søndag 16. juni 2024

En uke i juni 2024

 

Mandag.
Før-bilde.
Etter en dag som eksamensvakt ble det hagejobbing.
Nå var det dette området som skulle til pers. 


Etter.


Og på torsdagen plantet jeg noen stauder her: Storkenebb.


Tirsdag.
Etter en dag som eksamensvakt traff jeg noen eks-kolleger til sen lunsj.
Hadde en bambina-salad på Bella Bambina i Østbanehallen.


Onsdag.
Etter en dag som eksamensvakt fikk jeg vite at den planlagte sommerfesten på skolen var avlyst pga dårlig vær. Men man kunne fortsatt komme og se kunstutstillingen av ting som er laget i Kunst og håndverk.
Insektshotellet til høyre er laget av minstemann.


Nederst til høyre er en fin manet tegnet av minstemann.


Øverst i midten henger minstemanns tegning basert på Skrik.


Den blå skålen i midten er minstemanns.

Var forøvrig helt sykt trøtt, og sov hele ettermiddagen/kvelden og hele natten!


Derfor godt å ha hele torsdagen hjemme. 
Litt ordning i hus og hage, og gjøre litt ærender på XL Bygg, Ski Storsenter, Langhus hagesenter og Extra.

Nå kommer også peonene ved epletreet.


Jordbærene modnes!
 Fant to modne bær som jeg glefset i meg - de er så søte disse hjemmeavlede bærene!


Slik ser peonene ut nå.


Frodig.
Litt for frodig! Men gjør ingenting her nå så lenge det blomstrer.


Den ene rosebusken jeg satte her i fjor overlevde ikke, så den fjernet jeg og har nå forsøkt meg på å plante røde stokkroser! De blir høye, og blomstrer dessuten senere enn peonene, som jeg jo pleier å klippe ned når de er avblomstret.


Men den andre rosebusken overlevde! 
Jeg har her klippet av de døde stilkene, og det ser ut som det kommer roser. Bladene blir veldig spist på, må se om det er noe jeg kan gjøre med det.


Gubben var på jobbfest, og jeg og de to yngste lekte gjemsel (de synes fortsatt det er morsomt). Så fikk jeg et hyggelig besøk av en venninne som kom innom med kondolanse-blomster til meg, og vi fikk en god prat også.

Fikk også en annen kondolansegave på vipps i dag - det er hyggelig at ikke alt kommer samtidig, synes jeg. Og det er jo bare litt over en måned siden far gikk bort - helt rart å tenke på. Synes fremdeles det er uvirkelig, men også rart at bare livet og hverdagen går videre som om ingenting.
«Relativt greit» svarer jeg når noen spør hvordan jeg har det, men egentlig så aner jeg jo ikke hvordan jeg har det nå før jeg ser det i tilbakeblikk om en god stund, tror jeg.


Fredag.
Fikk vært på Plantasjen og kjøpt litt sommerblomster, så endelig har vi nå blomster foran garasjen - lilla hortensia i år.


På muren ved garasjen. Lobelia?


Og bougainvillea på kummelokket.


Jeg hadde også kjøpt kugjødsel som jeg la under hekken vi deler med naboen i nord (jeg la litt på rosebusken og rundt epletreet også) - jeg har jo et prosjekt på gang med å vanne og gjødsle denne hekken, i tillegg til å klippe den minimalt. De to siste årene har jeg bare stusset den med håndsaks istedet for å klippe den med elektrisk hekksaks. For å få naboen til å glemme alle planer om å fjerne den. Og den har virkelig blitt mye høyere!


Kostet plattingen igjen.


Og brukte to flasker 7% eddik for å ta ugresset, men burde hatt mye mer. 
Det hjalp ikke så mye heller.


Mursteinsbedet.
Teit rabarbra til høyre som ikke vokser.

Vil jo egentlig bare ha jordbær her, men det meste skal få blomstre seg ferdig før jeg begynner å fjerne ting her. Tok bort ripsbusken som var helt død. Solbærbusken og blåbærbuskene er det fortsatt liv i. 
Har planer om å lage en sti i midten.


Fikk hvertfall rensket bort det meste av uvedkommende planter på den siden hvor jeg har jordbær. Plukket to jordbær denne dagen også, men nå var jeg snill og sparte dem til minstemann!


Traff noen tidligere kolleger til en prat, litt mat og mye drikke på Olivia på Tjuvholmen.


Lørdag besto hagearbeidet i å fjerne alle de døde greinene fra soleiebusken min, som ikke ville blomstre i år! Fjernet så mye jeg kunne av slyngplanten der også, mistenker at den har noe med saken å gjøre.


Ferdig! 
En slitsom, men viktig jobb!

Så var det lunsj og handling


Peonene på vestsiden av huset.

Ved middagstid kom regnet.


Søndag.
Møtte 9:30 i kirka i dag for å rigge til sommerfest.
Etter ca en time dro jeg hjem for å hente de to yngste, som begge skulle være med i dag.

Fin familiegudstjeneste med dåp av både en baby og en konfirmant. Det var ganske rørende, syntes jeg!


Etterpå pølser og is i hagen, noen gode samtaler, og guttene fant ting å gjøre. 
Men det var litt vanskelig å hoppe med disse på mykt gress og våt jord!


Litt aktivitet ble det hvertfall.


Litt fotball til slutt.


Så skal jeg bare skryte av vår tradisjonelle søndagsmiddag her:
Kjøttsuppe av kalvekjøtt.


Og eplekake til dessert.

Jeg har i dag skrevet 5 nye jobbsøknader. 
Jeg regnet litt på det i dag, og fant ut at jeg før disse 5 har søkt på 37 jobber, vært på 9 førstegangsintervjuer og ett annengangsintervju. Dette har tatt mye lenger tid enn jeg først hadde trodd. Men det er bare å prøve og prøve og ikke gi opp, så ordner det seg vel til slutt.

Men nå er det bare en uke igjen til skoleferie!










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!