søndag 23. oktober 2022

Einstøingstur til Skjelbreia

 


Ingen bilder fra uka denne gang. Den har stort sett bare bestått av intens jobbing, ispedd litt self care som brystsjekk og leggvoksing.

Desto høyere var behovet for en lørdagstur helt alene uten noen, hvor jeg kunne tilbringe så mye tid jeg selv ville stirrende inn i et bål lengst mulig unna folk. Litt einstøing-tid rett og slett. 


På vei til Skjelbreia stoppet jeg innom Tretjerna for å prøve noen kast med spinner.


Så nydelig her, og jeg var helt alene kl 10:15. Prøvde 10 kast i ro og mak, men ikke noe napp.


Kunne jo bare ha blitt her og fyrt opp bålpanna. Gjør det gjerne en annen gang, og gjerne sammen med noen, men denne gangen var det altså Skjelbreia som var målet.
 

2 km videre til Skjelbreia, så tar man til venstre på en kjerrevei/løypetrasé, før man går en kort men kupert sti opp på en høyde til den første bålplassen.


Nydelige Skjelbreia!
Fra bålplassen er det ganske bratt ned til vannet - det enkleste var faktisk å bare sette seg ned og skli ned! 
Men når man først har kommet ned er det flere fine fiskeplasser langs en smal sti som fører helt bort til neste bålplass. Som er fin, men ikke like egnet som den første, syns jeg.


Etter flere forsøk med spinner uten napp, var det på tide å fyre opp bål. Ingen sak det, jeg er jo ikke mer avansert enn at jeg har med meg en solid tennkubbe og fyrstikker. Og til sammen seks vedkubber (tung sekk!)


I tillegg til bålet og en ekstra genser, var noen kopper varm kakao med krem det som skulle til for å holde varmen!


Matpakke og kakao ble langsomt fortært mens jeg lå på reinsdyrskinnet mitt og nøt synet, lukten og lydene fra bålet.

Det var andre lyder også. En hakkespett var travelt opptatt med å hakke i trærne, og i blant hørte jeg mye hundelos og til sammen 4-5 skudd. Av og til hørte jeg også menneskestemmer, men klokka var nærmere to før det kom noen til leirplassen min. Da hadde jeg ikke sett en sjel siden jeg gikk fra Krokhol golfbane ca kl 9:30.



Løftet jeg blikket fra reinsdyrsengen min for å se oppover, ble utsikten slik.


Så brøt plutselig solen gjennom!


Skjelbreia i sol.


Etter 2,5 timer foran bålet var det på tide å prøve fiskestanga igjen. Men nå skulle jeg for første gang prøve å fiske med mark og dupp!


Pyseavsnitt: Jeg måtte altså psyke meg skikkelig opp for å i det hele tatt klare å ta med boksen med meitemark som vi kjøpte på XXL på onsdag. Ikke snakk om at jeg tar i disse krabatene uten hanske med plasthansker utenpå der igjen.

Men da jeg åpnet boksen var alle meitemarkene steindøde! Vet ikke hvorfor - kanskje var det for kaldt i kjøleskapet vårt? Kanskje jeg burde hatt dem i matboden likevel? Hvis jeg kjøper mark igjen, så skal jeg faktisk sjekke boksen med en gang jeg kommer ut fra butikken!


Jeg brukte dem nå som agn uansett, men nappene uteble. Vet ikke om det var fordi markene var døde, eller om fiskene var ekstra mette eller bare lite lettlurte i dag. Jeg synes også det var vanskelig å kaste langt med dupp, så om noen har noen gode råd for det så tas de i mot med takk.


Jeg prøvde å ikke ergre meg over manglende napp, men mest mulig nyte de flotte omgivelsene her.


Da jeg pakket sammen kom det forbi en hyggelig eldre mann og slo av en prat; han var på stolpejakt, og jeg kunne tipse ham om at det var en stolpe på neste bålplass. Vi pratet litt om fisking, og han tipset meg om Bøvelstadsvarttjernet. Der har jeg ikke vært, men vet hvor det er. Skal prøve der en gang, men det blir en lang tur!

Gikk så med lett sekk tilbake til Krokhol, hvor jeg ble hentet av gubbe og en øvelseskjørende eldstemann.



Finnbiff om kvelden.


Eldstemann laget sin egen versjon - alt smaker visst bedre når det legges i et hamburgerbrød!


Søndagsturen ble bøssebæring for TV-aksjonen, som i år gikk til Leger uten grenser.

Da er jeg klar for nok en hektisk uke!


1 kommentar:

  1. Flott. Tøff datter. stolt far. Ikke makk i kjøleskap. Fine bilder. Klem!!!

    SvarSlett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!