søndag 11. juni 2023

Korte hverdagsturer og lang helgetur

 

Mandagstreningen var Kongerunden. Glemte å ta på meg myggmiddel - hadde heldigvis hettejakke på meg (eldstemanns gamle fra svømmetiden!), men ble stukket to ganger i hånden!


Tirsdag.
Kongerunden igjen bare motsatt vei.
Husket både myggmiddel og flåttmiddel idag!


Onsdag.
Sommerfest på skolen med den tradisjonelle kunstutstillingen.
Minstemann har laget bananen som ligger bakerst!


Grilling i skolegården, og underholdning av alle klassetrinn hver for seg, og så til slutt hele skolen sammen, som vi ser her. 


Etterpå hjalp minstemann meg å vanne.
Det er tørke her - det er knusktørt, stor skogbrannfare og ingen utsikter til regn.
Er så redd det skal bli reprise (eller verre) av sommeren 2018.


Noe av gressløken har gått i blomst!


Kantgresset har ingen hatt tid til å gjøre noe med, så minstemann hjalp til med å klippe det også, mot litt lønn!


Torsdag hadde jeg hjemmekontor, og brukte lunsjen til å gå Kongeveien til Stuene, hvor jeg hadde planlagt å ta lunsjpausen, men der «krelte» det av skolebarn som hadde turdag!
Hyggelig det, men da endret jeg mine planer.


Fant til min overraskelse et gunstig rastested på min vei videre mot Steinsleppen.


Satte meg på en stor stubbe og satt med sola i ryggen mens jeg spiste.


La merke til denne bjørka ved siden av meg. Den må være eldgammel. 


Knallblå himmel og ikke en eneste sky i sikte.


Fredag.
Jentetreff på No4. 
Jeg benyttet anledningen til å gjøre ærend på Ski Storsenter først - tror det er flere måneder siden jeg har vært der!


Skeiet litt ut……


Lørdag.
Alle bortsett fra mellomstmann, som har litt vondt i foten, dro til Festdag for Langhus, som ble arrangert av Langhus Idrettslag på idrettsplassen.

Eldstemann gav seg etter en prat på AP-standen og litt mat (gratis pølser og boller + åpen kiosk i Langhushallen), men minstemann prøvde seg på 7 ulike aktiviteter som til sammen ga ham en t-skjorte.


Her i hinderløypa.


Og her prøver han taekwondo. 
Noe karategutten klarte ganske bra.


Det var også det han syns var mest gøy, sa han etterpå, selv om han likte basketball og håndball også.
Fint å få ham med ut på litt aktivitet i dag!


Etterpå gikk vi på den nye butikken Dollarstore, hvor jeg ikke kunne dy meg for å kjøpe dette lille alve-møblementet til hagen. Pinnene etter mellomstmanns alvehus fra hjemmeskoletiden ligger her fremdeles -kan prøve å bygge det opp igjen!

Grilling om kvelden.

Ellers har jeg klart å få smøget inn litt hagearbeid hver dag.
Kun kannevanning tillatt nå, ikke lov å bruke hageslange.


Søndag.
Ut på langturtrening. Startet fra Bøleråsen hvor jeg gikk over Lauvåsen.
Hadde tenkt å kopiere turen om Sterkerud fra april 2021, FØR Karlsrud slipper kuene sine ut i skogen!


Fint på Lauvåsen, god utsikt!


Men når jeg skulle fortsette mot Djupdalen, kom jeg ut på den splitter nye grusveien som Karlsrud har anlagt. 
Det har vært mye skriverier om denne i lokalavisa, for både MDG, Friluftsforum Nordre Follo og Naturvernforbundet Oslo og Akershus har protestert og anmeldt, og saken har vært flere runder i rettssystemet helt opp til Høyesterett. Men heldigvis (synes jeg) vant Karlsrud til slutt. 

Det har visst spesielt vært en naturfotograf i området her som har reagert negativt. Skjønner jo det, men han kan ikke få marka for seg selv. Jeg synes at det er vel så viktig med tilrettelegging for at flere skal kunne komme seg ut i naturen, spesielt når det er så forholdsvis nært bebyggelse som dette er.



Veien ble selvsagt laget først og fremst for skogsdrift, men det har hele tiden vært tanken å legge til rette for mer rekreasjon for flere. Går ut fra at dette skal utvikles videre med rasteplasser, og tror det var snakk om en gapahuk. Og skiløyper om vinteren. Blir spennende å følge med videre!
Syns det ble fint, jeg!


Jeg gikk veien helt til endes, men da måtte jeg snu og gå litt tilbake, og prøve å finne ut hvor den opprinnelige stien gikk.


Da la jeg merke til flere trestammer som var sagd ned til den blå merkingen, og måtte bare gå litt ut av veien og gjennom anlegg/hogstområdet til den gamle stien.


Back on track - Djupdalen.


Så var planen å gå til stikrysset Torget og videre ned Delingsdalen, men jeg må ha tatt en snarvei, for plutselig var jeg på vei over Steinryggen i stedet. Noe jeg tror var mye bedre og finere, og dessuten var jeg jo på riktig vei, da denne stien går parallellt med Delingsdalen.


Da jeg kom til Sterkerud var det noen speidere i hytta, men det var ikke noe problem at jeg tok rasten min der. Hadde da ikke sett folk siden jeg traff en mann med hund på Lauvåsen. Men her kom det en flokk folk og spurte om drikkevann, spesielt til den svarte hunden de hadde med, og det fikk de av speiderne. 


Så kom det en eldre mann i bar overkropp, han hadde en solkremflaske i baklomma, men ikke noe drikkeflaske så vidt jeg kunne se. Hva er det med folk som ikke har med nok drikkevann i denne varmen?

Jeg hadde med mer vann enn jeg trengte, for jeg skulle jo øve meg i å gå med tyngre sekk! Måtte ofte ta drikkepauser. Gåstaver brukte jeg også i dag.


En av speiderne hentet vann her, så dette er faktisk et lite brønnhus! Greit å vite hvis krise en gang. Han spurte om jeg hadde nok vann (det hadde jeg jo!), og jeg spurte om dette vannet var drikkendes eller om det måtte kokes først. Han sa at de pleide bare drikke det, men «hvis det blir enda tørrere nå må vi begynne å koke det». Og han la til at det var jo litt smårusk i det, så man kunne sile det, men de så bare på det som «speiderkrydder» 😂


Startet fra Bøleråsen 10:30 og var på Sterkerud 12:00. 
Etter 45 minutters pause gikk jeg videre.
Syns det er så fint her - skimter Karlsrudtjernet mellom trærne.
Kommer ikke så godt fram på bildet.


Her! (Zoomet inn)


To broer her - trodde det var Karlsrudbekken. 


Men så kom det enda en bro. Tror de må være nylaget.


Her er broen over Karlsrudbekken, slik jeg husket.

Like etter så jeg en diger buorm, men rakk dessverre ikke å ta bilde av den.


Gikk også denne gangen om Grauthølet - det er fint når det er så tørt, men bør nok unngås hvis det har vært mye nedbør. 


Ut på bilveien ved Almenningen - her ser jeg bakover.


Så fikk jeg se starten på den nye grusveien, og da var det bare å følge den tilbake til der jeg kom ned fra Lauvåsen.


13:30.
Måtte sette meg litt i veikanten og ta en minipause med mer vanndrikking og hvile den høyre leggen min som begynte å småklage litt. Satt her 15 minutter.


Fulgte veien videre til Lauvåsen, gikk over den og kom tilbake til bilen på Bøleråsen klokken 14:24!


Ingen tvil om hva jeg skulle gjøre da jeg var hjemme igjen!
Ta frem solseng, kaste klærne og få litt sol på seg!

Håper alle har hatt en fin helg - en uke til skoleferie!



2 kommentarer:

  1. Stolt av deg! KLEM!!!

    SvarSlett
  2. Mor må kommentere! Alt du får med deg og alle stedsnavnene du kan!!! Imponerende🥰 Jeg har aldri svettet så mye som i går og i dag. Ifølge værmeldingen kl. 19.00 var Rogaland varmest i landet🥵Kan jo ikke klage, bare nyte! 😍

    SvarSlett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!