søndag 6. oktober 2024

Høstferie med besøk fra Canada


Fjellfugleleiken, torsdag.

Men vi starter med begynnelsen:

Mandag var en rolig dag som inkluderte dyprens av badegulvet (dvs ned på knærne og vaske med klut i hver krik og krok istedet for langkost og Jif mopp!


Tirsdag var jeg og gubben på Son Spa. Snill gubbe som spanderer dette på meg. Han brukte et gavekort som jeg hadde gitt ham, så vi spanderte vel på hverandre, egentlig.

Vi hadde begge 50 min aromamassasje, og benyttet fasilitetene også - nå var også Magic Circle i 2. etasje åpen for alle uten ekstra kostnad.

Så var det middag i restauranten. 
Kantarellsuppe til forrett.


Til hovedrett hadde jeg tortellacci (pasta) med søtpotet og gubben hadde grillet ryggbiff.


Til dessert hadde vi begge mørk sjokoladekake med salt karamellis.

En god dag!


Det ble det også på onsdag! 
Gubben og eldstemann kjørte avgårde med et tilhengerlass til gjenvinningsstasjonen, og da var jeg raskt ute med hekksaksen!


Før.


Etter. 
Da var tilhengeren tilbake allerede, men jeg hadde da fått klippet buskene til venstre, hekken bak (kun stussing) og buskmuren nede til høyre.


En oktoberrose!

Jeg fikk også klippet ned høstfloksen, som var nesten avblomstret nå.


Satt ute og spiste lunsj, det var sommervarme på terrassen!

Plenen er overgrodd pga at stengene på gressklipperen er helt vinglete. Gubben har sagt at han skal fikse det….


Så ble det noen ærend, bl.a å gå innom lobbyen i Nordre Follo rådhus for å se på en kunstutstilling om demens. Jeg ble mye mer rørt enn jeg hadde trodd på forhånd - tenkte på bestemor 😢


Etter en handletur på Ski storsenter tok jeg turen ut til Kile Markedshage, et nytt gårdsutsalg sør for Siggerud, hvor jeg ble tatt i mot som «første kunde» av to glade og hjelpsomme barn og sauen Ronja! 
Et idyllisk sted!


Handelen fra Kile markedshage.


Torsdag og like fint høstvær som dagen før.

Minstemann skulle egentlig vært med meg på båltur i dag, men han følte seg ikke i form. Ikke en gang til å bli med på XXL og kjøpe ny turbukse til leirskole neste uke. Heldigvis kan han låne mellomstmanns turbukse, fant vi ut. 

Eldstemann og gubben dro ut på litt øvelseskjøring, mens jeg gjorde om på turplanene og kjørte i retning Bysetermåsen for å dra til Fjellfugleleiken i stedet.


Da jeg først tok denne turen for 1,5 år siden bestemte jeg meg for å komme tilbake om høsten. Selv om det ikke er de mest intense høstfargene i år, er det likevel utrolig flott her.


Ikke blåmerket sti og ingen skilt, men likevel en veldig fin sti opp hit.


Alt var helt rolig og fredelig. Nydelig sted.


Fugleleiktjern.
Startet fra bilen kl 12 og var her kl 13.

Jeg tenkte jeg skulle gå opp til Tømmeråsen og ta pausen der, og så gå ned til Svartoren og følge den tilbake, akkurat som jeg gjorde sist, bare at jeg ville ta tømmerflåten over i stedet for å følge vestsiden hele tiden. 
Men da jeg begynte å gå videre herfra kjente jeg antydning til vondt i kneet, og ville ikke ta sjansen på å gå en så lang tur med vondt i kneet.


Så jeg snudde, gikk tilbake til Fugleleiktjern og hadde en fin pause der med litt kakao og krem.
Alt var stille og fredelig, men plutselig ble jeg irriterende nok oppmerksom på svak bildur. Bilveien mot Enebakk ligger 1,5 km i luftlinje unna. 

Kl 14 gikk jeg tilbake samme vei som jeg hadde kommet, uten knesmerter, og var ved bilen ca 14:50, så da rakk jeg til og med å lytte til et webinar kl 15 (lyd fra telefon til høytaleren i bilen). Satt i carporten og hørte det ferdig før jeg gikk inn.

Nok en fin dag!


Fredag (men bilde fra lørdag).
Vasking og klargjøring til storfint besøk fra Canada.
 
Min tremenning Chris (som jeg ikke har sett på 36 år! (Da far og jeg var i Canada)) og hennes mann Dave skulle endelig på Norgesbesøk, etter å ha vært noen dager i Irland i forbindelse med sønnens bryllup der.

Hentet dem på Vevelstad stasjon om kvelden, serverte kveldsmat og hadde en god prat!


Lørdag gikk turen til Oslo. 
Vi dro først til Vigelandsparken, som de begge ble veldig imponert over!


Jeg var glad for å se at det fremdeles blomstret der.


Etter å ha ruslet rundt der en stund, tok vi trikk til Solli og gikk derfra til Aker brygge og så oss om der.


Spiste lunsj på Pastis på Aker brygge, jeg hadde Croque Madame.

Etterpå så vi på Slottet, ruslet nedover hele Karl Johan, og avsluttet med å se på Operaen. 


Om kvelden gikk vi alle ut og spiste på Egon i Ski.


Det har alltid vært tett kontakt mellom oss og familien i Canada. 
Minne fra da min tremennings mor besøkte oss da jeg var liten.


Ca 45 år senere!

Jeg måtte jo vise dem litt rundt på Langhus skole, som er et levende museum.
Så kjørte vi en tur i nærområdet, og avsluttet med å gå tur fra Stallerud til Kloppa og tilbake.


Så ble det «avskjedsmiddag». Hadde ikke tenkt å servere forrett, men da samtalen kom inn på hval tidligere på dagen ble det plutselig aktuelt å ta den røkte hvalen ut av fryseren!


Lammekoteletter med fløtepoteter fra hagen, kantareller og grønnsaker til hovedrett.


Og så måtte jeg jo servere den norske nasjonaldesserten Tilslørte bondepiker til slutt!

Det har vært et veldig fint besøk denne helga, veldig glad de tok turen til oss!



















1 kommentar:

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!