søndag 27. august 2023

Tema: Epler

 

I går tok jeg først minsten med til frisør, så mellomstmann ut for å kjøpe klær til ham, men så var det ut i regnet og høste epletreet! Det var så mye epler!


Fremdeles masse igjen! 
Har nå bedt naboene komme og plukke, jeg har ikke kapasitet til mer!


Bilde fra mandag. 
Jeg gleder meg fortsatt over blomstring i den gamle sandkassen!


Nærbilde.

Før-bilde.
Nå MÅ jeg prioritere hagen, og tok hagearbeid som trening både mandag og tirsdag.


Etter!
Hakket vekk alt ugress, plantet den ene rosebusken som har blomstret to ganger i år - det er et eksperiment. Aner ikke om den overlever vinteren! Lagt på rododendronjord, og bark. Ser mye bedre ut.

Har også etterfylt bark og tatt bort ugress i skråningen ved barlindhekken. Pluss litt andre småtterier.


Fint med buskmure og høstfloks ved siden av hverandre.


I dag fikk jeg med meg hele familien til Markedshelg på Bøndenes hus.
Det var mer som skjedde her enn i fjor, men savner enda flere aktiviteter for barna, som f.eks pil-og-bueskyting, som det var første gang vi var her. 


Flere veteranbiler i år.


Da måtte vi jo ha det litt gøy!


Kule biler!


Kunne ikke akkurat legge meg på panseret…..


Veterantraktor!


Hadde trodd at minsten kanskje ville ri på hest, men det ville han ikke. I går var det også andre slags dyr her, men da var det så dårlig vær.


Det ble titting, spising, og handling.


Til slutt fikk jeg med meg at vinneren av fotografikonkurransen ble kåret, det var bildet med rød sirkel her. 



Kom hjem med plommer, kjøttdeig av høylandsfe, koteletter av utegris, røkt laks, ørret og hval, honning og sjokolade. Akevittgeleen fikk vi med på kjøpet, men den kjenner jeg kanskje noen som vil ha…..



Eplemos i stor gryte, eplepurè til dagens middag i den lille gryta.


Det ble treretters i dag! 
Vi har normalt ikke det på søndager, men i dag var et unntak.
Siden vi skulle ha and til middag (dyrt, så kan ikke kjøpe så mye), så tenkte jeg vi måtte ha en blomkål- og broccolisuppe til forrett.
Eplemost i glassene!


Andebryst med stekesjy, eplepurè, gulrøtter fra hagen, og poteter.
Det ble veldig bra!
Trikset er å steke andebrystene med svoren ned i noen minutter, litt på andre siden, så legge i ildfast form og ha i ovnen på 175 C i ca 30 min. Så slå av ovnen, åpne ovnsdøra og la kjøttet hvile der mens forretten spises. Da ble den perfekt!!


Og så kunne det jo ikke bli noe annet enn tilslørte bondepiker til dessert i dag.

Da er vi klar for en ny uke, som vil innebære skrelling og nedfrysing av en million epler. Innholdet i baljen har knapt minsket, på tross av eplemos (til desserten + tre glass i tillegg) og eplepuré i dag! Til dette brukte jeg nøyaktig 25 (ganske store) epler til sammen.




2 kommentarer:

  1. Blir litt sulten av å lese om alt de gode du lager! Travel dame som vanlig. Du får kose deg og slappe av i helga som kommer❤️😄

    SvarSlett
  2. Fint etter luking. Håper muren står en stund til. Klem!

    SvarSlett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!