søndag 9. oktober 2022

Hamar og Sør-Elvåga

 

Sør-Elvåga!
Klinger ikke navnet eksotisk og spennende? 
Kanskje ikke, men det er nå et turmål jeg har hatt på lista mi ganske lenge, og i dag var dagen jeg endelig skulle få gått denne turen! 

Men som vanlig begynner vi med litt fra uka først:


Tirsdag startet arbeidsdagen med en chai latte i Karl Johan. Jeg merket at det var en bra start på dagen!


Onsdag fikk jeg endelig laget eplemos og bringebærsyltetøy, begge deler av frukt fra egen hage.


Syns det ble fine farger!


Torsdagsturen gikk om Tusse. Det er blitt så mørkt på kveldene nå, at jeg må holde meg til opplyste stier og får ikke gått i skogen lenger. Slikt må vente til helgen!


Padde!


Fredag. Som i fjor fikk jeg en ekstra fridag på fredagen i høstferieuka, og den ble benyttet til å bruke annendagsbilettene våre på Tusenfryd. Kameraten til minstemann fikk bli med da gubben ikke kunne bruke sin billett. Men vi ble likevel bare fire som dro, for eldstemann ville ikke bli med.


Parken var halloweenpyntet og fin, og jeg og mellomstmann sto lenge i kø for å komme inn på skumle zombiefabrikken 😱😱😱.
Men note to self: det er ingen vits i å komme kl 11. Mange av attraksjonene åpner ikke før 12 uansett!


Jada, dette ble lunsjen. Har jo gått ned 5 kg siden sommeren, så det må være lov!


Som vanlig avsluttet vi på den gammeldagse finkarusellen!


Lørdag.
Tur til Hamar for å feire yngstejentas 10årsdag. 
Hun hadde fått en dverghamster til bursdagen sin!


Jeg og gutta ble med far i huset for å se status på husbyggingen.
Stillasene var fjernet siden sist.


Her var alt dekket til sist gang, men nå det helt åpnet, og de stoore vinduene som skal inn her kommer i løpet av måneden hele veien fra Serbia!


Ellers har det tilsynelatende ikke skjedd så mye siden sist, men det har likevel skjedd mye mht opprydning og ferdigstilling av rør og det elektriske.


Neste gang vi kommer vil det nok se ganske annerledes ut enn dette!


Så var det klart for festmåltid!


Forretten var en fantastisk løksuppe.


Hovedretten besto av svine-mørbrad, fløtestuede poteter, bønner, sopp, gulrøtter og ripsgele.


Det ble gaveåpning i stua mens pus slappet av.


Vi hadde også med noen blomster.


Så ble det suksessterte….


…Oreokake…….


….brownies….


Og til sist, is i kjeks med topping og sjokoladeboller eller hva det politisk korrekte navnet nå enn er.
Vi ble stappmette!


Fikk også med meg fire saftflasker hjem, og det passet bra siden jeg ikke har fått begynt å safte selv ennå!
Et veldig hyggelig besøk på Hamar ble det hvertfall!


Søndag kl 10.
Gubben kjørte meg til parkeringsplassen ved Sandbakken. I dag skulle det endelig bli langtur
 til Sør-Elvåga!
Jeg var utstyrt med mat, drikke og gåstaver!


10:30 kom jeg hit, til Tømmerholtjern. Her var det flere leirsteder med telt, så nå vet jeg hvor 
jeg og minstemann skal neste gang vi skal på telttur - det var jo ikke langt å gå hit!


Tømmerholtjern!


10 minutter senere kom jeg hit, til Griseputten.
Et nydelig lite tjern, og også her var det noen som holdt på å pakke sammen teltet sitt!


Griseputten.
Traff på to turfølger her som alle kom med store ryggsekker - populært å telte i dette området skjønte jeg!


Noen steder var blåmerkingen VELDIG tydelig 😂


Østmarka kan være veldig kupert, og jeg var glad jeg hadde tatt med gåstaver. Vet ikke hvor lang tid jeg brukte på å komme meg ned denne bakken, men så var det jo heller ikke en konkurranse om å komme seg raskest mulig ned!


Kl 11:15 hadde jeg kommet hit, til Eriksvann. Også her var det noen som teltet.


Litt skumle klopper her!


Nydelig sted. 
Jeg er glad for at folk er ute og bruker naturen, og det er jo trygt med andre mennesker i nærheten, men jeg fikk jo ikke akkurat «alene i villmarka»-følelsen!


Men liker at det er tilrettelagt - jeg fulgte faktisk blåmerket sti under hele turen i dag!


Fant dette idylliske stedet ved Eriksvann hvor jeg tok en minipause. Bevilget meg to kjeks, siden jeg så på kartet at det fremdeles var ganske langt igjen til Sør-Elvåga.


Stien fortsatte på den ene langsiden av Eriksvann, og jeg så flere teltleirer på den andre siden. 


Siste bilde av Eriksvann. Syns det var nydelig her!


Et av innløpene til Eriksvann (ja, det fins faktisk to!).


Veldig glad for at noen har laget bro over her!

Like etter smalt det skikkelig av to raske skudd! Jeg tenker nok at det andre skuddet var ekko av det første. Jeg var i liten tvil om at det var rifleskudd, og at det nå var en elg mindre her i verden!

Jeg hadde også hørt et skudd tidligere, men det var lenger unna.


Svanefossen/Eriksvannbekken. Dette blir til det andre innløpet til Eriksvannet.


Da jeg nærmet meg Sør-Elvåga.
Ja, det har vært et etterlengtet turmål dette her, men sannheten er jo at jeg i 13 år har drukket vann herfra!


Men dette var jo ikke den utsikten jeg hadde håpet på!
Lite vann og regulering har ført til at sørligste del av vannet ikke var noe vann i det hele tatt!

Jeg fortsatte å gå langs østsiden av vannet, for å finne et fint pausested, men måtte da gå forbi søndre Skytten og videre inn i skogen, og til slutt gå ut av stien og i terreng et sted der jeg så at vi enda var ganske nær vannet.


Det var verdt det, for da kom jeg til dette flotte stedet, hvor jeg kunne beundre Sør-Elvåga mens jeg spiste nistemat kl 12:50. Man ser jo at vannet er regulert, men det var likevel fint å sitte her, det var veldig rolig og fredelig. Rart å drikke vann fra flasken min og tenke på at det egentlig kommer herfra. 


Når jeg zoomer inn kan vi se broen som går mellom Sør- og Nord-Elvåga.


Jeg satt på stammen til venstre - det var nå en bålplass her, selv om det ikke gikk sti inn.


OG nok et skilt!
Jeg gikk tilbake til innløpet, krysset en bro, og fortsatte vestover på blåmerket sti.


Etter en stund, kl 13:50, kom jeg forbi nok et tjern, og det viste seg at det var Tretjerna, men ikke den Tretjerna som vi pleier å gå tur til! Nei, dette er «Tretjerna 2» - det finnes flere tjern med samme navn!


Jeg hadde trodd jeg skulle komme til en grusvei her, men det viste seg at det var en våt og surklete «rød løype» (som blir brukt til skispor om vinteren) så jeg bestemte meg kl 14:10 for å bare fortsette på blåmerket sti.


Og den så slik ut!
Gikk et stykke og tok en kvikklunsj pause underveis.

Warning - neste bilde er ikke for sarte sjeler. 





Et elgkadaver! 
Trodde nesten ikke mine egne øyne. Jeg tror ikke at elgen har dødd eller blitt drept her, rett ved blåmerket sti. Og hvor var hodet dens? Tenker meg at den må ha blitt plassert her i forbindelse med jakthundopplæring, kanskje?


Kl 15:15 var jeg nede ved Sandbakken igjen, hvor disse flinke hundene ligger oppå takene sine uten å lage lyd. Ringte gubben og ba ham hente meg.

En fantastisk tur, og alt gikk bra. Men ble sliten i både bein, rygg, tær, bekken og det hele.


Så var det hjem og lage lasagna. Salat med tomater fra hagen.


Tilslørte bondepiker til dessert.
En perfekt helg, som til og med ble langhelg. 

Nå blir det travelt fremover på jobb, men har nå tenkt å gå turer hver helg likevel - stay tuned!


1 kommentar:

  1. Absolutt en fin blogg med vakre fotos. Du får fortalt mye gjennom kameraet!

    SvarSlett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!