lørdag 10. januar 2015

Norske juletradisjoner - mer seiglivede enn fryktet!

Hei, og fortsatt god jul!
Ja, for dere har vel skjønt at jeg synes at vi skal feire julen helt til 20. dag?
Ikke helt da. Pynten og treet ble ryddet bort i dag, det pleier jeg å gjøre helgen mellom 13. dag og 20. dag, fordi det passer best å gjøre det en helg, syns jeg. 
 

 
Jeg hadde egentlig tenkt at dette blogginnlegget skulle være et hjertesukk over "den nye tid" hvor julefeiringen begynner i november og nesten avsluttes før nyttårsaften (av enkelte). Men, ha med at det eneste som er konstant er endring. At alle tradisjoner endres, noen forsvinner, andre kommer bla bla. Om at jeg reagerer med en også for meg selv litt uforståelig tristhet på alle facebook-meldinger om at "julen ryddes ut" 1. nyttårsdag. Noe om viktighet av tradisjoner, som igjen har noe med kultur å gjøre.

MEN

så blir dette innlegget litt annerledes enn det jeg hadde tenkt! Fordi jeg på tirsdag leste en artikkel i VG om en interiørspesialist som sa at han ble provosert over at folk lot julepynten stå for lenge!
Jeg siterer: 

Nyttår. Hør på ordet. Det er et nytt år. Da er det nye muligheter og julepynten skal ut ved nyttår. Altså senest 1. januar. Hvis man ikke gjør det tenker jeg at man faktisk er lat, og at man ikke gidder ta seg bryet med å ta bort pynten, sier interiøreksperten til VG.

Dette resulterte i 441 kommentarer!

Kommentarene var veldig like (kanskje et par som var enige).
Jeg siterer tre av dem her (dette gikk igjen mange ganger):

Det er absolutt ikke siste dag for julepynten. Her har vi den oppe til 20.dagjul. Eldgammel norsk tradisjon. La mannen bli så irritert og provosert som jeg ønsker. Jeg pynter til jul lille julaften, har jula så lenge jeg kan og følger de gamle norske tradisjonene, da skal ikke en besserwisser komme å fortelle meg hvordan og hva jeg skal gjøre i mitt hus.
Er enig med den såkalte "eksperten" at julen varer ca 3 uker, nemlig fra julaften kl 17 til 20.dag jul. Det han og store deler av handelsstanden totalt misforstår er de 4 ukene i ventetiden da det er advent - og da er fargen lilla. Vedkommende burde heller prøve å ta til seg julebudskapet, og ikke la seg provosere unødig :-)
 
At noen velger å ha julepynten et stykke ut i januar i sine private hjem er en ting, en helt annen ting som virkelig er grunn til å føle seg provosert er alt det kommersielle i forkanten av jula som starter tidligere og tidligere i butikkene hvert år. Snart har du juleting i butikkene ved skolestart i august! :) Da kan man snakke om å bli provosert når det i det offentlige rom begynner såpass tidlig og folk kjenner kjøpepresset i 4 måneder før julaften.

Dette forteller meg at
-jeg er ikke alene om å sette pris på tradisjoner og historie
-jeg er ikke alene om å bli forbløffet over enkeltes historieløshet
-flere kommenterte også gleden over å ha litt ekstra lys i en mørk tid

Og det forteller meg at jeg ikke bør dra slutninger om samfunnstendenser basert på mine facebook bekjente!

Norske juletradisjoner lever i beste velgående, blir tatt vare på, etterfulgt, satt pris på og elsket. 
 
Jeg ser helt klart gleden ved å ta bort julepynten og starte på 0 i et nytt år. Jeg har selv ryddet vekk alt julepynt 1. nyttårsdag til min mors store overraskelse (jeg må ha vært rundt 18 år). Men da hadde jeg enda ikke satt meg inn i historien. Av og til må man få vite HVORFOR vi har de tradisjonene vi har. Og det kommer jeg til i neste blogginnlegg!

Ha en fortsatt god helg - regner med at det var flere enn oss som ble glade for snøen i dag!

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!