søndag 29. september 2024

Båltur til Morttjern og jentetur rundt Kolbotnvannet

 Mandag.

Husvask og foreldremøte på barneskolen etter middag.


Tirsdag.
Regnværsdag som ble brukt til å først se alle fem episoder av dokumentaren «Sau» (anbefales), deretter fikse litt på et sted på veggen på badet - en flekk maling var gått av «med et uhell» (i følge minstemann), så det måtte pusses litt og ny maling påføres.

Så fikk jeg også heklet på en ny rad på teppet. 
Må nok ha tre rader til før jeg tenker at det er ferdig.


Onsdag.
 Litt skiftende vær. 
Fikk lest en del blader som har ligget på vent, hentet eldstemann som har kort skoledag på onsdager, ærender, mer hekling, litt klesvask etc og andre småting. 


Torsdag ble litt mer spennende.
Det var endelig fint vær, bålforbud opphevet for 10 dager siden, og da skulle det endelig bli bål igjen. Jeg vil alltid helst være ved et vann, så denne gang kjørte jeg til Bysetermåsen og gikk inn til Morttjern.


Litt skummelt å gå over her, da det var ganske sleipt. 
Vil håpe de ordner denne broen litt før skisesongen!


Morttjernet.
Har tidligere bare gått over vannet her på ski på vei til Skjelbreia gård.
Ganske vått å gå på stien nærmest vannet.


Hadde en ide om å lage et bål på andre siden av vannet, men det så veldig utilgjengelig ut.


Så det ble her, på en liten, tørr «haug» rett ved stien, hvor jeg så at noen andre hadde hatt bål tidligere.


Dette føles som ren terapi og medisin. Ikke bare å se på bålet, men kjenne varmen, høre lyden og kjenne lukten av bålet.


Jeg hadde med både liggeunderlag, reinskinnet, en blå sittepute og en av reinskinn, og et ullteppe som ble pute oppå en rull øverst på liggeunderlaget. Ble bare liggende foran bålet en lang stund. Veldig meditativt!


Etter en stund spiste jeg - hadde med varmt vann på termos og en Gilde Turmat Brun lapskaus.

Hadde ikke ventet å se noen, men plutselig kom det en ung fyr nedover en sti, og gav seg til å fiske litt lenger borte. Jeg hadde også fiskestang med, og tok noen kast, men jeg hadde ikke sett et eneste vak, så var ikke veldig optimistisk. Det ble heller ikke napp, men to mistede spinnere!

Da gutten kom tilbake pratet vi litt - han drev med harvefiske med mark. Jeg får alltid tips når jeg treffer noen på fisketur - denne karen informerte meg om at det nylig er satt ut ørreter i Igletjern, og han skulle prøve der nå. Jeg tenker at det kan være en ide til vinteren når jeg skal prøve meg på isfiske - det er jo ikke så langt å gå, noe som er en fordel når man skal drasse med seg et tungt isborr!


Fredag.
Siste dag før høstferie. Selv om jeg har vel konstant høstferie for tiden. Men hadde faktisk et slags intervju/prat i dag.

Etterpå var det ut i hagen. 
Klippet ned alt vissent av hortensiaene, men lot det grønne stå. Syns det ble litt høst-dekorativt.


Disse her har imponert meg. Har sett flotte ut hele sommeren og gjør det fremdeles!


Planten i sauen blomstrer også fortsatt. 
Ellers kastet jeg det som var avblomstret og ikke pent lenger i de andre pottene.

Gikk rundt i hagen og fant ut hvilke prosjekter som må vente til våren, og hvilke mindre prosjekter som jeg kanskje fortsatt kan få tid til i høst.


På lørdag ble det Kolbotnvannet rundt med turjentene. Vi skulle egentlig dratt på hengekøytur, men den har vi utsatt til våren (forhåpentligvis).


Dette var en fin og veldig passelig tur på 3,75 km, og den gikk både på asfalt, grus, skogsti og klopper!


I likhet med Langen har også Kolbotnvannet skøytebane om vinteren.


Turen tok litt over en time, og etterpå ble det et besøk på Espresso House!


Etter middag spilte vi alle Ryktet går, og etter middag var alle med og spilte Alle mot en.


Søndag.
Mellomstmann var litt «lei» av Rush og ville prøve et nytt hoppested. Vi fant fram til Jumpyard på Snø, og hadde bestilt tid der kl 11.

Her ser vi minstemann i zipline, som var utenom billettprisen.


Det var også klatremuligheter her, noe minstemann liker veldig godt.


Mye forskjellig å prøve seg på. 
Det ble litt hopping på meg også, men følte ikke at jeg fikk en treningsøkt slik jeg gjør på Rush. Ingen massasjestoler her heller.


Guttene likte seg godt her!


Mellomstmann i en av flere skumgraver. 

I mens var gubben og eldstemann på idrettsbanen, og der er det fremdeles å perse på 3 km det går i.


Lammestek av lår med fløtegratinerte hagepoteter til middag…


… og eplekake til dessert.


Avsluttet helgen med kveldsmesse i kirka.










1 kommentar:

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!