søndag 10. september 2023

September-hagen

 

Blomstringen i den gamle sandkassen vil ingen ende ta, den er jo på det flotteste nå!

Jeg har prioritert hagen denne uken, og har fått gjort en del:


Mandag.
Før-bilde.


Etter.
Man ser ikke store forskjellen, men jeg fikk klippet ned avblomstrede peoner og brennende kjærlighet, og fikk røsket masse ugress fra dette steinbedet. 
Den store nypebusken skal bare fjernes har jeg bestemt meg for, den blir alt for stor! Men det blir et eget prosjekt.


Tirsdag.
Før-bilde.


Etter. 
Finn to ting som mangler! 😉

Furutreet måtte fjernes før det ble for stort for oss. Hadde selvsagt fått ok fra naboen på forhånd. Minstemann hjalp meg med å kjøre bort de største greinene som jeg klippet av før jeg begynte å sage ned treet.


Onsdag var det foreldremøte på ungdomsskolen, men på torsdag var det hage igjen.
Før-bilde. 


Etter.
Ja, jeg ble ikke ferdig, for jeg måtte gi meg når det ble så mørkt at jeg ikke så forskjell på snegler og bark.
Men her har jeg rensket opp rundt kassene, hvert fall de tre til venstre. Rakk ikke den til høyre, og heller ikke oppi de kassene jeg ikke har brukt i år. 
Så det blir neste prosjekt.

Jeg var ganske irritert når jeg holdt på med dette, for grunnen til at jeg har lagt duk og bark her var jo nettopp for å slippe all lukingen! Må vurdere annen type duk og stein her i stedet. 
Og i tillegg ble jeg spist opp av mygg mens jeg holdt på. 😩


Lørdag.
På vei til Bondens marked på Kolbotn. Vollen ut mot veien er også flott nå, og skal ikke klippes før alt har blomstret av og gått i frø! Og så trenger vi ikke klippe grøftekanten, den er gravd opp av Telenor som har lagt fiberkabler i gata!


Måtte vente litt på toget (gubben var på trening, så jeg hadde ikke bil), og da studerte jeg noen fine sopper på stasjonen. Kjekt å ha Artsorakel: dette er en brunskrubb, som er spiselig.


Og dette er en gul kamfluesopp, som ikke umiddelbart høres spiselig ut, men som er det likevel hvis man bare varmebehandler den lenge! Men den er giftig som rå. 


I dag var jeg først i kirka, så dro jeg til Langhus hagesenter og kjøpte litt lyng til å ha foran huset.


Etterpå dro vi og stemte i lokalvalget og kirkevalget.


Bedre sent enn aldri - det kommer blomster på klematisen. 


Så var det ut og grave opp potetåkeren. De mørke potetene kommer av poteter jeg tok vare på fra fjorårets avling og brukte som nye settepoteter, og de lyse er av årets settepoteter - en helt annen sort, og mange var bittesmå.


Den største poteten holder jeg her.


Er fornøyd med avlingen!

Så var det inn til middag, og litt høstpynting i heimen.
Ha en fin uke!



2 kommentarer:

  1. Hei! Fin blog. God potethøst. Sto furua i grenseskillet? Den var blitt stor, peisved? Du er så flink med hage, men ikke la deg stresse. Få gutta med på et krafttak før vinteren. KLEM!

    SvarSlett
  2. Den nypebusken bør være guttas utfordring! Jøss så høy den var blitt! Morfar!

    SvarSlett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!