søndag 30. juni 2024

Jordbærsesong, hagearbeid og rabarbra

 

Ingen bilder fra mandag, da ble det bare litt husvask og diverse ærend.
På tirsdag fikk jeg luket ut under den lange hekken mot vest - to trillebårlass som vanlig. Men ikke noe bilde av det, derfor et nærbilde av skjærsminen i stedet.


Begge de to yngste hadde time hos tannregulering, og etterpå handlet vi og dro til Ski bibliotek for å levere + hente ny bok til minstemann, og jeg klarte også å reservere en bok til meg selv (trodde jeg).
 I mens fant gutta sjakkbrettet!


Nå blomstrer fredløsene flott!


Dagens jordbærfangst.


Etter middag traff jeg Unni på Alti Vinterbro.


Onsdag.
Hekken mot nord sto for tur. Istedet for bare en bøtte, ble det tre bøtter denne gang, fordi jeg måtte klippe så mye av de nederste greinene av hekken.


Den gamle sandkassen blir rene forundringspakken i år. Her har det kommet opp Kronkrage, men vet ikke om det er noe som kommer opp pga frøpakken jeg sådde i år, eller om det er noe som kommer opp fra ifjor, eller bare dukket opp her tilfeldig. 


Etter lunsj var det nytt prosjekt - her mangler jeg før-bilde, men jeg har som vanlig klippet langs begge kanter. Skal også etterfylle med hvit stein, men ikke før jeg har fått vekk en meter av krattet.


For nå har jeg bestemt meg - krattet skal bort. En meter om gangen!
Så får vi se hvor mange år det tar meg! 


Onsdag.
Må bare vise at det kommer tre roser på den rosebusken som overlevde, samtidig som at jeg klarte å fjerne 1/3 av meteren (krattet).


Og der var resten av metern borte! Så litt etterklipping og rydding. På en veldig varm dag! 
Så håpte jeg at min sønn eldstemann skulle hjelpe meg å fjerne røttene her på et tidspunkt. Kanskje neste år poteter der, og så bærbusker etterpå?


En liten ekstratur med minstemann til reguleringstannlegen, handling, og så mest avslapning i hagen på denne varme dagen som skal være den siste varme dagen på lenge. 
Fin jordbærfangst denne dagen også (og også på tirsdag, men fikk ikke tatt bilde da).


Fredag. 
Jeg var med de to yngste på Rush, men vi fikk bare hoppe en halv time, pga av en stor gruppe som skulle komme. Etterpå brukte vi massasjestolene.


Etterpå var det handling, og så dro jeg til biblioteket for å hente denne boken. Det viste seg at jeg hadde reservert lydboken, så den bare lånte jeg og leverte tilbake med en gang. Men så viste det seg at de hadde bokeksemplaret i hylla!


Dagens jordbærfangst - det begynner å avta nå.


Lørdag.
Nå er det også blå kornblomster i sandkassen.


Jeg hadde tenkt å gå tur til Sandbakken, men lot være pga diare.
Tok det rolig, så da var det fint at mellomstmann klippet plenen foran huset….


….eldstemann hugget bort alle røttene fra «metern»….


…..og gubben klippet plen bak huset!
Fin utsikt mens jeg spiste lunsj!


Vi hadde grillmat til middag, og jeg laget rabarbragrøt med kesamkrem til dessert!
Tromsfetter kom og var her over natten.


Søndag.

Etter en tur i kirka var det tid for den turen jeg skulle gått i går, men som ikke ble noe av.
 Nemlig fra Krokhol til Sandbakken. Så godt å komme seg ut i skogen i dag, kjente bare hvordan alle spenninger i ryggen bare knekket seg opp!

Da jeg nærmet meg Sandbakken kom det et par mot meg, og mannen sa «Hører du ropet?».
Jeg: «Ropet…Ja?»
Han: «Av vafler på Sandbakken»
Jeg: «Jeg hadde nå tenkt å ta rabarbrapai. Det er «helgens kake».»
Han: «Den så jeg ikke»
Jeg: «Om de ikke har det får jeg ta noe annet»

Morsomt å møte på turgåere som bare begynner å snakke på den måten 😆


På Sandbakken var min faste benk under treet okkupert av noen andre 😂.


Jeg satte meg istedet her, med den beste rabarbrapaien jeg har smakt i mitt liv! Ja, de hadde mer igjen! Mannen hadde nok vært så innstilt på vafler at han ikke hadde sett etter noe annet, tror jeg.


Hyggelig med høns her, men tror de har blitt bortskjemt av turgåerne. De var litt tiggete av seg.


Idyllisk og fint er det hvertfall her!


Så var det å begi seg på hjemvei. Mange tanker ble sortert underveis.


Hjemme igjen. 
Rosene er på vei.

Vi har hatt viltkaker til middag og er snart klare for en ny spennende uke!
Stay tuned.




















1 kommentar:

  1. Som vanlig; kjekk lesing og fine bilder, synes din moder! Flink og flittig mamma til alle guttene din!🥰

    SvarSlett

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!