fredag 19. juni 2015

På tur med far!

Nå har vi hatt besøk av foreldrene mine i en uke, og da starter ting å skje i hagen.
 
Mor og jeg dro til Plantasjen hvor jeg endelig fikk Hortensia til krukkene mine. I tillegg bestilte jeg sneglemiddel (far plukket 200 en kveld), klatrestativ til klatreplanter, oppbindingstråd, og ekstra jord
 
Jeg og far "gikk tur" i hagen og jeg fikk endelig spurt om en del ting jeg lurte på.

Far er bekymret over tilstanden til Hengeblodbøken vår. Den har en skade i stammen, men vi håper at å beskjære den kraftig kan hjelpe den til å overleve likevel.

Far var ikke sen med å gi seg i kast med å lage fine kanter i oppkjørselen vår.

Her har han saget ned to store grener fra naboens store morelltre som lå over den ene tujaen vår.

Ugressplukking i mursteinsbedet. Her fikk jeg lære litt om hva som var ugress og hva som ikke var det.

Far var fornøyd med hekklukingen min, men for at jeg skal slippe dette i fremtiden viste han meg hvordan jeg kan legge duk - med den siste dukbiten vi hadde igjen, så jeg skal kjøpe mer duk og bark som vi skal legge over. Da blir det jo mye penere også. Nå har jeg jo virkelig en god "mal" når jeg skal ta resten av hekken.
 

Nå er den allerede avblomstret, busken med de nydelige hvite blomstene på nabogrensa. Far visste ikke hva det var for slag, men ved siden av den sto en gammel, forvokst nypebusk - den har jeg naturligvis ikke tatt bilde av tidligere, men vil allikevel vise hvordan det ser ut når den er borte.


Jeg hadde visst ikke bundet opp peonene godt nok..... her har far gjort det på nytt ved hjelp av trestokker.

Nå har tomatene fått komme ut!

Det er visst peoner vi har her foran epletreet også. Det har jeg faktisk ikke vært klar over før....

Denne busken ble helt skåret ned da huset ble malt for noen år siden. Den står alt for nært veggen, men det kommer slike fine blomster på den - kanskje det blomstrer igjen i år? Far mener det kan være en Stjerneblomst
 
Minstemann har blitt en dreven hagevanner
 
På samme sted om og om igjen...

Mellomstmann foretrekker å vanne husveggen med vannpistol

Far har begynt å "renske opp" i mursteinsbedet. Han ville helst at vi skulle plante kål der. Jeg kunne kanskje tenke meg en jordbæråker. Men aller helst en gravemaskin til å fjerne hele bedet med.



Og se så fin oppkjørsel vi har fått nå. Veldig fine kanter!
 
Jeg har nå også opprettet en egen hage-konto på Instagram som heter @Elisabethsgardens. Følg meg gjerne der! (Har du ikke Instagram? Da må du få deg en konto du også :-) )
 
I dag er det siste skoledag, jeg skal hente eldstemann tidlig og ta ham med på Ski storsenter og feire litt. Stakkars mellomstmann ligger med hodepine og litt feber dagen før han skal feire seksårsdagen sin! Håper han er bra nok i morgen til å feire litt hvert fall.
 
God helg alle sammen! Neste gang blir det bursdagsinnlegg - syk eller ei :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!