fly.


Jeg satt og heklet og fant helt roen. 
Så glad jeg gjorde dette. 
Fikk tid og rom til å sortere tanker og prosessere litt av det som har skjedd i det siste.

Spiste litt. Og så leste jeg litt. 
Glad for at jeg klarer å hekle og lese litt igjen, etter å ikke ha kunnet konsentrere meg om noe slikt de siste ukene.


Ved hytta vokste det fine bakkestemorsblom.


På hjemturen så jeg også fine hundefiol.


Etter middag fikk jeg med meg et seminar om fremtidsfullmakt i regi av DNB i Ski Rådhusteater.


Dro direkte derfra til Shari hvor vi fire jenter som var på hyttetur sammen i september i fjor, hadde planleggingsmøte for ny hyttetur i nær fremtid!
God eplekake fikk vi også!


Fredag 24. mai.
På vei gjennom Spikersuppa etter nok en dag som eksamensvakt.


Plutselig dukket ridende politi, gardemusikken og gardister opp!
Helt sikkert til ære for far, syntes jeg!


Må igjen vise rekordblomstringen på rododendron.


Lørdag 25. mai
Rolig morgen, litt administrasjon av forskjellig, lunsj og handling.
Så fikk jeg plantet ut gresskarene. De to til venstre er «vanlige» gresskar, de to til høyre er «spøkelsesgresskar». 

Sistnevnte likte veldig godt å klatre, i vinterhagen klatret de på både orkide og 17. maipynt. Så derfor har jeg satt opp noen pinner til dem.
Som vanlig ser de ikke bra ut med det samme de er plantet ut, de får alltid «utplantingssjokk», men de kommer seg etter hvert.


Søndag 26. mai.
I dag var minstemann og jeg med på vandregudstjeneste.
Oppmøte ved Paddetjerna.


Første stopp: «gudesteinen».


Andre stopp: skogen, trærne og lyset.


«Ta bilde nå, mamma!»


Tredje stopp ved en vannkilde.


Til sist nattverd på Kloppa ved Assuren.
Deretter «kirkekaffe» med medbrakt niste.


Det skulle være fiskekonkurranse, men han som skulle arrangere den var syk, og nesten ingen andre hadde med fiskestang. Så minstemann fisket alene.


Vi prøvde også litt fisking fra dette stedet som ligger 40 meter lenger nord.


Kanskje en av grunnene til at fisken ikke var så bitevilllg, var at det krelte av rompetroll!
Minstemann klarte å fange ganske mange, og det frydet meg å se ham gjøre dette isteden for å sitte foran en skjerm!


12 rompetroll på det meste oppi koppen her!
Hjem til avslapning, litt kantklipping med saks, og grillmat og jordbær til middag.

En fin og varm helg, men nå skal heldigvis regnet komme!
























Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!