søndag 13. oktober 2024

Rolig uke, men likevel litt av hvert

Mandag: våknet i 4-tiden av en skummel drøm og fikk ikke sove igjen. Opp grytidlig for å få minstemann av gårde til leirskole og kanadiere på toget. Litt trist å ta farvel. De skulle videre på «Norge i et nøtteskall»-turen med overnatting på Gudvangen, deretter sto Bergen og Stavanger for tur før det ble retur til Dublin og Canada.

Prioriterte å hvile resten av dagen!


Dagens høydepunkt var at denne karen her, eldstemann, besto førerprøven og har nå «lappen»! 
🎉😁 (😱)


Tirsdag ble også en rolig dag, men fikk nå hvertfall sendt en jobbsøknad, og vasket og ryddet litt.


Onsdag fikk jeg ryddet litt på minstemanns rom, og om kvelden ble det først menighetsrådsmøte i kirken, deretter felles møte for alle menighetsrådene i Nordre Follo kommune i Sofiemyr kirke - med marsipankake!


Torsdag ble det et besøk på det nye Munch-museet. Anbefales!

Jeg hadde egentlig tenkt å være med på elvevandring i fakkellys langs Alnaelva, og hadde derfor bestilt synsundersøkelse på Røa kl 16:15 (bodde der fra 1999 til 2002 og har gått til samme optiker der hele tiden siden). Men det var lovet regn, så dro heller inn til Oslo tidligere på dagen sammen med gubben som skulle på jobbmøte.


Etter Munch tok jeg meg en god lunsj med gresskarsuppe på Cafe Skansen. 
Så ble det litt klesshopping i pøsregnet før synskontrollen.
Så hjem og få av våte klær!


Fredag ble også en rolig dag, på tross av endelig fint vær. Kunne ha gått tur eller gjort noe i hagen, men det gjorde jeg ikke. 
Støvsugde nøye langs vegger og under seng på minstemanns rom. Fotografen kom innom med konfirmasjonsbildene.

Og så kom minstemann hjem fra leirskole (fikk ikke lov å ta bilde!) og hadde hatt det veldig fint! Han hadde vært med på en lang topptur - de hadde valget mellom 12 km og 18 km og han hadde valgt den på 18 km, og det hadde gått bra!! (stolt mor her! 🤩)


Lørdag dro jeg først til Bondens marked på Kolbotn hvor jeg møtte Gunhild og Shari. Her kjøpte jeg årets julemiddag (ribbe, medisterpølse og medisterkaker fra utegris), sylte, egg, karbonadedeig, kjøttdeig av hjort og elg, margbein av elg og grytekjøtt av hjort og elg.

Så dro vi videre til Smak Ås (bildet), hvor jeg kjøpte settehvitløk, neper, mer røkt hval og røkt andebryst.


Litt kaldt ute, så vi gikk inn i underetasjen til Ås kulturhus hvor Lions hadde cafe.


Etterpå var vi på foredraget «Det er maten VÅR for pokker» med Anders Nordstad. Veldig interessant om i hvor liten grad vi er selvforsynt i Norge.


Søndag var jeg først med og sang og leste i kirken, etterpå var jeg en kort svipp innom loppemarked på Siggerud. 


Dagens middag var indrefilet av svin med fløtegratinerte poteter fra hagen, gulrøtter, sopp som jeg fikk av en dame i menighetsrådet, ripsgele og saus. En god søndagsmiddag.


Til dessert eplemuffins som minstemann (som ikke vil bli med på bilder lenger 🤪) hjalp meg å lage. (Toro kjempegodtnok, med eplebiter fra hagen med sukker og kanel!) Selv dro han i bursdagsselskap til bestekameraten mens vi andre koste oss med middag og muffins!




















3 kommentarer:

  1. Bra bredden i denne uken kan man si! Lappen. Topptur for minsten. Og gårdsmat til julæftan blant noe

    SvarSlett
  2. …hei hyggelig å lese hvordan du har det hilsen jeannine fra romsås

    SvarSlett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!