søndag 3. august 2014

Auf wiedersehn, Mallorca....

....good bye, au revoir. Auf wiedersehn Mallorca - du was so underbar.....

Helt sikkert feil tysk, men slik går en sang jeg husker fra barndommen. Ja, Mallorca var min barndoms ferieparadis, og jeg ser nok fremdeles på den som "litt min" øy.



I går kom vi hjem etter 14 dager i Alcudia. Forrige gang vi var der var eldstemann 1 år. Bilder her: http://elisabethkras.blogspot.no/2013/02/flere-sydenbilder.html

Året etter var vi på Kreta, men siden den gang har vi ikke vært på noen utenlandsferier. Jeg har fulgt litt med i debatten i det siste over hvorvidt det er synd på barn som ikke får dra på ferie eller om telttur i hagen kan være like gøy og utenlandstur er helt unødvendig. Jeg synes debatten har vært litt svart-hvit. Det er ikke slik at de fleste ENTEN reiser på dyre luksusferier ELLER ikke har råd til noe annet enn telt i hagen. Jeg tror de fleste i dette landet har det som oss, noen ganger har man råd til ferie, andre ganger ikke. Nå har vi i likhet med etableringsfamilier flest hatt noen stramme år pga huskjøp og barnefødsler. Denne utenlandsferien var vår første på 6 år, og det har vi gledet oss veldig over. Stor takk til min mor som betalte halvparten for oss! Foreldrene mine var også på samme sted samtidig, og det var hyggelig.




Og ja, det er sikkert "like bra" med ferie i Sverige eller Danmark på en campingplass, men man vil jo gjerne gi videre til sine egne barn det man selv har gode minner om fra barndommen, i mitt tilfelle altså Mallorca. Og vi har kost oss veldig på ferien!

Nå ble det ikke tatt så mange bilder med kamera på denne turen. Det er så mye lettere å knipse på telefonen. Disse bildene driver jeg nå og legger ut på Instagram. Du finner dem på ElisabethKras og/eller #monsenkrasferie2014.

Vi bodde på VivaTropic, et stort hotell, med svømmebasseng, barnebasseng, lekeplass, barneaktiviteter (som eldstemann av og til var med på, bl.a. show, ponnyridning etc) og stor restaurant. Vi hadde ikke all inclusive, det er jeg personlig ingen tilhenger av, da jeg synes man kan støtte lokalbefolkningen ved å spise på deres restauranter. Men frokost hadde vi inkludert, og den var veldig bra.
 

Midt i blinken for kaktus-elskende meg! Vi var selvfølgelig mye på stranda og ved bassenget, jeg prøvde hotellets spa, eldstemann og jeg var på Dr. Fish spa (fisk spiser død hud av føttene våre), eldstemann prøvde strikkhopping på trampoline, barna var helt tussete etter de kjøretøyene man legger penger på og som går fram og tilbake. Vi tok hestedrosje og lite tog, gubben og de to store leide trøbåt m/sklie en dag, og en annen dag var gubben og eldstemann på speedbåttur. Og ja, det ble litt shopping også.
 
Nå kan vi gå høsten i møte med et lager av solenergi! (ja, vet det har vært like varmt i Norge, men det er noe eget ved å komme bort til et annet klima, lukter og lyder - og ikke minst verdens mest fantastiske sandstrand!)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!