onsdag 16. juli 2014

Tannfest

Da eldstemann var 2,5 år hoppet han i senga vår, falt og slo inn to tenner så alvorlig at de måtte trekkes ut. Selvfølgelig hendte dette på en søndag ettermiddag når tannlegevakten var stengt (vi bodde ennå i Oslo på dette tidspunktet) og vi måtte bare få tak i en annen tannlege. Vi fant en på andre siden av byen.
Han trodde først at begge fortennene pluss den ved siden måtte trekkes, men kom heldigvis frem til at den ene fortannen kunne reddes. Men det betydde akutt slutt med smokk og suttekopp, og bare grøt o.l i flere dager.

Stakkars eldstemann! Neste dag satt han bare med et stort opphovnet ansikt, ute av stand til å spise og drikke. Jeg måtte sprøyte vann inn i munnen hans med en engangssprøyte og gi ham smertestillende. Han var tydelig sulten, men prøvde å mate MEG med maten i stedet for å spise den selv.

En uke var han borte fra barnehagen. Noen sier "Hvorfor det? Det var jo bare to melketenner!" Og ja, det var det, men han hadde vondt! Min lille toåring. Som ikke visste at noe slikt kunne skje ham. Som brått måtte slutte med smokken sin. Og gå uten de tennene i flere år. Hadde en fryktelig tannlege-opplevelse med sprøyter og trekking av tenner. Vi opplevde dette som svært traumatisk, selv om man i ettertid kan tenke at dette var da ingenting, bare to melketenner, og resten av gutten hel og fin. Jada, vet at mye verre ting kan skje. Men når en står midt oppi det er det forferdelig.

MEN jeg bestemte meg veldig tidlig for at når han engang fikk de to tennene igjen, så skulle vi ha en tannfest! Og det varte og rakk, han kom til slutt i tannfellingsalder, mistet den andre fortannen, og den ved siden av den, som vi ikke trakk den gangen, men som døde og ikke vokste mer, for den var bitteliten da den falt ut. Nye tenner kom ut, og endelig presset det seg fram en fortann til. Men den ved siden av lot vente på seg. Helt til nå. Endelig kom den også gjennom. Og da ble det tannfest!


Det passet fint, for min Sandnes-venninne med de tre døtrene skulle komme innom oss (Denne gang også med mann) og overnatte en natt (Det ble to netter!). Og det er jo kjekt å ha fest når vi har noen gjester! Så da gikk jeg litt amok på kjøkkenet og laget dette fine tanntrollet her. For øvrig spiste vi lasagne og hadde jordbær og is til dessert!

Her har eldstemann endelig fått tilbake de to tennene han mistet da han var to og et halvt. Som vi ser har ikke den ene tannen kommet så langt ned ennå, men den ER gjennom! Jeg har jo skjønt hvorfor vi har melketenner - det er fordi barn driver og slår ut tennene sine i lek. Man skulle gjerne hatt flere tannsett, men vi får vel være glade for at vi hvert fall har TO.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!