tirsdag 6. desember 2022

2. adventshelg 2022 og mormor 80 år!



Min mor fylte 80 år på mandag, og det var jo grunn god nok til at vi alle fem - for første gang på 5 år - tok turen til Sandnes.

Men noen bilder fra uka først:

Har kjøpt en ramme til denne koselige tegningen, som jeg fikk i et julebrev i 2015. Avsender - og jeg tror også kunstner - er den eldre damen som jeg tidligere har nevnt i dette blogginnlegget: Juletrefest før og nå

Teksten i brevet under tegningen er:
Nissen har alt teke fram grautskåla - og det tyder nok at det går raskt mot helg og høgtid!


På onsdag var det gradering i karate for minstemann! Nå har han fått oransje belte!


Dagens tur ble å gå hjem fra karaten, mens gubben og minstemann kjørte. Kjedelig rute ved bilveien mellom Ski og Langhus, men likevel godt med en tur.


Torsdag var 1. desember, og endelig tid for julekalender!
Minstemanns kalender.


Mellomstmanns kalender. 
Som før nevnt får eldstemann i år flaxlodd- kalender og sjokolade-kalender.


Og så fant jeg frem denne i tillegg. Borrelås-kalenderen som skal bli en julekrybbe.


På torsdag var der også julemiddag med jentene, en veldig hyggelig kveld!


Da jeg kom hjem var svigerinnen min og vår eldste niese der, og de overnattet til neste morgen. Hyggelig gjensyn det også!


Fredag ettermiddag fløy vi vestover, og installerte oss på Hotel Residence i Sandnes. 
Her er litt julepynt hos mormor og morfar; denne nissen var jeg litt skeptisk til da jeg var liten!


Gutta spilte kort.


Julestjerne i vinduet.


Julestemning.


Stort gavetre på Residence.


Lørdag formiddag gikk vi til vinterland rett i nærheten, der det tidligere var en rutebilstasjon.


Kaldt vær og stemning!


Eldste og yngste ville ta karusellen.


Og det gjorde de!


Mellomstmann ville gå på skøyter, så vi leide skøyter til ham og minstemann - 30 kr pr par.
 Gratis lån av hjelm.


Dette syntes guttene var kjempegøy, og vi skal definitivt gjøre dette mer i vinter!


Julestemning også på Vågen33, eller Amfi som det heter nå.


Så tok jeg turen til Konditoriet i Sandnes hvor jeg plukket opp denne fine kaken jeg bestilte 
for en stund siden.
Den smakte også riktig bra!


Minstemann laget korthus.


Etter en hvil på hotellet gjorde vi oss klare til bursdagsmiddag. Tradisjonen tro må minstemann fotobombe meg når jeg skal ta selfie i en 80årsdag, ref bestemors 80årsdag for 4 år siden.



Morfar serverte et nydelig måltid med bakt laks…


…. og pærer og is til dessert!


To duer på Sandnes stasjon.
Søndag formiddag tok vi og morfar nemlig toget til Stavanger.


Mini-slektstreff!
Her traff vi tanten min, mine to kusiner og deres til sammen seks barn.

Her står vi foran Bernhard Hanssonsgate 15, hvor både far og min farmor vokste opp.


Vi hadde en vandring på Våland med far som guide - 
her peker han på det huset hans far vokste opp i!



Det var en iskald dag, 
men jammen blomstret det i en hage!



Etterpå var vi hos min yngste kusine. Ref min underbevisste forkjærlighet for gult og rødt i malerier, som jeg i det første blogginnlegget i juli mente at kom fra barndommens besøk hos onkel og tante. Det ser ut som om dette gjelder flere i familien!


Bare se her!


Vi var 16 til bords og spiste gryterett - og det slo meg plutselig: 15 av oss het Kras! 
Dette ville onkel ha likt!

Det var en fin stund, som gjorde meg godt, merket jeg.


Innom mormor for å si hadet.
Korthusbyggingen avanserte.


Tilbake på hotellet for å hente bagasje, og sende mann og barn til flyplassen.


2. søndag i advent.
Rolig kveld hos mor og far.


Så ble det mandag og selve bursdagen. 
Kaker ble hentet på Gandsfjord seniorsenter.


7 damer på dameselskap (skulle vært 8 men det ble et sykdomsforfall).


Menyen var smørbrød og vin!


Bløtkake og gulrotkake etterpå.
Tante i Stavanger stakk innom med en gave og fikk litt kaffe og kake hun også.
Et hyggelig selskap!


Tirsdag tok jeg en liten runde og leverte julekort til IC og Irenes mor, og på impuls bestemte jeg meg for å også stikke innom kirkegården.
Men…. denne bekken og broene var ikke her før - til min glede skjønte jeg at her er det en bekk som tidligere har gått i rør under jorda, som er hentet fram i dagslyset igjen! Slikt liker vi!


Fint å besøke min mormor og morfars grav.


Line kjørte meg til flyplassen, slik at vi fikk tatt en kakao sammen der!


Farvel til Sandnes (helt innerst i fjorden der) for denne gang.


Se på solnedgangen!


Kom hjem til snøvær!


Og fyr på peisen!

Ha en fortsatt fin førjulstid!






1 kommentar:

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!