søndag 17. januar 2016

Min barndoms reiser

Jeg har tidligere i bloggen klaget over å ikke ha søsken. Men det har jo hatt noen fordeler også. Bl.a har jeg fått reise mye mer enn de fleste av mine jevnaldrene som hadde fullt hus hjemme.


 Min første utenlandstur gikk til Portugal - her er jeg bare litt over ett år gammel. Foreldrene mine var "pionerer" på området, for det var slett ikke vanlig å reise langt av gårde med småbarn den gangen. De måtte tåle både fordømmende blikk og kommentarer som "stakkars barn", så mor måtte snu seg og si "Nei henne er det ikke synd på!". Flyvertinnene hadde ikke visst hva de skulle gjøre og hadde kommet med en slags hengekøye de ville legge meg i. Mor måtte forklare at jeg skulle sitte på hennes fang. 


Etter tre turer til Portugal begynte vi å reise til Mallorca i stedet. To ganger i året dro vi, og jeg ble en erfaren "flyrotte". 

Mye soling og bading ble det så klart på disse turene, men siden vi reiste på våren og høsten var det ikke alltid stekende varmt. Og da ble tiden nyttet godt til å se seg om i stedet. Her på sykkel-ekspedisjon med far. 

 Etter hvert som jeg ble større ble jeg selvsagt medlem av Miniklubben eller Bamseklubben - alt etter hvilket selskap vi reiste med. 

Dette bildet er fra siste gang vi var på Mallorca som familie - det var rett før jeg begynte på skolen (eller hadde jeg begynt?) og vi bodde på det store hotellet Ciudad Blanca på Alcudia. Pussig nok har vi funnet ut at min gubbe med familie også var der i samme tidsperiode!

Så ble det samlivsbrudd, og far og jeg begynte med våre legendariske turer. Dette er sommeren 1984, i Legoland som man ser. Til sommeren håper vi å få tatt med oss våre gutter dit! 

Så ble det ferie i Norge et par år før vi dro til London i april 1987.  Her er vi på Madame Tussaud's voksmuseum.....

...men far husker kanskje aller best det å bli kledt ut som tjenestepike på Beefeateraften hos Henry VIII?

 Den største ekspedisjonen vår gikk til Nord-Amerika i 1988, da jeg var 12 år gammel. Far sa at jeg var 11 og fikk meg med på barnebillett. Vi bodde hos venner og slektninger hele måneden vi var borte. Vi var først i Canada der vi besøkte slekt i Toronto og Montreal. Her fra tur til Niagarafallene. 

Florida. Gøy å være i Disney World, selv om man er 12 år gammel og ikke følte for å omfavne musemor, akkurat!

 Sea World. Vi planlegger en tur til Florida i 2020!
 Ved en innsjø i Arizona. Det var nesten 50 grader og sjokkerende vamt for meg. Da jeg dro tilbake i 1999 i november ble jeg derimot hodestups forelsket i stedet, og har siden vært der to ganger til, først i februar 2002 og deretter sommeren 2004 - og da var jeg ikke plaget av varmen en gang!

Ved Mt. Rainier, Seattle. 
Året etter var det togtur i Norden. Her er jeg på Åland. 

Etter Norgesferie i et par år, og tur til Frankrike med mor i 1991, reiste jeg og far atter en gang til London i 1992. Her på Guiness World of Records, hvor jeg fotograferte ivrig. 

1993, Bulgaria. Jeg var syk og ikke helt høy i hatten denne ferien, men ble gjerne med på ekskursjoner, her i en ortodoks kirke

 I 1994 ble det togtur i Skottland og England. Her har jeg fotografert York Minster - vi besøkte min kanadiske tremenning som bodde i York i denne perioden. 

Jeg ville så gjerne tilbake til Mallorca, og det fikk jeg i 1995. Da bodde vi på et sted som nittenårige meg syntes var aldeles for stille og gudsforlatt - Cala Egos utenfor Cala D'or. Men fin utsikt var det jo!

Så ble jeg voksen og student, og begynte å reise på egenhånd. Bl.a på interrail i 2000. Det kan jo bli et eget blogginnlegg! Må også legge til at vi hadde fine Norgesferier også, og jeg var jo også med på skoleturer, korturer etc., både i inn- og utland. Men utenlandsturene med far var nok i særklasse, og han fortjener en ekstra takk for å ha vist meg den store verden! :-)
















 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!