søndag 18. juni 2023

Hetebølge og Fjellfugleleiken

 

Knusktørt og varmt hele uka.
På mandag tok jeg «middagen» i Slottsparken, siden jeg skulle på Vika kino og se «Skolen ved verdens ende» (A yak in the classroom) - en bhutansk film som jeg varmt vil anbefale.


Tirsdag.
Jeg fikk minstemann med meg på å gå tur ved Breivoll, på betingelse av at vi skulle kjøpe is på Nesset etterpå.


Minstemann tok dette bildet.


Vi gikk fra «midtre Breivoll» som jeg kaller det, fulgte skogsti ned til Nedre Breivoll - Svartlaget som noen sier - og fulgte deretter veien ned til Nesset.
Men der var det ikke mulig å vippse - selv om jeg mener jeg har gjort det før - og jeg hadde ikke tatt kort med.


Så vi gikk tilbake til midtre Breivoll hvor minsten vasset litt.


Nyter livet!


Hjemme igjen innser jeg at vi ikke får tid til å kjøre tilbake, siden kiosken stenger kl 21. Vi prøver lykken på Deli de Luca i Nordbyveien, Ski, men der er maskinen tom for softis. 


Endelig softis - på Circle K Langhus!


Både onsdag og torsdag ble lunsjen inntatt på en stekende varm benk i Spikersuppa, Oslo.


Onsdag ettermiddag gikk jeg tur rundt Tussetjern. Hyggelig å se både sauer og hester her. 


Pluss en krokodille som var på vei ut i tjernet…


Fin tur, men det var så mye mygg at jeg følte meg som Lars Monsen i Alaska.


Nå er det peonblomstring i hagen!


Fagerbusken blomstrer også fint nå.


Og det begynner å dukke opp poteter. Har måttet vanne her annenhver dag for å redde denne avlingen.


Liljene står her i fin skrud, sammen med de blå ugress-blomstene som frør seg selv. Må finne noe annet å ha her - kanskje en rododendron til?


Blomstring overalt.
Har en del lupiner som skal fjernes, men venter til etter blomstringen.


De blå liljene blomstrer også.


Har ikke lagt ut bilde av gresskarplantene på lenge, for de har sett så stusselige ut etter utplantingen, men de har det bra og har kommet seg, blir vannet hver dag og har til og med fått en blomst!


Torsdag. 
Peonblomstringen vil gå fort nå i varmen, så det måtte bli mer fotografering!


Fredag og siste skoledag.
Da blir det som vanlig Funky Frozen youghurt!

Ferdig med VG1, 8. klasse og 5. klasse.


Dekket til bryllup i Gildesalen på Sørmarka konferansehotell. Jeg, gubben og mellomstmann var på befaring av lokale til ny konfirmasjon neste år!


Lørdag.
Ny langtur, denne gang i et delvis «nytt» område. Gubben kjørte meg til nesten Bysetermåsen, hvor stien opp til Fjellfugleleiken begynner. 
Startet 10:06 herfra.

Raskt delte stien seg i to, og da skal man holde til venstre.


Normale folk reiser til stranden en dag som denne istedet for å labbe rundt i en knusktørr og varm skog.
Drikkepause her etter en halvtime - nydelig skogområde med fin og åpen skog, og utsikt over «juv» til både høyre og venstre.


10:37 og jeg er oppe på Fjellfugleleiken.


10:44
Skimter et fint myrområde bak trærne her.


«Wow», glapp det ut av meg da jeg kom hit noen minutter senere.
Bildet yter ikke området rettferdighet. Skjønner hvorfor det heter Fjellfugleleiken - dette var som å gå på fjellet!


Wow igjen.
Store Fjellfugleleiken.
Gjett om jeg skal gå her igjen i høst, i kald, klar luft og høstfarger!


Myrull med edderkopp på.


Mye myrull.


Jeg syns det er dekorativt med klopper.


Wow-faktoren var høy på denne turen.
Kl 11:00 var jeg fremme ved Fugleleiktjern.
Kan være en fin teltplass en gang, men vannet så dødt ut. Det vrimlet av øyestikkere, men tviler på at det er fisk. I Fiskekartbok for Oslomarka står det: «ørret, varierende levevilkår - kan ha dødd ut», og det tror jeg de har.

Hadde en lengre drikkepause her på dette fredfylte stedet.


11:50 var jeg oppe på Tømmeråsen, og her har jeg jo vært før, både med venninne og med eldstemann.
Men har aldri før opplevd å være her helt alene! De fleste har jo vett til å ikke komme opp hit på en dag med 28 varmegrader.


Ikke noe å si på utsikten!
Jeg var ganske ferdig da jeg kom opp hit, og trengte både mat og drikke. Hadde pause en drøy halvtime.


Gikk så videre i retning Vangen, og her kl 12:52 tok jeg drikkepause samme sted som eldstemann og jeg måtte plastre vannblemmene hans forrige gang. Neste gang han gikk her med skolen, var den turen hvor han brakk ankelen. Rart å tenke på.


Slik er utsikten fra dette stedet.


13:30 er jeg kommet ned til Svartoren, det lange smale vannet.
3,5 time har jeg da vært på tur uten å se snurten av et annet menneske.


Men her dukket den første teltplassen opp.


Litt senere, der hvor flåten er, var det to skravlende damer med hver sin kajakk på land - kanskje det var de som bodde i teltet?


Jeg tok ikke flåten denne gang, men gikk på vestsiden av vannet hele tiden. Veldig varierende kvalitet på stien. Og MYE mygg!


Men fint å få sett så mye av Svartoren!


Tok en drikkepause og de siste seige kjeksene (tips: ikke ha franske vaffelkjeks i plast-matboks), da jeg fikk turens dyreopplevelse - andemor med fire små (selv om vi bare ser tre på dette bildet).

Gikk deretter forbi en teltleir til, hvor en familie med to små barn hadde slått seg ned.


Hørte også plask i vannet - mye fisk her! Men det største plasket kom fra en mann som hoppet uti og badet sammen med hunden sin.
Så også en familie på kajakk- og kanotur, og et par som kom inn på stien uten sekker, magebelte eller noen ting. De var kanskje på en kort rekognoseringstur?


14:40, og jeg er nesten ute på bilveien igjen. Ser at Svartoren er oppdemmet. Skjønner nå hvorfor Svartoren ser ut som en elv - det er fordi den har vært det en gang. På tidlig 1800- tallet ble den oppdemmet for å få til tømmerfløting. 

På tross av dårlig dekning får jeg tak i gubben og ber ham hente meg. 


200 meter på asfalt før jeg er tilbake der hvor gubben satte meg av.


Klokken er 15:00 og jeg er fornøyd med å ha klart en femtimers tur (inkl pauser) i til dels svært kupert terreng, mange flotte naturopplevelser og en million myggstikk rikere!
(Ja, hadde myggmiddel på meg!)


Hjemme igjen.
Dagens peonbilde.


Fagerbusken igjen.


Nytt potetbilde.


Og i år blomstrer nyperosebusken min.


Har visst ikke tatt bilde av hortensiaene foran garasjen siden de var nyinnkjøpt - de står fint med en flott rosafarge!


Søndag, og vi har hatt årets første tropenatt. I dag har jeg og minstemann vært på sommerfest i kirken. 
Først familiegudstjeneste, hvor «betingelsen» var at han kunne være i lekekroken - jaja, det jo bedre enn at han sitter hjemme foran en skjerm. 
Han kom lenger fremover og ble mer deltakende etter hvert.


Flott blomsterbed utenfor kirken også.


Etter på var det pølser, frukt og kjeks utendørs, med musikk og sang. 


Og ulike aktiviter og en dame som laget ballongdyr til de minste. 
En fin sommerfest, med kun et par regndråper.


Minstemann oppe i sommereika som ble plantet i år 2000.

Etterpå dro jeg og gubben til Plantasjen og handlet dekkbark på tilbud og et par nye blomster til hagen. Men de får det komme bilde av senere, for nå - NÅ - nå regner det! ENDELIG bøtter og plasker det ned, og som alle åkre, hager, bekker og skoger trengte det!


3 kommentarer:

  1. Det var da veldig til skogstur - 5 t.? Men det er du som prioriterer. Og som vanlig mange fine fotos. De blå blomstene (liljer) heter Iris og er nesten umulig å bli kvitt. Takk for fin blogg! Klem!!!

    SvarSlett
  2. Kjære du mi datter! Som vanlig må jeg si at jeg er imponert av deg! Alt du makter!😍 gå mange timer i skogen når det er så varmt! Det normale ville vel vært å dra til ei strand, men heldigvis er «smaken» forskjellig! Kyss og klem 🥰

    SvarSlett
  3. Flotte bilder både fra en blomstrende sommerhage og naturbildene 👍😊Imponerende tur i høy temperatur og med høy myggfaktor. Du må jo være den sprekeste jente på Østlandet og dalstrøka innafor 👏👏🌻🌻

    SvarSlett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!