søndag 3. mai 2020

1. mai-helga



 1. mai begynte med regnvær. Av respekt for forfedrene og deres kamp for goder vi i dag tar for gitt, fikk vi hvert fall opp flagget, selv om det hang der som et slips. 

 Regn eller ikke regn, jeg SKULLE på Langhus hagesenter! Tenkte at det kanskje ikke var så mange der i dag, men det var der. Fullastet bil hjem igjen!

Været lettet litt, og jeg fikk ordnet litt ute. 

  Prøvde noe nytt i år, med litt andre blomster og farger enn tidligere. 

 Kjøpte også en 20 kg pose med stein til fuglebadet. Det gjorde seg. Men selve bassenget er litt herpet etter at jeg selvfølgelig ikke fikk det inn før frosten kom i fjor. 

 Litt stemorsblomster til terrassen.

 Også i år kjøpte jeg de bievennlige blomstene her.

 Lørdagen kom med fint vær, og da fikk vi gjort litt i hagen: jeg kostet oppkjørsel og platting, og klippet litt gresskanter. Gubben og eldstemann ryddet i steinene i den revne garasjen - noen skal vi kaste og noen skal vi ta vare på. Vi slo også av en prat med både den ene og den andre naboen. 

 De to små var ute med såpebobleleker og plukket noen papp-penger fra fyrverkeriet. Om ettermiddagen spiste vi svinefilet med bakt potet, sopp og bernaise. 

 I dag, søndag, ble det også hagearbeid på meg: Raking, og bære de siste steinene fra garasjen. Men det ble også tid til en utflukt. Her ser vi Sagatun selskapslokale ved Siggerud. 

 Eldstemann trengte å komme ut en tur - brakkesyken har slått til hos han og han ser ikke frem til nok en uke med hjemmeskole! 

 Vi kjørte derfor til Bråtatjerna som ligger like ved Siggerud, og gikk til den store gapahuken der. 

 Jeg liker gapahuker og han liker vann! (Jeg liker jo vann jeg også!) 
Her ser vi utsikten til tjernet fra gapahuken. 

 Dette var også et til nå ukjent turmål - vi har virkelig fått utforsket mange nye steder i år!

 En liten perle, dette. Vi hørte av og til noen plask i vannet, uten at vi klarte å se hva det var. 
Det skal være både abbor, gjedde, mort og laue her, dessuten bever. 

 Å fange fisk med et gammelt grillspyd er ikke lett! Men han klarte å fiske opp en gammel Corona (av alle ting) ølflaske fra vannet, som vi kastet i resirkulering på vei hjem. 


 Vi gikk videre til badeplassen og utforsket området. Her er vi på en flytebrygge.

 Her utforsker vi gamle ruiner - se hvordan naturen tar ting tilbake! Dette har antakelig vært en bygning i tilknytning til Siggerudsaga, som var i drift til 1950-tallet. 

Hjem til gresk hønsesuppe! 

Minstemann er på besøk hos en klassevenninne, mens vi har facetimet med Hamargjengen som er i Oslo hos eldstejenta for å feire sønnens 12årsdag. 

Ønsker alle en god mai måned!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!