mandag 10. juli 2023

En uke på Rhodos

 

Å si at det er flott her, vil være en underdrivelse. Alle mine fordommer om Rhodos som et «harry» sted, forsvant ganske så raskt!


Søndag 2. juli kjørte vi til flyplassen grytidlig om morgenen, i regnvær! 
Da var det godt å bare dra!


På plass i flyet.


Her var det skjerm på hvert sete, og gjorde den lange flyturen litt mindre kjedelig,


Vi landet på Rhodos, fikk bagasjen, og fant frem til rett buss. Fjellene i bakgrunnen her er Tyrkia. 


Framme på La Marquise Luxury Resort Complex!
Nå som barna er litt større følte vi for noe annet enn Mallorca/Viva Blue opplegget, og vi fant fram til dette området på Rhodos hvor det skulle være mye gøy av aktiviteter for «vår» aldersgruppe.


Jeg, minstemann og mellomstmann fikk rom på gateplan med «garden view», og det var jeg veldig fornøyd med, selv om vi egentlig skulle ha «pool view». Men bare to skritt frem så kunne vi se bassenget til venstre. Minigolfbane og yogaplass bare noen steg unna,


Vi pakket ut litt og så gikk vi og så oss om. Lekepark og babybasseng her også!


På vei til middag, som vi i dag inntok i hovedrestauranten v/resepesjonen; der blir også frokosten servert.


Rosehage!


Fine blomster, og vi ser restaurantbygningen i bakgrunnen.
Vi hadde på forhånd fått beskjed om at det var kleskode der, menn må ha på seg lange bukser (ikke lov med shorts!)


Det var buffèt, men SÅ mye godt! 
Dette er en stor tallerken med bare forretter.


En storslagen resepsjon!


Jeg og gubben gikk etter middag for å se oss mer om.


På vei opp til takterrassen.


På takterrassen fikk vi flott utsikt over området. Likte at hotellet ligger spredt utover i flere små bygninger, vakkert plassert i åssiden.


Vi gikk og satte oss i baren ved resepsjonen og fikk med oss «gresk aften».


Gresk musikk og dans! Jeg var bare et stort smil da vi gikk derfra. 
15 år siden sist vi var i Hellas - alt for lenge siden!


Mandag 3. juli.
Stranddag!


Dette er livet! (En setning jeg sa ganske ofte denne uken!)
Gratis for hotellets gjester å ligge her. 


Ingen kom og skulle selge oss solbriller, t-skjorter, hårfletting eller massasje! 
«Eller frukt», tenkte jeg, men i samme øyeblikk hørte jeg «strawberries, cherries, nectarin, peaches….», og jeg begynte å le. 


Spiste lunsj i strandbaren rett bak oss - også drevet av hotellet vårt, kunne bare sette alt på rommet!


Etterpå leide vi en trøbåt, som eldstemann, minstemann og gubben brukte en stund.


Steinete strand med flotte steiner - måtte bare plukke noen med meg hjem til hagen.


Vi dro til Faliraki, en liten by noen kilometer fra Ammoudes der vi bodde. Der er det flere restauranter og butikker. Tok taxi begge veier. Pastitsio til meg.


Her fant vi en fantastisk restaurant, Greek Spirit, med gresk stemning og kjempegod mat.


Gatelangs i Faliraki.


Jeg gikk og så litt i butikker og kjøpte litt suvenirer, bl.a disse flotte øredobbene.


Og hva gjorde guttene? 
Jeg var så «uheldig» å legge merke til et spillested/arkade da vi kom, og til og med si det høyt, så guttene ville selvsagt dit!


Det var kjempegøy!


Mye å prøve her!


Tirsdag morgen 4. juli, etter frokost. Jeg gikk og så meg rundt i denne flotte delen av hagen, som lå bak yogastedet og nabobygningen vår.


Må bare dele noen bilder herfra.


Syns det var så fint.


Skulle selvsagt hatt med lyd på - mange gresshopper!


Dette er faktisk store rosmarinbusker, rett utenfor inngangsdøren vår. 


I dag var det Water Park dagen. Ligger bare noen hundre meter unna hotellet vårt.
Ufarlige kyr rett innenfor inngangen!


Vi startet i bølgebassenget (jeg og de to yngste). 


Etter en stund tok minstemann kjegle-sklia like ved.


Etter lunsj klatret de yngste litt på Wet Bubble.


Her hadde de vært litt i barnebassenget, selv om mellomstmann strengt tatt er for gammel til det!


Vi brukte mest tid ved den lille lazy river (at det også var en større en fant vi først ut senere).


Det var kjempegøy, de yngste var oppi der kjempelenge, og jeg også for så vidt, men vi var alle uti her!


Jeg var den eneste som prøvde begge lazy riverne; mens jeg prøvde den store gikk de andre opp til noen sklier, hvor de yngste, men spesielt minstemann tok alle skliene han fikk lov til! Dessverre ingen bilder av dette, siden mammaen satt i store Lazy River mens minstemann tok sklier!



Buffét på hotellet i dag også. Asiatisk tema i kveld.


Onsdag 5. juli.
Sto opp tidlig og gikk ut på tur kl 7. Avsluttet den med å gå inn i denne lille kirken som ligger på hotellets eiendom.


På et skilt sto det at kirken/kapellet var reist av bestemor Anna Maria til minne om sitt lille barnebarn Nikos som brått hadde blitt revet bort.


Minstemann tok bilde av den største edderkoppen han hadde sett!


Jeg var med på både yoga og aqua gym idag, og vi spiste lunsj her i basseng-kafeen. 
Mer basseng, flytemadrass, soling og svømming, så var jeg med på strekk-time også. Får sånn energi i varmen!


Så fikk vi med guttene på bordtennis-turnering.


Vi skulle egentlig spille minigolf, men vi måtte reservere tid for det, så da gjorde vi det til neste dag i stedet.


I dag spiste vi på den tavernaen vi hadde sett rett nedenfor Water Park. Helios/Ilios. Jeg hadde Kleftiko.


God og billig mat her.


Etterpå hadde jeg og gubben «date» på terrassen vår, med hvitvin (flasken sto på rommet da vi ankom!), ost og kjeks.


Men vi fikk selvsagt selskap av minstemann som var full av energi; så på stjernene, skulle finne edderkopp, stå på hendene, slå hjul etc. 



Torsdag 6. juli.
Etter yoga og bassengflyting/duving på flytemadrassen var det stranddag igjen. Veien til stranden går gjennom en fint dekorert undergang.


Og videre på en flott «aveny» med palmetrær på hver side.


Vi nyter livet.


Fornøyd!


Eldste og minste prøver å fange fisker med håv.


Minstemann fant sin favorittis: Oreokjeks-is!


Til slutt betalte vi 10 Euro for at minsten skulle være litt på dette store, flytende lekelandet.


Det var utfordrende for ham, men han klarte seg bra.


Stas å bli kjørt hjem i en av hotellets «golfbiler», det var også disse som kjørte oss fra resepsjonen til rommene våre da vi ankom.

(Og nei vi klarte ikke å unngå litt solbrenthet, selv om vi prøvde så godt vi kunne!)


Jeg var med på strekk i dag også, så var det endelig minigolf!


Gøy, men varmt!


Etterpå var det rett i bassenget for meg og de to yngste.


Nok en gang middag på Helios/Ilios ved Water Park, men «noen» var for sliten til å gå hele veien selv!


Fint å være samlet til middag - i dag hadde jeg kylling souvlaki.


Pizza til minstemann.


Abba-show på takterrassen om kvelden.
De var helt elendige, og lydmixen var en katastrofe, men jeg satt nå likevel og hørte på til det var ferdig.


Fredag 7. juli.
Opp tidlig, gå tur mellom 7 og 8, frokost, yoga, bading helt til Aqua gym, og så soling helt til lunsj.

Bassenget her er en historie for seg, man kan svømme tur her i mange kvartaler rundt bygningene, det er nesten som et mini-Venezia med broer over «lagunene». 


Eldstemann kom ut siste halvtime før lunsj og lå i skyggen.


Lunsj i basseng-cafeen.
Dette bildet skal jeg ta frem når det blir mørk høst!


Vi tok buss fra hotellet til Rhodos by klokken 15:30. 
Her ser vi St. Nicholas festningen.


Her et sted sto Kolossen, et av verdens syv underverk. Kolossen var en enorm statue av den greske solguden Helios, selve sokkelen var 15 m høy, og statuen 34 m høy. 
Den ble bygget mellom 294 og 282 f. Kr.


Antakelig har den IKKE stått på denne måten med en fot på hver side, men det er slik man har forestilt seg det i nyere tid. Men man aner jo her hvor stor den har vært.
Man vet ikke sikkert hvor og hvordan, for den sto bare i 56 år. Pga et jordskjelv brakk den ved kneleddene og ble liggende i over 800 år. Men på 600-tallet ble den solgt, brukket oppi flere deler og fraktet bort.



Minstemann ved vannfontene.


Minstemann ved de to søylene som markerer hvor statuen kan ha stått.


Søylene fra andre siden.


Gjengen min i Rhodos by!


Krigsminnesmerke.


Vi er på vei til middelalderbyen og Riddergata.


Mye fint å se på veien.


Og mange katter!
Advarsel: det kommer flere kattebilder!


Nydelig!


Minsten ser på ruiner av Afrodite-tempelet, bygget av sandstein. Dette er fra 3. århundre f Kr.


Her var det også veldig fint!


Veldig spesielle steiner i gaten.


Vi spiste tidlig middag på et sted som heter Zebrano.


Minstemann klarte å ta dette flotte bildet av rommet/terrassen vi satt på.


Riddergaten.
Jeg gikk her alene, da de andre ikke ville gå så mye, og heller holdt seg i området/gaten ved restauranten.


Flere katter.


Fire katter på rad.


Sjefen.


Palace of the grand Master of the Knights.


Ny pus.


To katter ved et ruinområde.


Ruiner.
Fint å ha vært i Rhodos by. Det ble litt suvenirhandling her også.


Gubben og eldstemann har pool view både fra inngangsdøren……


…og fra balkongen!


Lørdag 8. juli
Etter frokost, yoga, duving, aqua gym, soling, bading og lunsj, ble det mer soling og bading på denne siste hele dagen vår på Rhodos!

Er glad jeg tok med denne flytemadrassen som jeg kjøpte på Mallorca i 2018. Gutta har lekt masse med den, og jeg har ofte ligget og kost meg og «duvet», som jeg sier.


Hadde «tradsjonen tro» (altså på siste hele dag av sydenferie) en ansiktsbehandling på hotellets spa!
Etterpå var det avskjedsmiddag i hotellrestauranten.


Mellomstmann på gubben og eldstemanns balkong.


Jeg og gubben hadde nok en «date», denne gang på hans balkong med bassengutsikt!

Søndag 9. juli bar det hjem til Norge igjen. Trist å reise, men ifølge værvarselet skal det bli en ordentlig hetebølge med over 40 grader på Rhodos og i hele middelhavsregionen, så vi valgte rett uke! En fantastisk uke som har gitt oss mange gode minner og solenergi!





3 kommentarer:

  1. Høres og ser herlig ut Elisabeth, og som alltid kjekt å lese om aktiviteter, blomster, tur og dyr😁. Husker litt fra da jeg var på Rhodos da jeg var 8 år- et minne var å ri på esel. Og så erindrer jeg, steinene i gatene. Dette hadde jeg glemt. Klem IC

    SvarSlett
  2. Kjære datter! Takk for kjekk lesing og mange flotte bilder fra turen! Nå har dere mange gode minner å se tilbake på når høsten og vinteren kommer! Klem 🥰

    SvarSlett
  3. Fine bilder fra det som ser ut som en flott familieferie. Veldig bra å ha kjekke opplevelser pluss mye sol og varme å møte høst og vinter med 👍🤩 Ha en fortsatt god sommer 🥰🌻

    SvarSlett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!