søndag 10. desember 2023

Andre advent 2023

 

Nå tenner vi det andre lys
Da kan vi bedre se
Vi venter på at Gud, vår far,
Vil gi sin sønn hit ned

Håper alle har hatt en fin adventshelg.

Bilder fra mandag.
Ute med en stor gjeng eks-kolleger på Prima Fila.


God creme brulee til dessert.


På vei til toget gjennom lystunnelen ved Spikersuppa.


Tirsdag.
Litt godsaker på jobb mens vi tok vekk programmet fra veggen.


Onsdag. 
Fikk hengt opp lyslenker på trærne i steinbedet.


Har som vanlig timer-lys i utelyktene.


Senere på dagen traff jeg Ingrid på Råde bakeri på Ski Storsenter hvor vi satt og pratet et par timer.


Torsdag.
Noen husker kanskje bildet til venstre fra i fjor (da jeg fikk rammet inn tegningen som jeg fikk i et julebrev i 2015 av en eldre dame som var min barndoms nabo og «reservemormor»). I år fikk jeg også rammet inn tegningen som kom i julebrevet fra henne året etter, i 2016. 
Den henger jo da til høyre, og viser en nisse som mater småfuglene.


På kvelden var det julebord med jobben, og vi møttes først her på Cafe Amsterdam.


Så var det rakfisk til forrett på Gamle Raadhus, et sted jeg ikke hadde vært før, men som jeg absolutt vil anbefale.


Lutefisk.
Dette er bare andre gang jeg spiser lutefisk (første gang var for ti år siden!) men den var veldig god!


Creme brulee til dessert. 
Men da var jeg sprekkmett!


Detalj fra Gamle Raadhus.


Dette er meg i helgen! 
En husmors arbeidsdag tar jo som kjent aldri slutt når det er førjulstid, og det har blitt en del baking.


Lørdag morgen og nytt lag med snø.


Mellomstmann i gang med pepperkakene.


Senere fikk jeg også hjelp av minstemann.
Eldstemann var på helgetur på Utøya med AUF.


Lunsjpause med gløgg og smaksprøver.


Trengte en luftetur etter all baksten.


Dagens resultat.
Ja, det er en vikingjarl som ligger på toppen der. Jeg driver nemlig og leser Torill Thorstad Haugers bøker om vikingtiden for minstemann, og har blitt hekta igjen.


Noen husker kanskje at jeg laget denne kakemann-jarlen for ti år siden da jeg leste de samme bøkene for eldstemann. Den gang leste jeg kun Røvet av vikinger og Flukten fra vikingene, men nå har jeg også endelig fått tak i Sigurd Drakedreperen, så vi har også lest den (og den fikk meg forøvrig til å forstå at filmen ved samme navn som jeg så for mange år siden er helt elendig), og holder nå på med Ravnejenta. Neste bok om Tord Illugesson ligger også klar og venter. 


Søndag morgen.
Enda mer snø!


Før-bilde.
Det var på høy tid å rydde i vinterhagen.


Etter-bilde.


Fikk også opp julebyen min.


Og mors nissefamilie er trygt plassert i kurvstolen!


Med det samme satte jeg opp julekrybben.


Men så var det på høy tid å komme i gang med dagens bakst! I dag ble det mors Konfektkaker. Innimellom fikk jeg ordnet litt med julekort, og så var det porchetta (italiensk ribberull) til middag. 

Nå går det raskt mot jul, og vi må vel prøve å få ordnet litt julegaver etter hvert også!
Ha en fortsatt fin adventstid.






2 kommentarer:

  1. Her var det masse god mat, kjekt med julerydding og gode hjemmelagde kaker! ❤️🎄

    SvarSlett
  2. Her var det masse god mat, kjekt med hjemmelagde kaker etter mormor sin oppskrift. Klem fra mormor🎄❤️

    SvarSlett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!