søndag 27. november 2022

1. adventshelg 2022

 

Vi har altså hatt kaldt og snø denne uka, selv om den er borte igjen nå. 


Midtsjøvann by night.
Atter en gang fikk jeg gått tur hit mens minstemann trente karate. Akkurat passe avstand slik at turen fyller hele treningstiden hans, og akkurat så langt den opplyste gangstien rekker.


Torsdag var det julebord med jobben. 
Ny kjole for anledningen.


Vi var på Stortorvets Gjæstgiveri, hvor det var god stemning.


Rakfisk!
Må alltid sikre meg det en gang før jul!


Jeg er i prosess med å ferdigstille guttenes julekalendere, men har noen gaver igjen ennå.
Eldstemann skal ikke ha pakkekalender i år, han har fått flaxloddkalender OG sjokoladekalender!


Lørdag sto jeg og solgte på kirkens julemesse. Det gjorde jeg også i fjor, men jeg hadde ikke kapasitet til å lage noe til salgsboden i år. 


Etter at vakten min var over fikk jeg selv kjøpt lodd, litt fra boden, og mat og te! 
Satt og pratet med hyggelige mennesker, og så kom Unni også og vi satt der en lang stund og kjøpte årer og hadde det hyggelig.


Kom hjem til dette!
Gutta mine hadde vært og kjøpt lyslenker til den nye hekken vår.


Nå har den lille furuen som morfar satte der hvor det sto et epletre en gang, blitt så stor at den også kunne få julelys i år. 


Mellomstmann ble så med meg på ærend på Ski storsenter og Langhus hagesenter, og vi kom hjem med ny krukke og minitre, som også fikk julelys på seg. 
(Nå har vi jo ikke edelgranen lenger, som jeg bare kunne klippe grener fra.)


Lettvint lørdagsmiddag, røkt ørret og eggerøre.


1. søndag i advent.
Minstemann og jeg tok turen til kirka, hvor tre barn ble døpt i dag.


Palmeblader på gulvet.
Hyggelig både gudstjeneste og kirkekaffe etterpå. 
Minstemann syntes det var storslagent at kakene der var gratis!


Vi kom hjem til opphengte adventsstjerner, både i gangen……


…og i vinterhagen!


Tok meg en pause med sesongens første gløgg og noen av de kjeksene jeg kjøpte på julemessen i går. 


Gubben og eldstemann tok en tur til Plantasjen for å kjøpe en ekstra skjøteledning, slik at vi i år også for første gang kunne ha lys på denne furuen  på sørsiden av huset.


Eldstemann hadde benyttet anledningen til å også kjøpe litt julepynt til sitt eget rom!


Nå har også trærne i steinbedet fått timer-lys på seg!


Og som vanlig også busken på plattingen.


Tradisjonen tro har vi kalkun på denne dagen, med stuffing, søtpotetmos, saus og rørte tyttebær.


Og så ble det jammen eplekake denne helgen også!
(Har gresskar i frysen, men ikke nok til en hel pai. Må tenke litt hva jeg skal bruke de gresskarrestene til!)

Ønsker alle en riktig fin advent og førjulstid!





2 kommentarer:

  1. Du verden som jule/advent tiden blir godt eksponert i Gulliveien!!!

    SvarSlett
  2. Takk kjære venn. Ønsker deg, og dere alle en flott og koselig adventstid🎄Klem til alle fra mormor🌞

    SvarSlett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!