lørdag 28. februar 2015

Vinterferie på Trysil - del 1

Den første vinterferien på 25 år! Jeg fikk det helt for meg i fjor en gang  - at "neste år må vi på vinterferie!" Så derfor gikk turen til Trysil fastelavnssøndag 2015! Tidligere i vinter hadde jeg ski på beina for første gang på ca 20 år - og syns det var kjempegøy!
 
Eldstemann har fått nye ski - han er ganske flink, selv om det er et par år siden han var på skiskole med barnehagen. De to minste har hver sine arvede ski fra eldstemann, og er helt nybegynnere. Mellomstmann sliter med hvordan han skal komme seg opp etter han har falt, og minstemann vil ikke ha ski på seg i det hele tatt - vi la opp til 100meteres turer med lange raster!
 
Turen opp til Trysil gikk bra, men jeg ble ganske sur da vi så at hytta vi leide lå rett ved veien! Men det skulle vise seg å ikke bli noe problem, vi merket ingen ting til det.

Fageråsen
 
Hytta var veldig fin - kjøkken, stor stue med tv, peisovn og stort spisebord, 3 soverom, 2 bad og hems. Gutta lå på det ene rommet med køyeseng - eldstemann oppe og de to minste i den nede - minstemann havnet på tvers i fotenden, heldigvis er ikke mellomstmann så lang at det ble et problem. Det andre køysengrommet brukte vi til klær og bager. Bad ved siden av. Foreldrerommet - med dobbeltseng - lå bak kjøkkenet og har eget bad med badstue! Vi fikk sengetøy+ håndklær utlevert, men måtte legge på sengetøyet selv (det gjør vi ikke neste gang - tar for lang tid!).
 
Vi pakket ut og spiste - kylling i ovn med ris. Det tok sin tid før barna sovnet, men så kunne vi sitte og slappe litt av og smugspise sjokolade, gubben så på noe så teit som "Alien 4" og jeg skrev i reisedagbok (som jeg alltid gjør på ferie og reiser - det har jeg gjort siden jeg var 13 år! - og den første turen jeg skrev reisedagbok fra var faktisk vinterferien 1989. Men jeg kommer tilbake til mine vinterferie-minner).
 
 
 
DAG 1
 
Som ventet havnet minstemann i senga mi, og gubben i senga hans i løpet av natten. Vi sto opp, spiste frokost og slappet lenge av med ipad/nettbrett (barna), kabal og radio (oss). Gubben gikk ut for å rekognosere litt, mens jeg begynte å kle meg litt - ny dobbellags stillongs, Kari Traa hipster, ullsokker, tykke knestrømper, ulltrøye, ullgenser - minus 9 og vind ute! Jeg begynte å lage kakao, pakke nistemat og legge KvikkLunsj og appelsin i sekken. Skal vi på skitur skal vi på skitur! Så fikk vi endelig tatt spillene fra guttene og kledd godt på dem også. Vi gikk ned en bakke, og der startet skiløypa. På med skiene - minstemann ville også ha dem på, men det vare bare ca 25 sekunder, så bar gubben dem under magebeltereima. Jeg hadde hatt dem i sekken på vei ned bakken. Ellers gikk han på beina sine - det gikk stort sett bra. Etter en stund ville mellomstmann også ha av seg skiene, så da hadde jeg dem i min sekk.
 
Jeg hadde som sagt 100 meter som mål, men det ble heldigvis mer enn det! Kanskje nesten en kilometer? Vi fant et fint sted å raste, men det var dyp snø der! Ut med sitteputer, kakaokopper og matpakker. Minstemann koste seg, satt på pappas fang og drakk MASSE kakao! De to eldste braste rundt i snøen litt - jeg var den eneste som spiste appelsin, mens alle ville ha litt KvikkLunsj. Så var det å begynne på hjemturen. Mellomstmann først litt PÅ ski, så litt uten. Minstemann gikk på beina sine, men til slutt måtte gubben bære ham. Mellomstmann var også sliten den siste bakken opp til hytta. Jeg skrøt veldig, og vi syns vi hadde vært veldig flinke!
 
 
Godt å komme inn igjen - gutta hadde holdt seg varme, men mine tær og fingre var istapper! Jeg skiftet skihansker underveis, til noen varmere som gubben nettopp har kjøpt, men ble kald i dem også. Drakk resten av kakaoen og satt i sofaen med pledd og leste, men fikk liksom ikke varmen helt i meg - kald på stumpen på tross av hipsteren! Først da eldstemann og jeg gikk i badstua begynte det å hjelpe! Godt å dusje også.
 
Så var det gubbens tur å ta badstue, jeg skrev litt og så lekte vi gjemsel inne i hytta. Etterpå fant jeg en "broderistol" ved vinduet og broderte litt på minstemanns julekalender, mens gubben spilte ludo med barna. Veldig koselig! Fyr i ovnen, og snø og vind ute.
 
Så var det tid for å ta av seg linsene og begynne på middagen. Spagetti, spagettisaus og kjøttdeig. Tok litt lengre tid enn hjemme, komfyren på hytta var ganske treig! Vi spiste, det skumret ute, det ble kaballegging og gutta løp rundt og herjet i hytta. Det ble nok litt mer spilling på dem også! Etter hvert ble det leggetid. Vi var ikke helt i form - gubben hadde hodepine og jeg hadde litt vond hals, og det sved i brystet hver gang jeg nøs. Heldigvis holdt jeg meg frisk nok til vi kom hjem.
 
Fortsettelse følger!
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!