mandag 1. april 2024

Påsken 2024

 

Påskeværet har ikke vært det beste denne påsken, men vi var ikke så verst heldig likevel den første dagen på Beitostølen. Veldig lite vind og solglimt da vi gikk til Smørkollen.


Vi dro oppover på Palmesøndag, og stoppet som vanlig for å spise på Vik skysstasjon.
Det ble laks på meg!


På firmahytta Bjørnehiet for første gang på fire år! Gutta ga seg straks i kast med Uno, noe de gjorde mye under hele oppholdet.


Mandag skulle det være best vær, og derfor ble det altså tur til Smørkollen denne dagen.


Helt nydelige forhold.


Smørkollen - jeg vet ikke hvor mye disse hyttene er i bruk, det er ikke kjørevei til dem, og trolig heller ikke strøm og vann.


Mellomstmann og jeg stoppet her for å vente på gubben og minstemann. 
Eldstemann var ikke med på hyttetur denne gangen. Det ble bestemt for lenge siden, og hadde ikke noe med kneskaden hans å gjøre.


Det tok sin tid og mellomstmann laget engel med skistavene i mens. Det må være lov å si at minstemann ikke hadde «dagen» noen av dagene vi prøvde oss på skiturer i denne påskeferien.


Så for å si det enkelt - vi gikk ikke lenger, men rastet her ved Smørkollen.


Det ble en fin rast!


Flott dag med mange som var ute på ski.


Gutta har det fint og leker i snøen når vi raster.


Mellomstmann liker fremdeles å grave seg ned i snøen!


Mens de tre andre gikk tilbake samme vei som vi kom, utforsket jeg løypa videre nedover mot Kroktjernet og Tåbakktjednet, hvor dette bildet med grillhytta er fra. Fint område med mange rastemuligheter.

Det var nå flatt lys og ikke så enkelt å se løypene alltid.
Jeg tok nå mot venstre/øst, og til venstre igjen der løypa går mellom Lortetjernet og Beitetjernet. Det var noen bratte kneiker jeg måtte gå traktorspor oppover, og også en bakke jeg måtte ta av meg skiene og gå ned. 
I neste kryss var det også å ta til venstre, og da måtte jeg gi meg i kast med en lang, slak bakke som jeg med fiskebein pustet og peste meg oppover - var helt ferdig etterpå, men da var jeg tilbake i Smørkollenløypa, og kunne da gå til de andre som ventet på parkeringsplassen.


Det ble handling, avslapning, badstu, dusj, og spillet Ryktet går. Etter middag ble det en runde med Diamanten, før gutta gikk ut og lekte i snøen.


Tirsdag var det en hund utenfor vinduet vårt!


Hva gutta laget kvelden før: en tunnel med vindu!


Denne dagen gikk vi den lille Knauserunden, som vi har gått flere ganger når vi har vært her tidligere. Her har minstemann gått ut av løypa for å renne ned en skrent.


Greit vær i dag også, men ikke så mye sol.


Men noen solglimt på fjelltoppene var det, og det var så flott!


Flotte omgivelser.


På toppen før vi renner ned til Garlimyre og skuret (gapahuken) der. Ikke så lett å se på dette bildet, men her har vi utsikt til det fantastisk vakre fjellet Gråhøe (er jeg nesten sikker på at det må være) som i all sin kritthvite skjønnhet her nesten ser ut som en del av skyene (helt i midten av bildet).


Endelig rast!


Kakao med krem er aldri feil på en slik tur!


Vi hadde en lang rast, så lenge gutta koser seg og leker i snøen er det ingen hast med å dra hjem, tenkte vi.


Det ble igjen nedgraving.


Bare mellomstmanns hode som er over snøen!


Så var det minstemanns tur til å graves ned.


Alltid godt med Kvikk Lunsj på tur!


Dette bildet er fra dag 3, onsdagen.
 Da var planen (min) å gå samme runde, bare motsatt vei. Ikke helt planen å stoppe og raste allerede ved skuret da. Men slik ble det, og gutta ville bare gå tilbake samme vei etterpå. Det viste seg at de tok rett valg. Mens jeg, som absolutt skulle gå hele runden, stresset verre med klabb og babb - snøværet skapte skikkelig kladdeføre, og jeg måtte stoppe flere ganger å skrape skiene mine for klabber. Var helt utslitt og ikke mye blid da jeg var tilbake ved bilen igjen!


Skjærtorsdag morgen var vi på hjemtur - også denne gang stoppet vi på Vik, da vårt vanlige stoppested i Bagn var påskestengt.


Da ble det røye til middag på meg.

Litt fint å komme hjem også, og eldstemann var glad for å få oss hjem igjen!


Langfredag.
I år var Langfredagsgudstjenesten i Ski nye kirke.

Gubben og eldstemann tok en tur til Bølgen i Drøbak og svømte litt.
Ellers rolig dag med mye krimlesing og avslapning.


Påskeaften.
Litt dusjing, handling, klesvask etc, og jeg fikk lest ferdig påskekrimen min. 
Liker så godt krimbøkene til Jan Mehlum!

Ikke noe vær å gå tur i denne påsken.
Men vi har hatt så mange fine påsker med flott vær, at jeg skal ikke klage så mye.


Tradisjonen tro hadde vi lammekoteletter/lammelår i skiver til middag denne dagen.


1. påskedag
Jeg og mellomstmann var i Langhus kirke.


Så var det hjem til vår tradisjonelle påskelunsj.


For første gang på veldig mange år bakte jeg ikke flettebrød! Jeg gadd rett og slett ikke det i år, og varmet butikkjøpte rundstykker i stedet. Men jeg fant noe konditorfarge i kjøkkenskuffa, så fargete påskeegg ble det!


Det ble en koselig påskelunsj!
Jeg prøvde forsiktig å forhøre meg med guttene om de fremdeles syns det var aktuelt for dem å gå på påskeeggjakt i hagen, og det var det! Også eldstemann på 17,5 blir gjerne med på dette fortsatt!


Da «påskeharen» var ute for å plassere eggene, så jeg at noe har begynt å titte opp av jorda - dette er alliumene. Men også tulipaner har begynt å komme frem. 


2. påskedag, og endelig sol!
Eldstemann og gubben gikk ut for å ta inn ledningene til julelysene.


På høy tid, kan man vel si….


Jeg kunne endelig gå tur - gikk om Tusse, og så at det var masse vann i Sætrebekken, noe som betyr at issmelting pågår for fullt i Tussetjern. 


Flom to ganger i fjor har gjort skade på veien - satser på at broen fortsatt er trygg!


Som ventet lå det fortsatt is på Tussetjern, men det varer nok ikke lenge nå før den er helt borte.


Jeg gikk også Løvestien, den er også snøfri nå bortsett fra et lite område der stien begynner ved Vevelstad stasjon. Dette er Bensekulpen, også den fremdeles islagt, bilde tatt fra høyden like ved. Jeg hadde tenkt å ta pause der, men det var så skyggefullt og trekkfullt.


Endelig påskevær!


Jeg satte meg istedet på Lions-benken som sto i solskinnet ved stien, og fikk da denne utsikten til tjernet.


Jeg var jo på påsketur!


Masse hestehov her i skråningen før undergangen ned mot Store Kleiva.


Ble veldig glad da jeg kom hjem og så at eldstemann hadde kostet hele oppkjørselen!


Da var det bare å slå seg ned på terrassen, spise lunsj, lese Helge Ingstad og ringe til mor!

En fin siste dag i påskeferien!










1 kommentar:

  1. Kjempebra! - med gode bildeunderskrifter til helt unike bilder. Kanskje det var skribentyrket du skulle ha valgt! Stor KLEM!

    SvarSlett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!