søndag 6. juli 2014

En fantastisk start på ferien

Ja ferien begynte allerede på fredag for mitt vedkommende, hadde en veldig fin dag sammen med eldstemann og om kvelden var jeg og Unni på kino og middag. Godt med en jentekveld ute av heimen.

Gulrøttene er på vei
 
På lørdag fikk vi besøk. Jeg sa ingenting til barna om det før jeg visste at de besøkende var trygt plassert i gubbens bil og var på vei hit, slik at jeg visste at besøket kom til å bli noe av.

Tomatene er flyttet til sørvest siden av huset.
 
Så ble det stor gjensynsglede. Gubben hadde nemlig hentet bestemor OG nevøen vår på 9 år som vi ikke har sett på nesten to år! Han er i Oslo for å besøke faren sin, men denne helgen skulle han være med bestemor, og da ble det besøk hos oss. Eldstemann var vill av glede og kastet seg rundt halsen hans!

Eplene er på vei
 
Jeg var jo litt spent på hvordan gjensynet skulle bli etter så lang tid, men nevøen var et eneste stort smil og tydelig glad for å se oss alle igjen. "Så godt å se deg - vi har savnet deg" sa jeg. "Jeg også" sa han :-)

Gresskarplantene begynner å bli store
 
Jeg laget lunsj med rundstykker fra ovnen, pålegg og kokte egg. Da sa nevøen: "Tante, du lager alltid så god mat. Jeg husker at du alltid pleide å lage så god mat". Da måtte han få en ekstra klem av meg. Jeg ville alltid så gjerne at han skulle sitte igjen med gode minner fra besøkene hos oss (han var her ofte før, og overnattet ofte også), og nå fikk jeg en bekreftelse på det og det betyr veldig mye for meg!

"Brennende kjærlighet" blomster i hagen vår nå
 
Vi var masse ute, guttene lekte med ball og badminton og hadde det gøy. Så laget jeg pizza. Mens vi spiste den kom det enda et gullkorn. "Dere er så heldige", sa han til fetterne sine. Jeg skjønte ikke helt hva han siktet til men klappet ham på ryggen. "Hvis dette huset hadde hatt en etasje til hadde det sett ut som et palass", sa han. "Og så er det bare slik som dette inni" sa eldstemann. Men da fikk han svar på tiltale: "Har du sett deg rundt i dette huset? Er det bare? Hva med rommet ditt? Er det bare? " sa fetteren. Tror det var en god påminnelse for oss alle! 


Mer brennende kjærlighet og mye annet rart oppi dette mursteinsbedet. Den som hadde hatt en gravemaskin...............Så forresten en stor padde oppi der i dag!
 
I dag, søndag, har vi hatt det mer moro. Gjestene overnattet nemlig, og siden nevøen så gjerne ville bli her til mandag også, så får de selvfølgelig det. Også i dag har vi vært masse ute i hagen


Mellomstmann fikk også god kontakt med fetteren. De har spilt mye fotball sammen, da eldstemann ikke er så interessert i den sporten. "Deg kjenner jeg", sa mellomstmann plutselig i går :-)



Også minstemann aksepterte raskt den for ham ukjente gjesten, og de har hatt mye gøy sammen i dag med badeball og hoppeball. Fetteren har selv en lillebror som bare er to uker yngre enn minstemann.

Markjordbær ved siden av gresskarene
 
Om ettermiddagen fikk vi også besøk av en jente som har lekt mye med eldstemann i det siste, og de tre store hadde det gøy med vannkrig.

Markjordbær i mursteinsbedet
 
Vi grillet pølser, flintsteik og fiskespyd til middag

Vakkert babyeple i naboens frukthave

Solbærene modnes

Denne ripsbusken plukket jeg 1,3 kg rips av i dag mens minsten sov!

Rosebusk i naboens hage - vakker i all sin villhet
 
Nå er alle barn i seng og jeg hører at himmelens sluser har åpnet seg.

Markjordbærfossen vår

Det var faktisk en kunstig bekk her som de forrige eierne av huset hadde anlagt. Men nå er det bare markjordbær her.

Ha en fin uke, enten du har ferie eller ei.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!