søndag 3. desember 2023

Første advent 2023

 

I Danmark sier de første advent i stedet for første søndag i advent.
Dette er den danske ambassadørboligen, hvor jeg var sammen med to kolleger på mandag. En sammenkomst til ære for kontakten vår der som nå slutter og reiser tilbake til Danmark.


Det var et utrolig fint og ærverdig hus, som ligger på Blindern. 
Måtte snikfotografere litt!


Mingling og veldig god servering! En opplevelse!


På tirsdag kveld ble denne ferdigstilt. Nei, barna skal ikke ha pakkekalender i år, men siden minstemann heller bare ville ha Pokemon-kort istedet for en Pokemon-kalender hvor det mest er småting - ja, så gjorde vi det på denne måten. En kortpakke hver dag! Det kostet meg vel ikke så mye mer enn en vanlig pakkekalender.

Mellomstmann har Minecraft-kalender og eldstemann flaxlodd-kalender.


Onsdag morgen 7:30. 
Måtte tidlig på jobb, og fikk se denne flotte månen over hustaket. 


Fredag morgen.
Det har vært en kjempekald uke, og isen ligger nå tykk på de fleste vann.
Var på Havaristen i dag.


Lørdag.
Haneborg gård i Drøbak igjen.
I dag var det julemarked her, og jeg fikk handlet en del.


Fyr på to bålpanner.


Innom Ski storsenter for å hente julekort. Flott pepperkakeby igjen, i år også med togbane!



Og skiheis!


Gubben ordnet adventsstjerner i vinterhagen og jeg hengte opp de tre fuglematerne i epletreet.


Jeg hadde også vært innom Plantasjen kjøpt et nytt tre til å ha utenfor huset.


Tidligere på dagen var alle utelysene satt opp.


Einerrøkt laks og ørret om kvelden. Det er nesten en tradisjon det også.


Første søndag i advent.
Klar for vår tradisjonelle middag denne dagen.


Som også i år besto av marinert kalkunfilet, Bretagne kyllingsaus, søtpotetmos, tyttebærsyltetøy og stuffing. Stuffingen er laget av løk, selleristenger, persille, medisterkjøttdeig, rester av de fine baguettene vi hadde til laks i går, kyllingkraft og timian og salvie.

Alt smakte HELT fortreffelig, om jeg skal si det selv.


Nå tenner vi det første lys
Alene må det stå
Vi venter på det lille barn
Som i en krybbe lå


Gresskarpai til dessert.

Ha en fin uke!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!