søndag 16. oktober 2022

Fin høstuke og vellykket inngrep

Mandag.
Morelltreet i full høstskrud.


På tirsdag var jeg meddommer i tingretten, noe jeg er med ujevne mellomrom.


Det skulle bli frostmorgen, så jeg tok først opp alle potetene. Det ble jo en bra avling!


Så høstet jeg gresskarene. Her ligger de og tørker litt i sola.


Tok så inn to agurkplanter, gressløken, persillen og pelargonen.


Og resten av tomatene som ennå så ut til å kunne bli til noe.


Gulrøttene tok jeg også inn. Hva gjør vi her hvis oppskriften sier «tre gulrøtter»?


Poteter og gulrøtter klar for kjøleskapet!


Onsdag.
Jeg tok ukesturen min mens minstemann var på karate - det holdt akkurat til å gå fra Ski skole til Midtsjøvann og tilbake igjen.


Midtsjøvann - populært badested, og i vinter blir det kanskje skøyteis der også!


Torsdag formiddag satt jeg på dette venterommet i timesvis, på hjerteavdelingen på Ahus, mens gubben fikk lagt inn to stent i høyre hjertearterie. Jeg jobbet en god del på pc’n, men logget etterhvert av, spiste litt og lurte på hvorfor det tok så lang tid.

Men plutselig hørte jeg «hei Elisabeth», og der ble gubben trillet forbi meg i rullestol. Jeg fikk snart komme inn til ham, og var der mens han spiste. Gikk etterpå, for jeg så at han var trøtt, men inngrepet hadde vært vellykket selv om det hadde tatt litt tid. 


Da jeg handlet senere på dagen kjøpte jeg et gresskar til, slik at jeg også fikk et.
Så her ser vi fra venstre «Glowing dark» (mellomstmanns), «Mr. Bob» (minstemanns), «Stitches» (eldstemanns) og «Gunda» (mitt - oppkalt etter min oldemor!)


Allerede fredag formiddag kom gubben hjem fra sykehuset - jeg var heldigvis på hjemmekontor. Han merker allerede stor forbedring, han klarer stadig mer uten å føle seg dårlig, og i dag gikk han en kilometer - riktignok innendørs med gåstaver, men likevel! 

Vi er utrolig glade for at vi lever i en tid hvor denne typen behandling er mulig! Medisinene må han fortsette med, men vi krysser nå fingre for at han skal bli helt frisk og rask, og ikke få noen tilbakefall på lenge! Riktig kosthold og trening er den stor del av det. 


Etter middag tok eldstemann og jeg en øvelseskjøretur, og etterpå syns han det var en god ide å jobbe litt i hagen med å spre/dra utover jordhaugen.
Minstemann hjelper til.

I mens fikk jeg ryddet bort sommerblomstene foran og ved garasjen - de hadde definitivt sett sine beste dager.


Mellomstmann tok seg heller en tur på sparkesykkelen!


Lørdag ble det tur fra Krokhol til Sandbakken. Pga mye regn dagen før og om morgenen ble det bare tur på grusvei i dag, da jeg som kjent ikke liker å gå på alt for våte skogsstier.


Men bare og bare fru Blom, det er jo tur det og! 3,5 km hver vei i en velduftende skog er jo ikke å forakte.


På Sandbakken fant jeg denne boken, «Hyllest til Østmarka». Den har jeg hatt på ønskelista mi, men nå har jeg strøket den derfra, for nå fikk jeg jo sett i den her! 
En veldig fin bok med noen rørende historier.


Fantastisk soppsuppe og kjempegod blåbærkake!


På hjemvei. 



Flott å få nyttet det som er av solskinn for tiden.


Skogen! 🤩


Minstemann klar for Halloween-bursdag hos kameraten i Dragedalen. Har overtatt eldstemanns kostyme fra i fjor.


Så ble det jammen enda flere godsaker i dag! Kaffedate med Unni på Ski storsenter.


Siden jeg tydeligvis var i det spandable hjørnet i dag skaffet jeg oss også litt høstfin lyng i kurv til å ha foran huset. Kjøpte den på Giving&Dining.


På kvelden da vi satt og så på Maskorama kom det plutselig blomsterlevering på døren, og til vår overraskelse viste det seg å være blomster fra min jobb til både meg og gubben! Det satte vi stor pris på!


Søndag. En heftig regnværsdag uten planer. Hva gjør man da? Jo, da blir det endelig saft av alle bærene som lå i fryseren. 

Det ble 6 flasker og en ekstra flaske med ferdigblandet.


Til middag ble det hjortesteik fra Valdres. Tilbehøret er «herming» etter forrige helgs besøk på Hamar, men: poteter og gulrøtter er fra egen hage, det samme er bønnene (fra i fjor 😇) og ripsgeleen er selvlaget av selvplukkede bær. Det gir en god følelse, og man setter ekstra pris på maten!

Neste uke blir hektisk, ha en fin en!



 

2 kommentarer:

  1. Leser blogen din litt sent søndag kveld. God som vanlig og kjekt å se at hagen kaster litt av seg. - og at Sigmund er på bedringens vei!

    SvarSlett
  2. Ja, du får sannelig gjort en masse! Både fine turer pluss høsting av alle godsakene du plantet, og noen festlige gulrøtter, håper alt har smakt godt😍Du er den flinkeste!!!🥰😘

    SvarSlett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!