lørdag 1. juli 2023

Myrvandring, Breivoll og litt hage

 


Nordre Lauvåsmyra.

På tirsdag var jeg med på myrvandring, en tur arrangert av Geir Arne, som jeg kjenner fra kirka. Han er også leder av Norsk botanisk forening - Østlandsavdelingen.
Totalt var vi 11 personer med på turen. Vi møttes øverst på Bøleråsen, der man kan gå inn til Bukkestitjern eller Lauvåsen. Rett etter vi hadde begynt på stien over Lauvåsen, tok vi inn en sti som går rett til venstre. En grunn til at jeg ble med på turen, var nettopp å få bli med til steder jeg ikke tør gå alene - tør jo ikke gå på en myr, for tror jo jeg skal dette oppi et «slukhål» med en gang!


Å se Flekkmarihånd, en orkide, var hovedmålet med turen.


De flekkete bladene er opphavet til navnet. Det er roten som ser ut som en hånd.


Tranebærplanter. Kanskje plukke tranebær her i høst?


Geir Arne viser her Stormarimjelle.


Stormarimjelle.
 Interessant å lære noen navn og se litt nærmere på planter som jeg nok vanligvis bare ville oversett.


Nikkevintergrønn!


Soldogg (insektsspisende). Ikke blomster på ennå.


Bjørnemose.


Multeplanter, men det blir bare multer hvis det er en god mix av hunn- og hannplanter.


Myrkongle.


Så kom vi til vakre Bukkestitjern.


Sivblom.


Det ser ut som det regner i vannet, men det var bare store mengder vannløpere.


På Bukkestimyra var det faktisk multer på vei!


Bukkestimyra. 
Dette er det eneste stedet i Nordre Follo hvor det vokser breimyrull.


Te/kaffe og kake ved Bukkestitjern etterpå.


Nydelig sted.


Et siste bilde før vi gikk en annen sti tilbake igjen.


Onsdag var jeg på kino etter jobb. Var på Vega kino og så en film som heter Tar, men var den eneste i hele kinosalen!


Etterpå tok jeg en runde på Nasjonalmuseet før jeg avsluttet med tagliatelle Boscaiola på Bella Bambina i Østbanehallen.


Torsdag. 
Hjemmekontor igjen og utvidet lunsjpause. Disse guttene har ikke gjort annet enn å sitte foran skjermen siden de tok sommerferie, men i dag fikk jeg minstemann med på en tur til Breivoll.
Parkerte på nedre, og gikk til Midtre, men gikk på gangsti denne gang istedet for skogsstien. 


Jeg vasset litt jeg også. Mens vi var der kom en flokk barn, sikkert en SFO-gruppe som padlet på store flyte-flåter!


Nyter livet.


Denne gang hadde jeg med kort, og vi kunne derfor kjøpe oss en is på Nesset.

Senere på dagen tok jeg med eldstemann for å kjøpe shortser til ham, så han fikk også vært litt ute av heimen i dag.


Så plukket jeg over 600 g jordbær fra jorbæråkeren. Fint det, nå som en kurv norske jordbær kan koste alt mellom 50 og 80 kroner!


Fredag og flere bilder fra hagen. 
Her begynner det å skje ting. Sådde jo frø her i den gamle sandkassen i år i stedet for å plante sommerblomster (alt for dyrt!), så det blir spennende å se hva som skal til å blomstre her nå.


Gresskarplantene trives bra.


Det blir ikke så mange gulrøtter. I år sådde jeg vintergulrøtter, og de trenger også litt lenger tid på seg før de blir høsteklare, men så tåler de til gjengjeld lenger lagring.


Fredløs ble ikke så høye som de pleier, antakelig pga tørken tidligere i sommer. Har vannet dem når de hang som verst, så derfor har de i det minste overlevd.


Nå er det Brennende kjærlighet som blomstrer i dette området. 

Er lei fordi jeg ikke har rukket å gjøre stort i hagen i år, jeg har jo prioritert å gå turer i stedet. Hadde trodd at jeg skulle få gjort noe denne uken her, inimellom hjemmekontor, men nei. 
Det har heldigvis regnet en del. Men etter fotograferingen fikk jeg endelig gått og røsket litt ugress her og der!


Søte små babyepler på vei.

Lørdag har vært en travel dag med mer luking, jordbærplukking, ærender og mye annet. 
Dette blogginnlegget publiseres lørdag i stedet for søndag som jeg vanligvis gjør, for i morgen får jeg andre ting å tenke på enn å blogge!

Mer om det neste søndag. Stay tuned, og nyt sommeren!











1 kommentar:

  1. Flotte naturbilder 👍 Veldig kjekk lesing om alt det du rekker å få til i løpet av en uke. Ha en fortsatt fin sommer 🌻🥰

    SvarSlett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!