søndag 17. september 2023

Hage og mat

 

Bilde fra onsdag, da jeg endelig ble ferdig med dette området.
Gresskarene er i år ganske små, noe som nok skyldes at jeg bare har avlet på egne gresskar i stedet for å kjøpe nye frø.

Minstemann har valgt seg ut det minste gresskaret, og det skal hete BobbetiBobbetiBob. Mellomstmann valgte i dag det største gresskaret, og det skal hete Darklight. Da blir det mellomste igjen til eldstemann, som trolig ikke vet at det er et gresskar til ham her ennå!


Tidligere samme dag.
Jeg har så mye å gjøre i hagen, at jeg ikke prioriterer gressklipping nå når jeg har frisk mann og sønn med bra ankel igjen (i motsetning til i fjor). Så etter flere hint i løpet av de siste ukene, sa jeg denne morgenen at vi faktisk ikke har noen ljå til å slå gresset med hvis det blir enda høyere. Og at gressklipping også er fin trening!
Så da jeg kom hjem fra jobb var det dette synet som møtte meg 🤩.


Så var det eldstemanns tur!


Så fikk jeg som sagt ordnet dette området ferdig, her fra andre siden.


Lot hveten stå!


På torsdag tok jeg og minstemann en tur til Ski bibliotek - det var siste sjanse for å få de premiene han skulle ha etter å ha vært med på Sommerles. Lånte også en bok om verdensrommet.


Med det samme besøkte vi den nye Lekia-butikken som ligger der hvor TGR lå før.

Da vi kom hjem hadde jeg tenkt å kantklippe, men batteriet hadde likevel ikke ladet. Jeg fant ut av det, og fikk satt klipperen på lading, og tenkte at jeg skulle klippe litt greiner i stedet. Men da begynte det å regne! Så det ville seg ikke med hagearbeid denne dagen.


Lørdag.
Minstemann har lært seg å steke egg selv, så nå går det mye i det!


Før-bilde.
Nå skulle det endelig skje.
Dette området har sett slik ut siden vi fikk ny oppkjørsel i fjor. Da gubben var så indisponert i fjor sommer ble det ikke noe av at vi fikk ordnet her.


Etter.
Bort med duk, ta vekk ugress, på med ny jord og annen type duk, og plante 20 einer blue carpet. Og dekke resten med bark. Var både på Felleskjøpet, Plantasjen og Langhus hagesenter for å få tak i alt sammen. 

Vi jobbet med dette både lørdag og søndag, og ble veldig fornøyd med resultatet.
Og det var fint å gjøre dette sammen - ting går jo i en fart når gubben er med! 


Lørdagens forrett (fordi jeg var redd for at det ikke skulle være nok av hovedretten):
Røkt hvalkjøtt med ristet brød, salat, blanding av rømme og Snøfrisk, og eplemos.
Det var kjempegodt!


Hovedrett var Jegergryte med bogkjøtt av reinkalv (og det var var nok av den)!
Nydelig!


Fin og varm søndag, kunne nyte lunsjen på terrassen.


Må også vise at vi har agurker på gang.


De to molefonkne plantene jeg kjøpte på Kråkstad hagesenter viste seg å være produktive likevel!
Ingen tegn til frostnetter ennå, så jeg lar dem være ute en stund til.


En tur til loppemarked på Langhus skole, og fikk med meg posesalg - alle disse bøkene til 50 kr!


I dag var det fårikål som sto på menyen.


Og eplegrøt til dessert. Nyplukkede fra vårt eget tre.
 Tror dette er den største porsjonen jeg har laget noen gang!
En veldig god søndagsmiddag!

Oversikt over matvarene fra helgens mat:
- Fra egen hage: epler til eplegrøt og eplemos, poteter til fårikål, gulrot til Jegergryte
- Egen produksjon: tyttebærsyltetøy til Jegergryte
- Fra Bondens marked Kolbotn forrige helg: røkt hval til forretten, egg til speilegg til minsten og eldstemann, og bacon til eldstemann.
- Fra Bondens marked Youngstorget på fredag: bogkjøtt fra reinkalv til Jegergryte, fårikålkjøtt, geiteyoughurt til lørdagsfrokosten min, og hvit geitost til min lunsj begge dager.

Ureist og kortreist mat helt utenom de store butikkjedene, med bærekraft og dyrevelferd i fokus.
Slikt liker jeg!

Ha en fin uke!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!