mandag 6. juni 2022

Pinsen 2022


 Vi starter direkte på pinseaften:

Alliumen nå i full blomst, og står godt til den gule busken i bakgrunnen, som jeg har fått vite at heter soleiebusk.


Det har vært strålende vær hele pinsen, og det trengtes, for vi hadde en hage som virkelig trengte litt stell!

Her er gubben i gang med plenklipping.


Blomstring i badestampen med steinbedet i bakgrunnen.


Så fikk jeg plantet ut gresskarene, som mistrivdes sånn inne. Det ser ikke ut til at de trives bedre ute, men jeg håper at med litt tid, vann og tålmodighet at de vil komme seg så snart utplantingssjokket har lagt seg.

Jeg prøver meg på litt vekselsjordbruk, så de er plantet der jeg hadde bønner i fjor.


Så har jeg sådd gulrøtter der gresskarene var i fjor, og hodesalat der gulrøttene var i fjor. 


Den største tomatplanten og drueranken har fått komme ut fra terrassen i solveggen.


Jeg har gjort et tappert forsøk på å redde agurkene.
Håpet er at mer og bedre jord, og et svalt klima på terrassen skal gi dem livsgnisten tilbake.


Paprikaene er også flyttet ut, og skal bare bo akkurat her. De trivdes greit her i fjor. 


Fra nå av kaster vi ikke eggeskall! 
De skal gi kalsium til tomatplantene, for å prøve å forhindre griffelråte i år.


1. pinsedag. 
Mens gubben og de to minste tok en tur til Askimbadet, gikk jeg først i kirka, deretter tur rundt Tussetjern. Utgangspunktet var Møllerenga, som er et statlig sikret friluftsområde.

Opprinnelig en sen husmannsplass under Vevelstad gård, hvor det først bodde en snekker med kone og mange barn, samt et «lægdslem».
Senere bodde det en militær infanterikaptein her, som insisterte på at folk skulle kalle ham Herr Oberst!

Den siste private eieren gikk bort i 2016, og familien solgte da plassen til daværende Ski kommune.


Her er det også frisbee-golfbane.


Ny bro og sti som raskt førte meg til Smedsrud gård og grusveien jeg vanligvis går på tur, men denne gang skulle jeg gå på sti rundt hele tjernet, og det har jeg faktisk aldri gjort før! Så det var på tide!


Skimter så vidt det flotte våningshuset på Smedsrud her.
Mye dramatisk historie her; opprinnelig et bruk under Foss gård, på et tidspunkt i 1870 åra delt i to av jernbanen. Husmannsfolket som bodde her på slutten av 1700-tallet mistet fem av åtte barn, tre av dem samme år av dysentri! 

Huset har nå vært eid av samme familie siden 1960.


Denne utsikten har jeg lagt ut noen ganger før - det er her gutta pleier å kaste fiskesprett i vannet.


Kort men svært kupert sti herfra til badeplassen - litt vanskelig å komme seg ned denne steinen, men jeg klarte det!


Så kom jeg ut til badeplassen.


Fin gresslette som allerede hadde besøk av solhungrige badegjester.


Tok en tur på brygga - det var her gubben og eldstemann prøvde open water swimming en gang. Det ble med en ene gangen….


Av med tunge og varme tursko, og tok matpausen her.


Gikk videre og kom til enden av vannet, hvor det var åpent myrlandskap.


Her var det ganske bra tilrettelagt med broer og klopper.


Opp i høyden og fin utsikt mot badeplassen.


Fin sti videre med flere små badeplasser langs vannkanten.


Her tar jeg bilde fra andre siden av der jeg alltid tar det samme bildet. Akkurat da toget kom forbi!


En liten «hønsetrapp»


Og så en ordentlig trapp tilbake til Møllerenga igjen; jeg tok en sti som førte til fotballbanen der minstemann pleier å trene, og gikk hjem derfra.


Nå har vi bestemt oss for å plante blue carpet einer i denne skråningen, vi har også to av dem i steinbedet.


Det har blitt grilling hver dag denne pinsen!


2. pinsedag. 
Jeg var en snartur innom Breivoll for å sjekke om det var felles grill der til 4a avslutning på torsdag (klassekontakt). Det var det, men se her da! Det var jo her vi skulle vært i dag! Men ikke tid til slikt, når jeg har en hage som roper på meg!


Lagde rabarbra- og jordbærgrøt til dessert i dag.


Det skjærer i hjertet å fjerne disse buskene mens de blomstrer, så det gjør jeg ikke.
Jeg har lagt dem ut gratis mot oppgraving, men hvis ingen vil ha dem, må jeg bare fjerne dem .


🤩

Fikk heldigvis hjelp av gubben til å fjerne røtter fra de andre buskene - et steg nærmere potetåker!


Selvom åkeren skal bli større, fikk jeg hvert fall plantet noen poteter i dag i det området som ble klargjort, med ekstra torvmull (fra en gammel sekk, prøver å unngå å kjøpe torv), og så saueull oppå der igjen. 

Håper alle har hatt en fin pinse!





1 kommentar:

  1. Flott blogg, fine turbilder og kjekke hagebilder. Håper du får "liv" i div. grønnsaker. Kjekt å se "Gubben" i arbeid! Bloggen sett sammen med mor! KLEM!

    SvarSlett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!